Problem med spriten

Under en fjällvandring med ett gäng tonårsscouter lagade vi maten på vanliga Trangia. I brännaren körde vi med spritbränsleblandningen som Naturkompaniet säljer (typ Tenol). Vid ett par tillfällen började bränslet att koka i brännaren och övertände - lågorna stod åt alla håll. Har någon varit med om detta? Vad kan det beror på?

Blev väldigt nonchalant bemött av Naturkompaniets kundtjänst när jag mailade till dem. Det krävdes tre mail med förklaringar och hot om att dra in myndigheter mot deras produkter innan de ens slutade påstå att det var jag som gjort fel. (Oavsett var felet ligger bör man vara lite mer lyhörd och tillmötesgående när man berättar att en av deras produkter har varit direkt farlig vid användande)
 
Har bara sett något liknande vid (överentusiastiskt) bruk av vintertillsatsen under varm årstid. Så ni hade nog bara otur...
 
Det där kan hända när det är väldigt varmt ute och man har köket i stekande (?) solsken.
Av flera anledningar så ställ köket alltid i skuggan, du ser lågor bättre vid påfyllning etc, 1:jag sätter alltid handen nån cm över brännaren några sekunder, bränner jag mig inte så kan man lugnt fylla på mer bränsle.

2. Och, alltid, rikta bränsleflaskans mynning mot ett håll där ingen person finns vid påfyllningsmomentet, utifall flaskan förvandlas till en eldkastare, det är två av rutinbeteenden jag har för att det inte ska hända så mycket på mina vandringar, som givetvis blir lite tråkiga för det inte händer så mycket olycksfall...
 
Jag har varit med om det när jag har använt en gammal brännare (+30år). I brännaren finns tydligen en slags veke. Min teori är att veken är "förbrukad". Det jag tror händer är att när brännaren blir nog varm så förgasas spriten för effektivt. Veken som skall mata upp spriten i en lagom mängd till hålen på brännaren fungerar inte som den ska och därför finns inget som begränsar mängden förgasat bränsle till "brännarhålen". Resultatet blir iofs att brännaren blir ruskigt effektiv, men bränslåtgången blir enorm. Hoppas att någon förstår hur jag menar, det är knappt jag gör det själv.
Man kan föresten råka ut för samma fenomen med värmeljus, i stället för att det bara är förgasat bränsle från veken som brinner så antänds hela ljuset. Effekten är inte trevlig, lämna aldrig levande ljus utan uppsikt.

Jag kom på att jag tidigare ofta eldade med metanol i den brännaren, det kan möjligen ha gjort att veken kanske har brunnit upp.
 
Det är svårt att ställa en bränsleleveratör till svars för något de inte kan råda över - vätskor och gaser jobbar efter naturlagarna och återför man för mycket av värmen ned i brännaren igen genom värmestrålning från het panna, ventilationen runt brännaren inte är tillfredsställande (eller att det brinner på unde/utsidan pga. spill sedan tidigare) och värms upp extra etc. så avger det mer brännbar gas - väldigt simpelt.

Skall man klaga på någon alls så är det den som tillverkar själva brännaren och tekniklösningen som sådan, men mest den som sköter köket och inte vet hur man hanterar situationen eller förberett på att sådant kan hända och vet vad man gör då och förstår varför.

Det finns strypringar med reglerbar öppning och i värsta fallet får man kväva den om det börja brinna på tok förmycket - man måste vara observant, man måste behålla lugnet och göra rätt saker om det börja brinna på för mycket - och en hink vatten över brännare släcker den garanterat (spritbränder är en av de få vätskebränder man kan hälla vatten över utan att det fövärras)...

tycker man regleringen är för klumpig - ja då får man välja annat kök eller brännare

En trangia med gasbrännare är svår att misslyckas med, ger god kontroll på eldningen och kan släckas omedelbart om så behövs. Det finns många andra gasbrännare, toppmonterat och slangmonterat som är minst lika bra lösning - priset är heller ingen ursäkt - finns bra fungerande toppbrännar för för ett par tre hundra om man letar lite - men man måste jobba lite på stadigheten och vindskyddet istället.

