Problem med nytt primus micron

Tjoflöjt!

Igår hade sportringen här i stan konkursrea, 50% på allt. Så man passade ju på att utöka friluftsutrustningen. Jag köpte blandannat ett primus micron som dom haft som utställnings-ex. När jag kom hem tyckte jag dock att det luktade illa och efter lite närmare sniffning kändes det en tydlig gasollukt. Jag trodde dock att det bara var gasrester kvar i munstycket och brydde mig inte så mycket mer om det. Men nu har jag även upptäckt att gasnivån i behållaren har minskat så jag satte köket till örat och kunde då höra hur det pyser nån stans. Är inte så insatt i hur många ställen ett sånt här simpelt kök kan läcka ur men jag misstänker att det är mellan köket och behållaren. Jag har provat att skruva bort köket och lyssnat från gasbehållaren men den verkar tät.

Nån som vet vad det kan vara och om det går att fixa själv?
 
Prova med en annan gastud, det kan ju trots allt vara den det är problem med. Fråga också primus, de brukar vara hjälpsamma.
 
Dra åt gängen

Jag har erfarenhet av att flera gasolkök har haft läckage i gängen och tätningen mot flaskan. Det har i mitt fall löst sig genom att dra åt gängen ordentligt.

//Micke
 
Jag har kikat lite på den. Den verkar okej. Petade lite på den med en penna och den var mjuk, den verkar vara lite mindre än utrymmet den sitter i dock för den far runt lite. Men det kanske ska vara så?


Vad gäller att skruva åt burken hårdare så har jag redan skruvat åt den så mycket det går utan att riskera att dra sönder nån gänga.
 
Följ klagers råd och prova med en annan tub. Ett annat fabrikat helst, speciellt om det är primus powergas du har. Mitt primus technotrail gjorde slut på ett par burkar powergas väldigt fort i somras, med låga som uppförde sig illa. Inga problem med andra fabrikat eller tidigare primus.
 
Re: Sökfunktionen

Brune; sa:

Tack för alla svar.

Enligt tråden ovan verkar det ju som i stort sett alla gaskök läcker. Betyder detta att det är något man får leva med och att man helt enkelt får skruva bort köket från behållaren när man inte använder det?
 
Lös flamhållare???

KamratJonas; sa:
Tjoflöjt!

Är inte så insatt i hur många ställen ett sånt här simpelt kök kan läcka ur men jag misstänker att det är mellan köket och behållaren. Jag har provat att skruva bort köket och lyssnat från gasbehållaren men den verkar tät.

Nån som vet vad det kan vara och om det går att fixa själv?

Hej Kamrat :),
jag har själv en Primusbrännare (som heter Björn). En gång var det stört omöjligt att tända köket med Piezoelementet samtidigt som det luktade rejält med gas. Vid närmare efterforskning kunde jag konstatera att den svampliknande flamhållaren inte var riktigt åtspänd. Nu vet jag inte om din brännare ser likadan ut men du kan ju alltid testa att försöka vrida flamhållaren för att se om det är den som är lös.
 
Hej Jörgen. Inspirerad av dig har även jag nu döpt mitt kök. Det heter numer Doris efter min gamla dodge-buss med samma namn. Nåväl. Mitt kök har inget löstagbart flamhuvud eller vad det heter därmot finns två skruvar längre ner som håller ihop gasventilen med resten av brännaren, jag drog åt dessa men tror inte att det gör nån skillnad.

Jag utsatte sedan köket för ett dränktest i ett vattefyllt kärl som nämns ovan och jag upptäckte då att det verkar tätt mellan köket och behållaren men däremot kom det bubblor frän flänsen på kärlet där det silvriga möter det röda (Det är en sånd där röd MSR-flaska av modellen IsoPro). Det kom ganska många bubblor kanske en var annan sekund. Jag vet inte om detta kärl är ett måndags-ex eller om det är så här utan att folk känner till det. Om så skulle vara fallet skulle det ju vara snudd på katastrof (lite överdrivet kanske). Jag tycker att det iaf verkar väldigt obehagligt att ha ett läckande gaskärl inne i tältet medans man sover.

Nån som vet hur det är med den generella kvaliteten på gasflaskor av den här typen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
avslutmedlemskap0904 MSR WindBurner problem Kök och brännare 0
Ster Problem starta Colman 533 Kök och brännare 8
andy69 Problem med brännaren.... Kök och brännare 14
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
coccozz Whisperlite - problem? Kök och brännare 9
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
nilkas Problem med Omnifuel Kök och brännare 20
efred Problem med spriten Kök och brännare 11
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
martinolsson84 Primus Gravity MF - problem med mitt kök. Kök och brännare 4
A-dyk MSR Dragonfly problem Kök och brännare 1
Aico Omni Fuel - mulig problem Kök och brännare 1
sigvardsdotter MSR Whisperlite- fundering/problem Kök och brännare 8
Carassius Problem med Triangabrännare Kök och brännare 9
tomatchili (EPI)Gas problem på trangia Kök och brännare 2
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
hedencrona problem med nova Kök och brännare 1
Mz Nova problem? Kök och brännare 1
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
jonasryding PROBLEM!!! Primus MFS Kök och brännare 0
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
0705393389 Problem med mitt MSR XGK2 kök Kök och brännare 0
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
såg nytt kök i samlingen Kök och brännare 2
skurken Nytt kök med gas! Kök och brännare 45
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
aborren Nytt gas kök !!!!!!!! Kök och brännare 19
andy69 Nytt Primus? Kök och brännare 1
KLAGER Även Optimus kommer med nytt kök i vår - Quasar Kök och brännare 11
masvean Nytt "turkjøkken" hva trenger jeg??? Kök och brännare 9
GilbertK Nytt kök hos Biltema Kök och brännare 48
Hobbe21 Nytt kök Kök och brännare 4
il C nytt kök Kök och brännare 1
CrossM Nytt Multifuelkök till Trangia Kök och brännare 19
Northstar Nytt kök Kök och brännare 6
skogstroll Nytt kök? Kök och brännare 17
JSilfver Nytt fotogenkök Kök och brännare 1
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.