Nytt kök?

Funderar på att byta ut trangian mot ett multifuel kök. Jag funderade på ett primus OmniFuel (har inte jittat några komentarer om det köket), Optimus Nova eller MSR XGK.
Jag är ute året runt och jag vill inte bara kunna koka upp vaten utan också kunna låta maten sjuda.
Givetvis är det trevligt om man också kan prata med någon under tiden och inte behöver skrika pga en "jetmotor".
Är det någon som har synpunkter +/- på köken eller föreslår något annat?

Tacsam för svar!
 
valet av kök

Det är aldrig ett lätt val att hitta en bra kökskompis i friflufsdjungeln.. Sedan kommer det nog inte att bli lättare av att vi som lägger oss i detta har skilda åsikter i det mest... Jag har själv ett MSR kök som jag haft sedan länge, det har förtjänstfullt varit med både i Himalya och i Svenska fjällen. Detta kök fungerar alltid och är nog ett av de lättaste köken att underhålla på marknaden. Nackdelarna är väl vindskyddet och ljudnivån, köket låter som en efterbrännkamare på ett Viggen. Sean är köket väldigt okänsligt för bränslekvaliten.

Lycka till med ditt val!!
 
Primus OmniFuel

Var i dag och köpte ett primus OmniFuel. Tyvärr märkte jag en del "fel" efter att jag provade det. Det jag saknar är en "pysventil" liknande KAP-pumpen. På KAP-pumpen kan man ta bort trycket i flaskan på ett enkelt sätt (en liten skruv). På primus omnifuel måste men använda medföljande verktyg. Visst låter detta kök oxå ganska högt, men kan man få allt på en frilufskök.
 
Nova

För att ytterligare förvirra rekommenderar jag Nova.

Har haft bl a ett XGK tidigare (10 år). Novan är lika busenkel som XGK att använda men har bättre pump och bättre (= lägre) ljudvolym. Eftersom ratten sitter på brännaren så kan man reglera lågan exakt. Bränsleokänsligheten vet jag inget om eftersom jag bara använt köket med renad bensin och fotogen av bra kvalite. Med dessa bränslen går det som en raket.

Om jag ska säga något negativt så är det att flera personer rapporterat att de haft problem med snabbkopplingen (har inte själv haft några).

Vänligen,

J
 
Nova

I sommar ska jag ut och cykla vid höga kusten. Jag ska ut med min morbror, han har ett Nova och gillar det högt. det håller ganska mycket och går att rensa medan man kör. tack vara att benen sluts runt brännaren så skyddas den mot slag, och tack vara den lilla rensnålen som man kan styra med verktyget/en magnet så kan man elda på ganska fint. Förra sommaren så eldade vi på ett berg i norbotten, vi var ute i 2 dagar och vi klättrade och paddlade kajak. efter en hård och lång dag på klippan så mådde man gott med riktigt varm mat. Vi kokade ihop nån frystorkad soppa + lite tillsatser, det smakade prima. det var nästan frost första kvällen, så vi satt ett kokkärl med kokande vatten, inget annat, vi fick en varm och trevligt kväll.

/MVH Tomas
 
Vad ær viktigast ?

Det man må stælla sig frågan ær lite vad som ær viktigast, alltså vilka funtkioner, ofta ær det så att den ena saken finns men inte den andra.

Vikt tar sig "alltid" ut i styrka før exempel. Jag arbetar på Skandinavisk Høyfjellsutstyr i Hemsedal norge og har nu haft mulighet att køra alla kjøkken som ær beskrivna i detta inlægg tidigare. Det man kan sæga om MSR:s XGK fungaara vældigt bra på som sagt alla brennstoff og ær vældigt okænslig før det, men dær bør du nog bara ha behovet av koka vann o dylikt.

