Problem: gul låga på MSR Whisperlite

Jag har fått problem med mitt MSR Whisperlite. Trots rengöring efter rengöring brinner det med allt mer gul låga. Den "vanliga" blå lågan finns som vanligt, men med 3-4 gula lågor sisådär 5 cm höga (eller mer) som "bonus" (syns hyfsat på bif. bild).
Jag upplever också att det blivit svårare att förvärma. Använder fotogen.

Någon som vet vad problemet kan bero på?

/Ronny
 

Bilagor

  • DSC00118.jpg
    DSC00118.jpg
    67 KB · Visningar: 808
Är den specifik 'natriumgul' ton på som det kan bli efter en överkok med saltad vatten?

Finns det koksalt kvar i brännhatten så kan det börja förgasa natrium när hattbrännaren är ordentligt varm.

en annan variant är kanske bränslet - ju tjockare den är ju mindre munstyck måste man ha - annars blir bränsleuppblandingen för rikligt gentemot indragna luftmänd in i brännhatten.

Prova färsk bränsle. Om det är slattar som stått i flera år så tar även fotogenets mer lättflyktiga beståndsdelar sakta sig igenom plastflaskans plast.

Alternativ att munstycket är skadat pga ivrig rengöring och jetstrålen av bränsleångan ur munstycket har ändrat form och drar inte med sig så mycket luft längre in i brännhatten och det brinner för 'fett'.

om du har fler munstycken - prova dessa, kan inte gå mer än sämre i allafall...
 
Jag upplever att man ofta efter rengöring kan gå skumma färger på lågan och lite sämre effekt, antagligen pga rester av rengöringsmedel eller annat i brännaren. Beroende på hur du rengjort kanske du får loss gammalt jox som nu blandar sig med bränslet? Lösningen kan i alla fall vara att "bränna ur" brännaren genom att helt enkelt köra för fullt i en halvtimme eller nått.

Det förklarar inte din upplevelse av att köket har blivit svårare att förvärma, dock...

Hur var brännaren innan rengöring? Perfekt eller gick den lite sämre redan då, och det var därför du rengjorde?
 
Parfinering?

Gammal fotogen som står och avdunstar bildar lättare parafiner. Vid utsläpp i brännarröret sjunker trycket mot i slangen och i flaskan. Parfinering kan fällas ut. Har du gjort rent bränsleslangen och röret, samt bytt till nytt bränsle och rätt nytt munstycke. Det borde avhjälpa dina gula lågor.Tjuvläkage via gammal slangs anslutningar kan också ge för lågt tryck vid brännaren. Är allt tätt och iordning?
 
Har också haft samma problem när jag använt fotogen regelbundet. Numer använder jag bara så kallad ren bensin, behöver nästan aldrig rengöra när jag kör med det. Prova att "bränna ur" köket med bensin. det har funkat för mig.
 
Har också haft samma problem när jag använt fotogen regelbundet. Numer använder jag bara så kallad ren bensin, behöver nästan aldrig rengöra när jag kör med det. Prova att "bränna ur" köket med bensin. det har funkat för mig.

Oki, ska testa med bensin och se om det hjälper. Har ingen erfarenhet av bensin dock, vilken typ ska man använda?

Jag har i övrigt bytt munstycke, har ny pump (pga. att den gamla modellen, "plastvarianten", gick av).
Anledningen till seriösa rengöringar är att brännaren fungerat allt sämre.
Tack för alla tips så här långt!
 
Ursäkta bump av lite gammal tråd men....

Har fått ett "gammalt" MSR Whisperlite Int, (ingen aning hur gammalt), dock ordentligt sotigt & smutsigt. Var i färghandeln idag och köpte bensin.

Fyllde flaskan, kopplade ihop, pumpade upp tryckr, drog igång köket, förvärmde (oj va det brann). Sen så var det dags att dra på lite mera. Dock så blev det ingen riktigt klar blå låga utan det toppades av massa gula flammor.

1. Gör jag nåt basic fel?
2. Kan man rengöra köket på nåt sätt?
3. Vilka felsymtom kan jag leta efter?

Se detta klipp: http://www.youtube.com/watch?v=4C5babcW1HI

Tacksam för hjälp då mitt Windpro gaskök inte presterade så väl föregående helg i -15.

Thx,
Fredrik
http://cyberjunkies.wordpress.com/
 
har du ett annat munstycke att prova med ??

har den blivit skadad/igensatt så blir jetstrålen utifrån den med bränslegaser inte som det är tänkt och utblandningen med luft blir ofullständig med resulterande gula lågor.

drar man på för mycket (med hög tryck i tuben) så kan det också bli gula toppar.

gula toppar indikerar att bränsle/luftblandningen är för fet. och man får kolla att luftintagen inte är igensatta och att munstycket gör som det skall (svårt att kolla på annat sätt än att byta till likadana munstycken
 
har du ett annat munstycke att prova med ??

har den blivit skadad/igensatt så blir jetstrålen utifrån den med bränslegaser inte som det är tänkt och utblandningen med luft blir ofullständig med resulterande gula lågor.

drar man på för mycket (med hög tryck i tuben) så kan det också bli gula toppar.

gula toppar indikerar att bränsle/luftblandningen är för fet. och man får kolla att luftintagen inte är igensatta och att munstycket gör som det skall (svårt att kolla på annat sätt än att byta till likadana munstycken
Har tyvärr inget annat munstycke att testa med.
Kan man se på munstycket vilket bränsle som det är till för? Kan ju vara så det använts till nåt annat än bensin.

Vad är/sitter luftintagen på detta kök?
Hur rengör man lättast kök av denna typ?

Thx,
Fredrik
http://cyberjunkies.wordpress.com/
 
Har för mig att det står K som i Kerosene på fotogenmunstycket.

Om du har ett whisperlite INT så ska de stitta en rensnål under munstycket som skramlar när du skakar köket. Vanliga Whisperlite har bara bensinmunstycke och saknar rensnålen.

Utomhus på vintern utan kastrull brukar det kunna bli gula lågor bara pga kylan. Testa med vindskydd och kastrull, då brukar det gå renare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
avslutmedlemskap0904 MSR WindBurner problem Kök och brännare 0
Ster Problem starta Colman 533 Kök och brännare 8
andy69 Problem med brännaren.... Kök och brännare 14
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
coccozz Whisperlite - problem? Kök och brännare 9
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
nilkas Problem med Omnifuel Kök och brännare 20
efred Problem med spriten Kök och brännare 11
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
martinolsson84 Primus Gravity MF - problem med mitt kök. Kök och brännare 4
A-dyk MSR Dragonfly problem Kök och brännare 1
Aico Omni Fuel - mulig problem Kök och brännare 1
sigvardsdotter MSR Whisperlite- fundering/problem Kök och brännare 8
Carassius Problem med Triangabrännare Kök och brännare 9
tomatchili (EPI)Gas problem på trangia Kök och brännare 2
KamratJonas Problem med nytt primus micron Kök och brännare 10
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
hedencrona problem med nova Kök och brännare 1
Mz Nova problem? Kök och brännare 1
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
jonasryding PROBLEM!!! Primus MFS Kök och brännare 0
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
0705393389 Problem med mitt MSR XGK2 kök Kök och brännare 0
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
lesko T-gul til Optimus 111 ??? Kök och brännare 2
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Eamonn Kolmonixid förbränning kol vs låga Kök och brännare 4
Mullemek Finns det brännare med BRED låga? Kök och brännare 11
engstrom Ojämn låga Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.