Nytt "turkjøkken" hva trenger jeg???

Har i alle år sverget til mitt trofaste Trangia Stormkjøkken. Den har gjort jobben sin og vel så det, men jeg ser at jeg på lengre turer (3-8uker), må ha med unødig mye rødsprit og at der lite drøyt i bruk. Stormkjøkkenet er lite effektivt og sluker rødsprit!Den totale vekta med brensel, samt lite effektiv koking gjør derfor at jeg nå ønsker å invistere i noe annet!

Når jeg nå skal gå til innkjøp av nytt "turkjøkken" er det viktigste for meg:

*Vekt og volum (toltalt, med brensel)
*koke Effektiviteten
*synes jo også det er en fordel og kunne pakke dette samlet og uten at det tar opp for mye volum

Ser for meg noe fra primus eller optimus. Hvilke modeller bør jeg satse på?Bør jeg satse på gass eller flytende brensel? Jeg kan lite om dette og synes det er et forvirrende hav av ulike brensler modeller osv.

Håper noen av dere som kan og har erfaringer med dette kan hjelpe meg å velge???
 
ett par hundra inlägg har skrivits om detta tema. "sök i forum". Primus Omnifuel är ett bra køp som går på gas, bensin och parafin. Lite mer mekande att få ner det i triangia vindskyddet men jag har hørt att kvaliteten är bättre än Optimus Nova. Jag køpte mitt i Oslo før 995 kr. Tänk på att en liter bensin väger ca 600 gram.
 
Är man ute på längre turer så är bensin eller fotogen bästa alternativen. Jag tycker inte att viktskillnaden mellan olika kök är så stor att det bör ha någon betydelse. Däremot bör man fundera på hur lätt och driftsäkert köket är. Alla trycksatta kök är mera komplicerade, det är fler saker som kan gå sönder och man bör veta hur man laga sitt kök och man bör ha med sig reservdelar.
 
klar over det er mengder med innlegg rundt emnet her, problemet er at for meg som kan lite om dette blir det alt for mye og forvirrende!
Defor håpet jeg dere som kan dette kunne hjepe meg med rett valg...

Lurer litt på primus Omnifuel/miltifuel er disse trycksatta kök?
Hva skiller dem/hvem ville dere anbefale?
 
tror jeg har bestemt meg for omnifuel og kjøper i samme slengen litt tilbehør!Noe jeg har glemt eller kunne trenge utover punktene under:

1*Himalaya OmniFuel (Leveres med aluminiumpumpe, nytt multiverktøy, en 0,6-liters brenselsflaske og oppbevaringspose i nylon.)

2*Primus Brennstofflaske på 1Liter

1*Primus Vindskjerm og reflektor

1* Primus Servicesett

Noe jeg har glemt å tenke på?

Kjeler/stekepanne etc tenkte jeg å benytte de gamle fra trangia stormkjøkkenet, eller er andre typer å anbefale?
 
vindskyddet (tjock aluminiumsfolie) fungerar inte om det blåser hårt. Det blåser bort. Jag använde mitt gamla Triangia før att gøra konstruktionen mer stabil men ändå inte så tung (150g). Jag tog bottendelen av vindskyddet till stora triangiat och tog bort den perforerade metallen där man sätter brännaren. Sedan filade jag 15mm långa spår (jack) för benen till primusen (upp och nedvänd). Jag fick göra nytt hål till bränsleslangen. Nu står primusen på egna ben med triangiaskyddet stabilt runt om. Runt triangia vindskyddet tog jag aluminium folien som följer med primusen. Jag har lagat en konisk cylinder (med hjälp av silvertejp) av denna folie som jag trär över triangia skyddet. Rellativt stabilt och mkt lätt.

Om du ska använda den på snø rekomenderas en platta som den kan stå på.
 
takk for gode tips, skal prøve meg på samme patent...

sikkert et dumt spørsmål, men jeg spør alikeve:

hvordan er det forresten med disse primus flaskene; kobles de rett til pumpa/primusen? eller helles brenselet over i noe slik som på trangia stormkjøkken?

har flere av flaskene til trangia fra før, kan de brukes til primusen eller må jeg kjøpe primus sine egne brenselflasker?
 

avslutad210712

Gäst
Nej du behöver inte hålla på att slå ut bränslet på något sätt.

Har själv det tunna fladdriga aluminumskyddet och har inte haft några problem med det men å andra sidan har det aldrig blåst alltför mycket.

Har själv ett omnifuel och är mycket nöjd med det än så länge.
 
Tips: Jeg bruker 1/2 liters Coca-Cola flasker til ekstrabrensel på lengre turer. Teip korken for sikkerhets skyld. De er billige (Nkr 1 pr.stk) og går på bålet når de er tomme. dessuten tåler de mye mere juling enn aluflaskene. Til primusen kjører jeg med 0,6 liters alu, som passer helt perfekt til å fylle med 0,5 liters CC flasker :).

PS: Sprekker den eneste aluflasken du har med ........


PS2: Jeg kjører fremdeles med mitt Optimus Explorer fra 1997, ligner til forveksling på Omnifuel, men bråker ikke så j..lig :)
[Ändrat av Braute 2005-01-18 kl 23:05]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.