Nova:n og omnifuel ær bra, Novan ær liten, men gør også att den blir lite ostabil, framførallt når reguleringen av lågan sitter på brennaren.. Den blir lættare att regulera, men også ostadigare. Det som inte ær helt bra på optimus pump ær infæstningen som plejer att strula når det ær kallt. Det ær ikke bra !!
Omnifuelen har samma problem med reguleringen på brennaren men sjælva konstruksjonen ær stabilare æn Novan så dær blir problemet mycket mindre, infæstningen til pumpen ær også klanderfritt. Att inte kunna pysa ut trycket kjempe snabbt ær kanske en risk man får ta ???? Når du vænder på flaskan tar det ca 60 sek. till det mesta trycket ær ute...Men tiden kan vara knapp...

vem som helst kan få problem med olika reservedeler og så ær det nær saker og ting ær massproducerat, kanske ??
Jeg valde ett ældre primus køk som inte ær i handel længre - Vari fuel heter det... Før mig ett brukbart mellomting på det mesta...Vikt, stødighet, liteløsa deler og relativt driftsikkert....Går kun på flytende brennstoff.
Be att få testa demo kjøkken från leverantøren ???

Detta var min uppfattning, du kan ha andra værderingar - god tur !!! MIkael SH Hemsedal
 
Trangia

skogstroll; sa:
Funderar på att byta ut trangian mot ett multifuel kök. Jag funderade på ett primus OmniFuel (har inte jittat några komentarer om det köket), Optimus Nova eller MSR XGK.
Jag är ute året runt och jag vill inte bara kunna koka upp vaten utan också kunna låta maten sjuda.
Givetvis är det trevligt om man också kan prata med någon under tiden och inte behöver skrika pga en "jetmotor".
Är det någon som har synpunkter +/- på köken eller föreslår något annat?

Tacsam för svar!

Överge inte trangian, visst är det bra med multifuel kök speciellt vintertid. Men sommartid kan ändå trangian ha stora fördelar, speciellt dess lägre vikt under kortare turer.
 
Glöm inte säkerheten

Ingen lätt uppgift. Mycket skall räknas in, pris, ljudvolym, drygt bränsle mm men framför allt SÄKERHET. Själv ser jag trangia med den klassiska brännaren som ett dåligt val vad gällande säkerheten. Råkar man av någon anledning välta det så kan du ha ett mycket otrevligt läge.
Ett flerbränslekök är säkrare i det avseendet.
Har prövat de flesta som finns på marknaden och kan endast säga att testa själv, låt de visa dig i butiken hur det funkar, ljudvolym mm. Det är du som är kund.

//Claes
 
Trangia + ny brännare

Novan (och väl även KAP) går att montera i Trangian, vilket kan vara en fördel ibland. Det gör köket stabilare (men ökar vikten lite).

Har själv ett Nova som jag är nöjt med; hyggligt tyst, enkelt och bränslesnålt. Har inte problem med snabbkopplingen, men har inte varit ute när det varit riktigt kallt (bara testat att stoppa det i frysen och provkört).

/Rickard
 
Nova

Jag är mycket nöjd med mitt Nova. Har funkat kanon både sommar och vinter, ner till -15. Pumpa, dutta fram bränsle, tänd, vänta en minut, gasa på. Enkelt att justera effekten. Har bara använt alkylatbensin. Visst väsnas det en del men användbarheten uppväger.
 
Tangia

Trangia har kommit med en multifuel-brännare till sitt kök. Är det nån som vet nåt om den? Kostar 1200:- på Intersport
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
såg nytt kök i samlingen Kök och brännare 2
skurken Nytt kök med gas! Kök och brännare 45
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
aborren Nytt gas kök !!!!!!!! Kök och brännare 19
KLAGER Även Optimus kommer med nytt kök i vår - Quasar Kök och brännare 11
GilbertK Nytt kök hos Biltema Kök och brännare 48
Hobbe21 Nytt kök Kök och brännare 4
il C nytt kök Kök och brännare 1
Northstar Nytt kök Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
andy69 Nytt Primus? Kök och brännare 1
KamratJonas Problem med nytt primus micron Kök och brännare 10
masvean Nytt "turkjøkken" hva trenger jeg??? Kök och brännare 9
CrossM Nytt Multifuelkök till Trangia Kök och brännare 19
JSilfver Nytt fotogenkök Kök och brännare 1
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 4
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.