Nytt gas kök !!!!!!!!

Hej jag ska skaffa nytt gaskök funderar på primus gravity ef men är det någon som har erfarenheter av detta? eller något annat motsvarande gaskök

Mvh Bror:cool:
 
Hej jag ska skaffa nytt gaskök funderar på primus gravity ef men är det någon som har erfarenheter av detta? eller något annat motsvarande gaskök

Mvh Bror:cool:

Varför spindelkök?

Och just Gravity EF måste vara en miss,är inte underlaget helt plant lär det ju vara instabilare än Bambi på hal is.Att ens komma på idén med ett fyrbent kök...skrämmande.

Satsa på ett toppmonterat eller ännu hellre ett Multifuel direkt.


peter
 
Jag gillar inte toppmonterade kök eftersom det blir svajigt och lite svårare att vindskydda. Än så länge är jag nöjd med mitt Optmius Stella +. Klart värt att kolla upp!

/Ala
 
Varför spindelkök?

Och just Gravity EF måste vara en miss,är inte underlaget helt plant lär det ju vara instabilare än Bambi på hal is.Att ens komma på idén med ett fyrbent kök...skrämmande.

Satsa på ett toppmonterat eller ännu hellre ett Multifuel direkt.


peter

Precis min mening, gå över till bensin eller MF för fristående kök och skaffa ev ett litete toppmonterat för bekvämlighet/viktprio på sommaren.

Bensin är billigare och säkrare!
(Jag kan varmt rekomendera Whisperlite)
 
Ideen med MF kök är väl vintertid och själv gillar jag att mitt fotogenkök fungerar väl när tempatruren kryper neråt. Själv har aldrig blivit sittande med ett spottande Wisperlight men jag vet de som har och det var kymigt sa de...Köldfunktion är väl det första man kräver av ett vinterkök. Även om temperaturen sjunker under -25.
//J
 
Problem

Jag har ännu inte tästat mitt whisperlite under vintersesång då jag inte ägt det så länge, men hört det rakt motsatta om det.
Tror du inte det kan bero på antingen en upp och nervänd flaska eller en taskig förvärmning?
 
MSR Whisperlite

Jag har ett Whisperlite, fungerar klockrent året runt.

Har aldrig märkt att det skulle dumma sig vid låga temperaturer. Den svaga punkten är istället pumpen , av plast! Med ett visst mått av klantighet, otur och visst övervåld kan man utan större ansträngning ha sönder pumpmekaniken.

Man bör "bli kompis" med sitt kök innan längre turer då många vänner till mig hade ganska rejäla inkörningsproblem, vana som dom var med trangias helt underbart idiotsäkra
T-spritsbrännare. Att använda så rent bränsle som möjligt är också en fördel

Uffe
 
Men poängen med ett gaskök är ju att slippa krångla med bensin och förvärmning. Bara vrida igång och köra. Jag tycker ett fristående gaskök är en smart sommarlösning. Toppmonterat blir för rankt. På vintern är det fotogen som gäller.

/Ala
 
Ideen med MF kök är väl vintertid och själv gillar jag att mitt fotogenkök fungerar väl när tempatruren kryper neråt. Själv har aldrig blivit sittande med ett spottande Wisperlight men jag vet de som har och det var kymigt sa de...Köldfunktion är väl det första man kräver av ett vinterkök. Även om temperaturen sjunker under -25.
//J
Spottande bensinkök på vintern brukar bero på vatten i bensinen. Om man har K-sprit (eller T-röd) kan man hälla i lite i bensinen så försvinner problemet. Har man inte det kan man köra med flaskan stående, då lägger sig vattnet på bottnen av flaskan dit insugsslangen inte når.
 
Numera när E85 är inblandad i bensinen redan i pumpen löser sig vattnet i tanken i spriten och väl i köket så spottar det märkbart. Fotogendistributionen i dunk går inte via marktankar, därav mindre problem vintertid med det bränslet. Har någon en källa för renare bensin, till rimligt pris, läs ej apotekets.
//J
 
Istället för att förkasta toppmonterade kök pröva med att förankra bränslebehållaren med tre tältpinnar och det blir mycket stabilt. Patric skrev först....
//
 
Varför välja ... både och är bättre!

Jag tycker att både MF och gaskök har sina fördelar. Bensin och fotogen i all ära men gas är enkelt.
Mitt Omnifuel ger möjlighet att köra med gas när jag ska ut på kortturer å sommaren och att köra med heptan eller fotogen om jag ska ut längre och/eller om det är kallt.

I ärligheten namn (för en gångs skull) så är effekten bättre på rena gaskök i jämförelse med att köra gas på Omnifuel ... men jag tycker inte att det är direkt märkbart vid kortare turer.


(... så för säkerhets skull brukar jag också packa ner mitt Crux eller PR ;-))
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skurken Nytt kök med gas! Kök och brännare 45
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
såg nytt kök i samlingen Kök och brännare 2
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
andy69 Nytt Primus? Kök och brännare 1
KamratJonas Problem med nytt primus micron Kök och brännare 10
KLAGER Även Optimus kommer med nytt kök i vår - Quasar Kök och brännare 11
masvean Nytt "turkjøkken" hva trenger jeg??? Kök och brännare 9
GilbertK Nytt kök hos Biltema Kök och brännare 48
Hobbe21 Nytt kök Kök och brännare 4
il C nytt kök Kök och brännare 1
CrossM Nytt Multifuelkök till Trangia Kök och brännare 19
Northstar Nytt kök Kök och brännare 6
skogstroll Nytt kök? Kök och brännare 17
JSilfver Nytt fotogenkök Kök och brännare 1
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.