Nytt gas kök !!!!!!!!

Hej jag ska skaffa nytt gaskök funderar på primus gravity ef men är det någon som har erfarenheter av detta? eller något annat motsvarande gaskök

Mvh Bror:cool:

Hej jag ska skaffa nytt gaskök funderar på primus gravity ef men är det någon som har erfarenheter av detta? eller något annat motsvarande gaskök

Mvh Bror:cool:

Varför spindelkök?

Och just Gravity EF måste vara en miss,är inte underlaget helt plant lär det ju vara instabilare än Bambi på hal is.Att ens komma på idén med ett fyrbent kök...skrämmande.

Satsa på ett toppmonterat eller ännu hellre ett Multifuel direkt.

peter

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag gillar inte toppmonterade kök eftersom det blir svajigt och lite svårare att vindskydda. Än så länge är jag nöjd med mitt Optmius Stella +. Klart värt att kolla upp!

/Ala

Varför spindelkök?

Och just Gravity EF måste vara en miss,är inte underlaget helt plant lär det ju vara instabilare än Bambi på hal is.Att ens komma på idén med ett fyrbent kök...skrämmande.

Satsa på ett toppmonterat eller ännu hellre ett Multifuel direkt.

peter

Precis min mening, gå över till bensin eller MF för fristående kök och skaffa ev ett litete toppmonterat för bekvämlighet/viktprio på sommaren.

Bensin är billigare och säkrare!
(Jag kan varmt rekomendera Whisperlite)

Ideen med MF kök är väl vintertid och själv gillar jag att mitt fotogenkök fungerar väl när tempatruren kryper neråt. Själv har aldrig blivit sittande med ett spottande Wisperlight men jag vet de som har och det var kymigt sa de...Köldfunktion är väl det första man kräver av ett vinterkök. Även om temperaturen sjunker under -25.
//J

Problem

Jag har ännu inte tästat mitt whisperlite under vintersesång då jag inte ägt det så länge, men hört det rakt motsatta om det.
Tror du inte det kan bero på antingen en upp och nervänd flaska eller en taskig förvärmning?

MSR Whisperlite

Jag har ett Whisperlite, fungerar klockrent året runt.

Har aldrig märkt att det skulle dumma sig vid låga temperaturer. Den svaga punkten är istället pumpen , av plast! Med ett visst mått av klantighet, otur och visst övervåld kan man utan större ansträngning ha sönder pumpmekaniken.

Man bör "bli kompis" med sitt kök innan längre turer då många vänner till mig hade ganska rejäla inkörningsproblem, vana som dom var med trangias helt underbart idiotsäkra
T-spritsbrännare. Att använda så rent bränsle som möjligt är också en fördel

Uffe

Men poängen med ett gaskök är ju att slippa krångla med bensin och förvärmning. Bara vrida igång och köra. Jag tycker ett fristående gaskök är en smart sommarlösning. Toppmonterat blir för rankt. På vintern är det fotogen som gäller.

/Ala

Ideen med MF kök är väl vintertid och själv gillar jag att mitt fotogenkök fungerar väl när tempatruren kryper neråt. Själv har aldrig blivit sittande med ett spottande Wisperlight men jag vet de som har och det var kymigt sa de...Köldfunktion är väl det första man kräver av ett vinterkök. Även om temperaturen sjunker under -25.
//J
Spottande bensinkök på vintern brukar bero på vatten i bensinen. Om man har K-sprit (eller T-röd) kan man hälla i lite i bensinen så försvinner problemet. Har man inte det kan man köra med flaskan stående, då lägger sig vattnet på bottnen av flaskan dit insugsslangen inte når.

Numera när E85 är inblandad i bensinen redan i pumpen löser sig vattnet i tanken i spriten och väl i köket så spottar det märkbart. Fotogendistributionen i dunk går inte via marktankar, därav mindre problem vintertid med det bränslet. Har någon en källa för renare bensin, till rimligt pris, läs ej apotekets.
//J

Istället för att förkasta toppmonterade kök pröva med att förankra bränslebehållaren med tre tältpinnar och det blir mycket stabilt. Patric skrev först....
//

Varför välja ... både och är bättre!

Jag tycker att både MF och gaskök har sina fördelar. Bensin och fotogen i all ära men gas är enkelt.
Mitt Omnifuel ger möjlighet att köra med gas när jag ska ut på kortturer å sommaren och att köra med heptan eller fotogen om jag ska ut längre och/eller om det är kallt.

I ärligheten namn (för en gångs skull) så är effekten bättre på rena gaskök i jämförelse med att köra gas på Omnifuel ... men jag tycker inte att det är direkt märkbart vid kortare turer.

(... så för säkerhets skull brukar jag också packa ner mitt Crux eller PR ;-))

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips