Kolmonixid förbränning kol vs låga

Hej, jag kollade lite på tältkåtor att köpa eller tillverka och snubblade över den här: http://www.helsport.no/lavvo-brenner

Jag blev nyfiken och sökte lite snabbt här och på google men hittade inte något svar.
Har någon koll på hur mycket kolmonoxid som produceras av glödande kol jämfört med att elda med ex. ved eller fotogen?
 
Stora frågan är inte vilket bränsle som skapar mest kolmonoxid. Utan vilken kamin som släpper ut kolmonoxid i tält/lavu.

Har man en eldstad med skorsten, så går rök och kolmonoxid/koldioxid och andra brandgaser ut genom den (om den är hel!). Det kräver dock en del av elden/kolglöden i kaminen, att den är tillräcklig het. En svag glöd kan producera kolmonoxid som kommer ut i tält/lavu genom luckan man fyller på bränsle och i värsta fallet vaknar man inte mer.

Min mormorsmor dog av kolmonoxid i slutet av 30-talet. Detta pga en läckande skorstensstock. :-(
 
Glödande kol är mycket stor producent av kolmonoxid och ett av problemen är att kolmonoxid i luft behöver uppemot 1100 grader C för att förbrännas och är kolbrasan svalare än så så avgår kolmonoxiden oförbränd i avgaserna.

När man har nått tillräckligt höga temperatur för att kolmonoxid skall förbrännas så ser man blåaktiga lågor som brinner mellan kolbitarna - vilket också ger en ide att det är massor av kolmonoxid som avges av en kolglöd, även när det är svalare och är mer mörkröd än mot orange hållet i färg på i de glödande bitarna


Det är många mycket tråkiga olyckor som skett för att man tagit in en engångsgrill i tältet vid dåligt väder eller att rökgaserna från grillen blåst in i sådan halt att den som ligger där och sover - inte vaknar mer...

Det är procentsatser med kolmonoxid i rökgaser från en glödande kolbädd och det behövs bara några 10-tal ppm (10 ppm = 0.001 %) kolmonoxid över en kortare tid för att det skall bli problem vilket gör att även med mycket stor utspädning av kolbäddens rökgaser så kan halterna av kolmonoxid vara skadliga/dödliga om man vistas för länge i detta.

Att ha en batteridriven kolmonoxid-mätare inne i tältet eller där människor är kan vara en livräddare om man tänker använda öppen eld
 
Det är såpass alltså.
I mitt fall så gällder det ett öppet vedeldat eller fotogendrivet kök så det blir inget utdrag genom skorsten.
Om jag tar med mig ett sådant in i tältet så ser jag dock till att ha en kolmonoxidvarnare med mig, det är ju en rätt billig livförsäkring och finns lättilgänglig på claes ohlson.
 
Intressant också ang. skorsten och falnande kamin. Det känns lite som en dold bov att få kallras mot morgonen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.