Gas i varm bil

Jag har planer på att bilsemestra i Europa. Tanken är att ta med mig ett gaskök för att kunna laga lite mat osv. Jag funderar dock på värmen i bilen. Vissa dagar lär jag lämna bilen och turista lite. Gasbehållarna ska inte utsättas för mer än 50 C. En temperatur som kan uppstå soliga dagar i en bil vid Medelhavet.

Vad är era tankar kring detta?
Att min oro är överdriven?
Skippa gasen och köra på bensin?
Ta ut behållarna och lägga dem på skuggig plats medan jag är ute?
Andra tankar?

Mvh /Joel
 
Jag hade av misstagglömt kvar en behållare i handskfacket senaste veckan. Inget som hände. Men oklart hur nära katastrof jag var ;)
 
Farfar glömde en surströmmingsburk i bilen i en vecka, den hade rullat in under sätet. Han blev skitförbannad när han kom tillbaka till bilen och såg att någon slagit sönder framrutan. När han sen öppnade dörren så la han så småningom ihop ett och ett. Surströmmingsburken hade exploderat efter en hel vecka i sommarvarm bil. Hur han än gjorde så fick han inte bort lukten, ingen ville köpa den heller - så den fick skrotas...

Förlåt OT men ville bara säga att burkar med farligt innehåll inte bör lämnas i varm bil ;-)

//Karolina som faktiskt ätit surströmming tre gånger...
 
camping-gasflaskorna är inte testade för högre temperatur än 55 grader C vid tillverkning (och därför säger max 50 grader C)

Strukturellt skall flaskorna tåla upp till 20 Bar tryck i Europa vilket motsvarar runt 90-100 grader C för typisk primus powergas-blandning - men eftersom det inte är provat i och med att det är engångsflaskor och massproduktion så kan statistiskt sett några flaskor av kanske 10000 st öppna sig vid betydligt lägre tryck - därav ingen garanti för temperatur över 50 grader C.

Måste du ha flaskorna kvar i bilen pga. stöldrisk mm. så placera flaskorna där du har reservhjulet och reservdunken ganska lång ned i bagaget och nära bottenplattan mot marken som det går och instrålningsskydd en bit över - där brukar det inte bli så varmt (kyls av undersidan av bilen iom. att det är i skugga och marken svalare där ) även om solen gassar och blir bensintanken och reservdunken (med svensk bensin) över 50 grader så kommer dessa vara ett större problem än dina gasflaskor...

sannolikheten är att vid 50 grader att reservdunken har börjat spricka (om den är i plast) och en stor del av innehållet utspritt i din bagage-utrymmen... inte lämplig att ha en cigg i munnen när man öppna baklucka då...

... då bensinångor utblandad i luft tänds av glöd från tex. cigarett medans propan/butanångor stökeometriskt utblandad i luft inte tänds av glöd utan kräver gnista eller öppen eld.

rökare är absolut den största brandfaran av alla när man håller på med brännbara vätskor och gaser eftersom de inte tänker på om de har något glödande cigg i munnen eller tänder en ny sigg då det är i stort sett en ryggmärgsreflex...
 
Farfar glömde en surströmmingsburk i bilen i en vecka, den hade rullat in under sätet. Han blev skitförbannad när han kom tillbaka till bilen och såg att någon slagit sönder framrutan. När han sen öppnade dörren så la han så småningom ihop ett och ett. Surströmmingsburken hade exploderat efter en hel vecka i sommarvarm bil. Hur han än gjorde så fick han inte bort lukten, ingen ville köpa den heller - så den fick skrotas...

Förlåt OT men ville bara säga att burkar med farligt innehåll inte bör lämnas i varm bil ;-)

//Karolina som faktiskt ätit surströmming tre gånger...

Ett alternativt sätt att förstöra en bil i stort sett ohjälpligt är att välta ut en kruka mjölk och det hinner sugas upp i mattorna mm.

Sedan har man en doft av rutten mjölk som aldrig går ur helt hur mycket man än försöker tvätta...
 
Mattor och säten får man nog riva ut men sen kan man behandla bilen med ozonaggregat.Det funkar mot lukten och används proffesionellt vi sanering.

Ang gastuber och bilar och packväskor mc vi extremare hetta, ta med inte helt fyllda så plusar man säketerhstgränsen
ordentligt.Då bör inte 100grader vilket kan uppstå i t.ex en packlåda till en mc vara ett problem
 
Tack för råd och tips. Jag kör nog på gas pga. att det är smidigare än bensin. Dock ska jag tömma lite i flaskorna inför samt placera dem nere i reservhjulsförvaringen.

Förhoppningsvis kommer det att räcka från några olyckor.

Med vänlig hälsning /Joel
 
En full tub måste uppåt 200 grader normalt innan botten buktar utåt...
Men med säkerhet marginal så kan man säga att en lite använd klarar
en varm 80 gradig bil.
 
En full tub måste uppåt 200 grader normalt innan botten buktar utåt...
Men med säkerhet marginal så kan man säga att en lite använd klarar
en varm 80 gradig bil.

Nej, campingasoflaskor tål inga 200 grader!!!

Motivation enlig nedan:

En blandning av 30% propan 23.3% isobutan och 46.6% n-butan - vilket är en ganska typisk blandning för biltemas campingasol och primus power gas och når 20 Bar övertryck vid 91 grader C


När jag vattentryckprovade tuberna så börja falsen runt botten att veckla ut sig och till sist öppna sig så att det börja läcka vid ca 22- 22.5 bar och det motsvarar ungefär 96 grader C vid ovanstående blandning. Även den inbuktade delen av botten så vände den ut och in med börja av kanten där man har den skarpa vikningen mot själva falsen och löpte det vidare mot centrum i en 'S'-kurva (om man gör ett snitt från kanten till mitten av botten) och bidrog till att fläka upp falsningen.

synd att jag inte har bilder kvar på detta...

Om trycket har varit över 18-19 Bar men flaskan inte spruckit så har man bestående formförändringar där tex höjden ändrat sig något mm. och överdelen på flaskan ser lite rundare ut om man jämför med en ny flaska.

EN417 (som dessa flaskor lyder under) så har man maxtrycket 13.2 Bar vid 50 grader C och ovanstående blandning har bara 8.3 bar vid 50 grader, så det finns utrymme för ännu mer propanrika blandningar.

Det jag sett som mest är ungefär upp till 50% propan vilket gällde biltemas 17-602 när den fans och var uppskattat bland de som körde köket även när det var lite kallare ute och primus powergas var lite slak i trycket och den uppskattades att blandningen var 50% propan, 33% n-butan och 16.6% isobutan genom att matcha trycket vid olika temperaturer på en oanvänd flaska, vilket ger 20 bar övertryck vid 80 grader C och 10.6 bar vid 50 grader C
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
Lasse Be Gas från tub till tub Kök och brännare 12
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
sladdis Köpa gas i sydamerika? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.