Problem med brännaren....

Har en Primus toppmonterad brännare(typ express stove) som fungerat perfekt genom åren(7år) men nu så låter den ibland som ett frustande mulifuelkök när jag tänder den!
Skulle tippa att i 7/10 så beter den sig så, och i 3 fall så brinner den som den ska.

Istället för att bli en fin och tyst blå låga så glöder liksom gallret/nätet ilsket gult och fräser...sedan efter en minut eller två kan det plötsligt övergå till den blåa lågan som det ska vara...

Någon som varit med om något liknade?
Är det något som går att rengöra eller på annat sätt åtgärda?
 
det brinner alltså inne i huvudet på brännaren ?


Är all nät/galler/hål inne i huvudet helt och tillräckligt små hål - blir det för stort hål så kan man få genomslag och det brinner inne i huvudet
 
Min Primus toppmonterade brännare beter sig också så konstigt ibland. Jag brukar stänga av den och tända igen, det funkar för det mesta.
Har alltid en reservbrännare av samma sort med mig på fjällturer om den första är på riktigt dåligt humör.
 
Det låter som underburn, dvs där lågan brinner på fel ställe. Kolla om det är något skräp som letat sig in i brännaren.
Att låta brännaren brinna i detta tillstånd kan innebära att den smälter. Om det brusar mer än normalt, släck brännaren och prova att tända den igen
/John
 
Det låter som underburn, dvs där lågan brinner på fel ställe. Kolla om det är något skräp som letat sig in i brännaren.

Jag försöker hålla min borta från allt skräp så noga som möjligt. Skräp kan ju å andra sidan vara litet och svårt att se. Tror att en annan anledning till problemet kan vara fukt i brännaren. Risken för att den blir för varm när den brinner fel finns helt klart.
 
Vi hade en på ett tvålågigt kök som betedde sig liknande, hos en bekant tvättade vi brännaren särtagen i ultraljud.
Efter montage har problemet försvunnit men köket brukas numera bara vid längre elavbrott.
Givetvis förekommer det mer än gas i behållarna.
go tur
 
Handhavande fel....

...verkar det som!!

Det slog mig att jag tog bort piezo tändaren i våras då den hade smält ihop till en plastklump pga egentillverkade vindskydd som överhettat och smällt tändaren!

Så nu skruvade jag fast den nya piezotändaren och Voila, 15 provtändningar senare så är alla med fin och blå låga, precis som det ska vara :)!

På något sätt har frånvaron av Piezotändaren påverkat brännaren negativt, kanske har den fått för mycket luft eller något sådant genom hålet där tråden går upp?

Bör säga att jag använder ett bättre mera välventilerat vindskydd(optimus) till brännaren numera, så jag tror inte att det kommer att upprepas att den smälter :)!

Tack ändå för alla förslag :)!
 
Det är som Xxargs pratar om.Det kan ta fjutt inne i tratttoppen.
Detta an ske på grundnd av ålig förbränning.Kolla gasmunstycket och tunneln in i ratten.

Kan även ske om man använde eldstål.
 
Eldtål

Det är som Xxargs pratar om.Det kan ta fjutt inne i tratttoppen.
Detta an ske på grundnd av ålig förbränning.Kolla gasmunstycket och tunneln in i ratten.

Kan även ske om man använde eldstål.

Jag har haft samma problem som relateras i tråden, det låter illa brinner inne i brännaren och toppen är glödande. Kan du utveckla detta med att eldstål orsakar problemen? Har inte tänkt på den möjligheten, och jag använder alltid eldstål, dock även till mina Optimus och Trangia brännare och de jäklas aldrig????
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
avslutmedlemskap0904 MSR WindBurner problem Kök och brännare 0
Ster Problem starta Colman 533 Kök och brännare 8
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
coccozz Whisperlite - problem? Kök och brännare 9
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
nilkas Problem med Omnifuel Kök och brännare 20
efred Problem med spriten Kök och brännare 11
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
martinolsson84 Primus Gravity MF - problem med mitt kök. Kök och brännare 4
A-dyk MSR Dragonfly problem Kök och brännare 1
Aico Omni Fuel - mulig problem Kök och brännare 1
sigvardsdotter MSR Whisperlite- fundering/problem Kök och brännare 8
Carassius Problem med Triangabrännare Kök och brännare 9
tomatchili (EPI)Gas problem på trangia Kök och brännare 2
KamratJonas Problem med nytt primus micron Kök och brännare 10
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
hedencrona problem med nova Kök och brännare 1
Mz Nova problem? Kök och brännare 1
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
jonasryding PROBLEM!!! Primus MFS Kök och brännare 0
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
0705393389 Problem med mitt MSR XGK2 kök Kök och brännare 0
zotter Kvarbliven t-röd i brännaren ner i packningen? Kök och brännare 25
TROY GARNER Primus brännaren till toppmonterade Kök och brännare 4
nils73 vinskydd och syre till brännaren? Kök och brännare 1
Raskesven Tvålvatten i brännaren? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.