öppen GPS

Hej
Mitt första inlägg i Utsidans forum.
Jag har haft en Etrex Venture men tyckte den var för okänslig. Letar nu efter en Sirf III baserat GPS som kan använda kartor på minneskort. Och vilka kartor den ska använda vill jag själv bestämma. Den ska alltså vara helt öppen för egna kartor jag scannat in på datorn kalibrerat och överfört till minneskortet. JPG format eller andra bilder vill jag kunna använda. Är trött på alla dessa koder och hemliga format som måste låsas upp för dyra pengar. Varför ska vi konsumenter finna oss i att få en sämre produkt för att tillverkarna vill tjäna extra...

Har även använt en Palm Tungsten med blåtandGPS fungerar men är litet för känsligt (inte vattentät) och knöligt med två enheter.

Någon som vet en lämplig GPS

hälsningar Håkan

Om kravet är Sirf3, egna kartor, minneskort och vattentålighet så är det väl bara en av de vattenskyddade PDA-modellerna som gäller (?). De har ju diskuterats flitigt på Utsidan. I min smak är de lite dyra, förutsatt att man inte har nån nytta av övriga handdatorfunktioner.
/Richard

Edit: Såg att det var ditt första inlägg och om du är ny är det inte alltid lätt att hitta i forumet. Jag vill inte gå över gränsen och göra otillbörlig reklam för nån handlare, men en av modellerna vi ofta diskuterar tillverkas av Andres Industries.

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det här är egentligen inte vad du är ute efter, men det ger lite möjlighet att få in en "karta" i en GPS typ Garmin 60CSx.

Det du behöver är en PDA.
Klarar Fugawi av JPG?

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips