Överlevnadskurs med Fält och Mears

sajberjohan; sa:
Ray Mears kurser är inga överlevnadskurser, du kommer nog aldrig behöva vara hungrig, trött eller frusen på en kurs med honom. Men sen levaer han på sitt kändisskap och är mer eller mindre ett varumärke.

Från Mears hemsida:
We strive to ensure that this experience of the North Country is a comfortable one – certainly it will be an unforgettable adventure.
You will live in traditional log cabins, be well fed on local foods and have the unique opportunity to enjoy the exhilaration of a Scandinavian sauna and snow dip.
The food includes wild delicacies cooked by a Wilderness Master Chef. You have to taste it to believe it – wonderful!
This course will contain comprehensive instruction in arctic skills both ancient and modern from driving snowmobiles, lighting fires and shelter building to living in a Lavvu (traditional Lappish tipi) and ice fishing.


Dom ska alltså ha det bekvämt, äta gourmekäk, bo i stugor, bada bastu, lära sig tända eld, köra skoter, sätta upp en kåta och pipla fisk.
<ironi>Tur att dom har en meriterade överlevnadsexperter för att klara av det.</ironi>

Det verkar vara en kurs för rika storstadsbor (jänkare?) som vill skryta med att dom lärt sig arktisk överlevnad av Ray Mears.

Och sån här smörja säljer tydligen:
The Arctic Experience takes place in northern Lappland, approximately 200km north of the Arctic Circle on the banks of the Kalix River, home to the Lynx, Bear, Reindeer and the hardy Sammi people. The camp is surrounded by pristine Taiga Forest with excellent opportunities to witness the Northern Lights. This is one of the few remaining areas of true wilderness.

OK, nu har jag fått avreagera mig... har själv funderat på SÖS kurs, betydligt mer användbar och prisvärd.

/Ulf
 
Wolf25; sa:
The Arctic Experience takes place in northern Lappland, approximately 200km north of the Arctic Circle on the banks of the Kalix River, home to the Lynx, Bear, Reindeer and the hardy Sammi people. The camp is surrounded by pristine Taiga Forest with excellent opportunities to witness the Northern Lights. This is one of the few remaining areas of true wilderness.
27 358 för att bada bastu i Lappeasuando? Inte är det någon vildmark i Lappeasuondo, vill påstå att vildmark inte finns inom Svea rikes gränser, men det är en annan debatt. Det är mycker mer adjektiv än överlevnad. Det handlar nog om Mears överlevnad. Å jag har alltid med mig min japanska bensåg.
 
Re: Skepsis

thureb; sa:
Finns en hel del skepsis om överlevnadskurser bland matglada. Läs t ex denna artikel http://argaladei.nu/?sida=tidskrift_arkiv_2003-4b

Men de som gått en bra kurs är oftast ganska positiva.

Thure
Låter som att artikelförfattaren inte riktigt kunde komma över det där otroligt onödiga "kärring", som ju faktiskt är ett jädra löjligt uttryck i det sammanhanget. Däremot är det synd när ett sånt uttalande får lyssnaren att dra vittgående (och ruggigt fördomsfulla) slutsatser om vad som pågår inne i skallen på berättaren. Typexempel på dålig personkemi, och kanske lite bristande självdistans.

Det hade kanske varit lite klädsamt att reflektera typ "här sitter jag och föredrar rödvin med ost och kex framför två veckors iskyla och röksmakande vatten, tänk så bekväm man kan bli!"

Men, kursen kanske var skit, vad vet jag. För tidningsskribenten blev den ju uppenbarligen det.
 
Överreklamerad överlevand

Nog törs man säga att överlevnadskurser är något överdrivna, eller?
Gammal hederlig scouting for boys som den var och de hederliga "riktiga" fria kriget övningarn i lunpen var nog minst lika häftiga övningar som det man idag kallar för "överlevnad", eller?
Mycket av innehållet i kurserna är faktiskt vanlig träning i att använda yxa, kniv och tända eld. Som rökare är man alltid säkrad när det gäller eld. Vem kan tänka sig vara utan tändstickor och missa en onyttig cigarett? Här har snusarna en nackdel!
 
överlevnad

hej svenska överlevnadssällskapet ordnr kurser som inte kostar skjortan (MELLAN 2500-3000)ganska billigt om man nu vill lära sig hur man gör i svåra situationer.


lycka till
kenneth malmer
 
stickan

jag använder min jukka-sticka när stormtändstickorna mot förmodan blir blöta.

men vem vill tacka nej till den ny tända jällpipan av märket ratos.


kenneth
 
Re: Överreklamerad överlevand

Yappah; sa:
Nog törs man säga att överlevnadskurser är något överdrivna, eller?
Gammal hederlig scouting for boys som den var och de hederliga "riktiga" fria kriget övningarn i lunpen var nog minst lika häftiga övningar som det man idag kallar för "överlevnad", eller?
Mycket av innehållet i kurserna är faktiskt vanlig träning i att använda yxa, kniv och tända eld. Som rökare är man alltid säkrad när det gäller eld. Vem kan tänka sig vara utan tändstickor och missa en onyttig cigarett? Här har snusarna en nackdel!

Nu vet jag inte vad Lars Fält lär ut på sina privata kurser men jag har gått 2 st utav hans överlevnadskurser i "statens regi" och måste säga att han är en otroligt kompetent person inom området överlevnad.

Men med lite sunt bondförnuft och lite vanligt träning kommer nog de flesta långt nog, i alla fall så långt som de vill gå ;)
 
30 000-

Om det är sant att ray tar 30,000 kr,
Då är jag villig att såg honnom totalt!!
han är en produkt av media!! har jag svårt att sätta min tillit till hans kunnande. men så är det , den som syns mest på tv är den som alla tror på. det bästa sättet att lära sig är att läsa mycket böcker, och var i naturen så mcyket man kan, vinter som sommar!!!! erfarenhet är det som räknas i slut ändan och inte hur mycket du fick betala för att träffa ray eller lars fält!!! ta dom där 30000kr och betala alla dina räkningar, för så många månader pengarna räcker till. flytta sen ut i skogen och bo där tills du måste gå till baka för att jobba för att få mer pengar till ränkingarna,
om du gör det, har du lärt dig så mycket mer en vad ray och lars kan lära ut för 30,000kr. men det är inte bekvämt !! jag vet att det inte är det !!! :0)
 

avslutad210712

Gäst
Visst är det för mycket pengar men är det verkligen så lätt att lära sig själv.

Tex vilka växter som går att äta, vilka som går att äta om man först kokar dem etc etc.

Fast det är klart att de växter man INTE skall äta troligen är självmarkerande i slutänden :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.