---

Jag förstår inte varför man alltid har T-sprikök som första kök till nybörjare - brännaren i sig är svår att behärska och kräver träning och är fortfarande inte bra - den är riskfylld vid fyllning med nära oundviklig spill och när man tänder så brinner det alltid betydligt mera än i brännarkoppen - i dagsljus syns inte det förrän det börja ryka och brinna på fel ställe... brännaren har klara rusningstedenser vid varm omgivning och brinner mer ju varmare det är - det är ju ingen munstycke som begränsar.

Även om brännare i sig är hyfsat balanserad när den brinner fritt så att förångningsvärmen är ungefär samma som värmen som leds ned så räcker det med het gryta/stekpanna ovanpå för att stråla ned så mycket värme och ändrar turbulensen (lågan strålar också värme) att det accelererar i förångning och det brinner ännu mer - det blir varmare och det strålar ned ännu mer värme...

i kyligre miljö är man långt ifrån gränsen att det ger märkbart problem - men är man i 20 - 30 grader omgivningtemperatur så börjar förstärkningseffekten bli mer påtaglig då man är närmare spritens kokpunkt - och är det metanol (som i tenol) så har den dessutom lite lägre kokpunkt.


Kort sagt -T-spritbrännaren må har civilförsvarmässig motivation till sin existens eftersom den kan eldas med stark hembrännt, men i övrigt tycker jag att man skall titta efter andra och bättre alternativ som första kök, gärna gas och sedan - när man är van vid gasen och agerar i kallare miljö - bensin och fotogen förgaskök. T-sprit brännare endast vid yttersta nödfall och all ved är slut... IMHO.
 
Det blev ju lite att svara på här.
Peter: Hände en stund in efter första fyllningen och i tre plusgrader så, det var inte för varma förhållanden.

consono: Bra teori. ska se över brännarna.

xxargs: Ditt svar blev jag mest trött av. Självklart har producenten det yttersta ansvaret. Men även återförsäljaren ansvarar för sina produkter och ska definitivt ta sina kunder på allvar.
Beträffande nybörjarvänligheten så är spritbrännare fortfarande val no 1. Näst intill underhållsfritt och (med nämnda undantag) näst intill idiotsäkert. Inga slangkopplingar som kan krångla, inga slangar som kan böjas, klämmas, skadas. Om man ska lyckas skada en spritbrännare måste man ställa sig och hoppa på den - gas och mutibrännare har många små och många rörliga delar som lätt skadas.
I detta fall handlade det om ungdomar i föreningsregi (scouter) som var ute på vandring och då tillkommer även kostnadsaspekten. Ett trangia är bra mycket billigare än de flesta andra kökslösningarna och klarar nötning bättre än de flesta andra (slitaget på gemensam utrustning i föreningar är oftast mycket stort, särskilt vid hantering av ungdomar)
 
Överfyllning kan ge beskrivna problemet, tänd vintertillsats alternativt spritbrand under brännaren. Vilt uppkastande förbränning, mycket häftig.
Följer man anvisningarna, fyll brännaren, vänta och tänd händer det inte. Massan suger till sig bränsle och nivån blir lagom, likaså förbränningen.
Inget kök är idiotsäkert det är säkert. Min egna skräckupplevelse av trangia var i hög luftfuktighet, det löste mer fukt ur luften än brann och värmde, obra med en kylslagen tonåring med lågt blodsocker vid sig......Tänd vintertillsats löste uppvärmningskvalen.....

Fotogen och gaskök ger inte ovan beskrivna problem.....
 
Det er jo mange som har mer alvårlige problem med spriten:)
Det er sansynelig at det ble så varmt at spriten fordampet for fort.
Om det skjer igjen, så gjelder det å forsøke å slukke. Tilsett så ~10% vann. og tenn på.
Er det varmt, kan du godt tilsette vann med en gang. Det er ganske vanlig med T-rød for å minske soting. Det er viktig å ikke fylle i for mye, men hva som er for mye??? Forsøk med 2/3.
Det er lurt å fylle brenneren et annet sted, da vil evt spill ikke påvirke fyringa.

dsk
 
Senast ändrad:
Visst, ingen brännare är idiotsäker, men trangiabrännaren är det nära nog enligt min erfarenhet; under många många fjällturer har den bara fungerat, inne i tältet eller ute. Jag har kört med vanlig T-sprit. Problem har egentligen bara uppstått när vi spillt något klet på brännaren som har gjort den lite mindre effektiv en period.
Hände de här incidenterna med samma brännare? Och vad är det egentligen i "Tenol"?
 
Lumpen

Hej!

Var med om något liknande när jag gjorde lumpen och vi fick till svar av våra befäl att brännaren var förbrukad och att vi skulle hämta ut en ny...

Kan vara nått med att hålen sotar igen, inner delen i själva brännaren eller att öppningen i botten där spriten går åt sidorna har satt igen sig....

Men som sagt så bytte vi brännare och då funkade det utan problem....

/Krister
 
Hej,
Som jag förstått det skall spriten i brännaren faktiskt koka eller kanske snarare sjuda vilket den brukar börja göra ett par minuter efter att man tänt. Fast i ditt fall antar jag att spriten stormkokade vilket den helt klart inte skall göra.

Jag har kört med t-röd respektive metanol i många år och enda gången jag lyckades få samma effekt som ni var när jag satte Trangiabrännaren i en Biltemakopia av lumpens jägarkök. I det köket (dvs Biltemakopian) stängs värmen från brännaren in mycket mer med resultat att brännaren värmer sig själv för mycket vilket ger stormkokning av spriten. En liter vatten kokade på fyra till fem minuter istället för runt tio som brukar vara fallet med Trangiaköken. Med den medlevererade brännaren hände inte samma sak så någon skillnad var det mellan dem. Kanske mer eller mindre stenull (veken).

Mina enda förklaringar är:
1) om ni vänt luftintagen nertill på köket bort från vinden. Då drar lågorna neråt i köket vilket kanske skulle kunna värma brännaren för mycket.
2) om bränslet hade fel sammansättning.
3) om brännaren är kass på något sätt. Var det ständigt samma brännare som ni hade problem med?
4) om ni råkat spilla sprit under brännaren.

Trots att jag nu kör med gas håller jag med dig om att spritbrännaren är den överlägset mest robusta lösningen. Med en grupp ungdomar hade jag nog gjort samma val som du.

Det skulle vara intressant att höra omTrangia har någon förklaring.

Lycka till, Klas
 
Tack för bra svar.

Det som hände var helt enkelt en stormkokning av bränslet, vilket hände ett par gånger. Det var en rätt gammal brännare så vissa av hålen hade kloggat igen. Munstycket fick stå i aceton ett tag vid hemkomsten så vi får se om det hjälper. Annars är det väl så att stenullen är slut och brännaren förverkad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
avslutmedlemskap0904 MSR WindBurner problem Kök och brännare 0
Ster Problem starta Colman 533 Kök och brännare 8
andy69 Problem med brännaren.... Kök och brännare 14
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
coccozz Whisperlite - problem? Kök och brännare 9
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
nilkas Problem med Omnifuel Kök och brännare 20
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
martinolsson84 Primus Gravity MF - problem med mitt kök. Kök och brännare 4
A-dyk MSR Dragonfly problem Kök och brännare 1
Aico Omni Fuel - mulig problem Kök och brännare 1
sigvardsdotter MSR Whisperlite- fundering/problem Kök och brännare 8
Carassius Problem med Triangabrännare Kök och brännare 9
tomatchili (EPI)Gas problem på trangia Kök och brännare 2
KamratJonas Problem med nytt primus micron Kök och brännare 10
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
hedencrona problem med nova Kök och brännare 1
Mz Nova problem? Kök och brännare 1
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
jonasryding PROBLEM!!! Primus MFS Kök och brännare 0
ærlige ed KAP-erfaringer og problem. Kök och brännare 1
Norström KAP-problem! Kök och brännare 1
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
0705393389 Problem med mitt MSR XGK2 kök Kök och brännare 0
dr_ljungberg Spriten brinner och Gasbrännaren glöder. Åtgång? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.