Jag antar att du refererar till Primus tre olika originaltyper av egenmärkta gasolbehållare för engångsanvändning..:
Primus Gas som dom kallar just Summer Gas / Power Gas / Winter Gas. Ett rätt snyggt (eller styggt?) sätt att skapa diversifiering av produktutbudet - och att därigenom kunna pegga upp priset till (aningslös) konsument. Vän av ordning vet att fysikens, och kemins, lagar trixar marknadsförarna inte med även om dom, som här, gärna försöker se ut som om dom gjort just det...
Grundfakta är att det finns tre olika gasformiga gasolämnen som används i engångsgasolbehållarna:
Propan,
Butan samt
Isobutan. De har olika fysikaliska egenskaper, men ger i princip samma brännareffekt när de förbränns tillsammans med atmosfärens syre. Skillnaden är att Propan har en kokpunkt ända nere på -42°C (vilket ger oss bra gastryck ur behållaren vid alla frilufsartemperaturer, även på Grönland), Butan har sin kokpunkt vid (i det här fallet) mycket sämre / bekymmersammare -0,5°C (vilket inte ger oss något användbart gastryck vid annat än sommartemperaturer - om man inte trixar till det) och slutligen Isobutan som har sin kokpunkt vid ca -11°C (vilken vore en utmärkt gas för oss i alla lägen utom i smällkallaste vintern - men isobutan har andra egenskaper som gör att tillverkarna undviker höga halter av den gasen).
Så där har vi det; propan kokar ju av bra så varför kör vi inte rakt av på propan?!? För att då skulle behållarna vara MYCKET tyngre! Vid vanliga sommartemperaturer blir trycket i engångsbehållarna olagligt höga, de riskerar att spricka snabbt om de blir liggande i solen t.ex. Ganska o-bra egenskap, eller hur?
[Vanliga flergångsgasolbehållare i Skandinavien är fyllda med propan - men vi som ska bära omkring på eländena vill nog inte ha en 230grammare som vägde in på sådär 2-3 kilo, eller hur? ]
Butan / Isobutan då? Jo de har avsevärt mycket lägre avgasningstryck vid sommartemperaturer, och de blir inte olagligt sprickbenägna om de glöms framme i sommarsolen - så tillverkarna fyller gärna behållarna med höga andelar butan (227-grams CP250 innehåller ren butan - och den fungerar utmärkt under sommarhalvåret här i Skandinavien!) och blandar in så lite propan som de kan komma undan med för att hålla maxtrycket i behållaren på idiotsäkra nivåer...
Där har vi i korthet grunderna, nu kommer vi till trixandet: Genom att variera procentsatsen isobutan i förhållande till butan kan man sänka gränsen för när behållaren slutar fungera vettigt under 'senhöst till senvår'-förhållanden. Detta för en given propaninblandning, normalt sådär 20-25%. Propanhalten går inte att höja, av ovan förklarade skäl, men man kan alltså byta ut en del butan mot isobutan - vilket har gjorts av många märken under åren... Så det kan vara av intresse att veta om en enskild behållare man håller i handen innehåller en bra halt isobutan - åtminstone för användning under 'senhöst till senvår'-förhållanden... Under resten av året har det ingen betydelse alls!
Nästa nivå av trixande är den som Primus fick medalj för, för ett antal år sedan: Att med ett poröst papper virat ett varv inne i behållaren skapa en form av veke som ökar den verksamma yta som gasen kokar av från. Alltså inte bara den rena vätskeytan utan även från ytan på det porösa papperet som suger upp vätska i sig. Klart smart - nu kunde man sänka användningstemperaturen för den vanligaste blandningen av isobutan / butan (och propan) med tiotalet grader Celsius, kanske till och med ner till de -22°C som Primus uppger.
Och naturligtvis: Ta ut ett
väsentligt högre enhetspris... Men, tycker man som konsument att det verkligen är värt extrakostnaden - så är det bara att köpa och köra!
Jag skulle nog aldrig tycka att det är värt överpriset, men så har jag inte stängt in mig i Omnifuelhörnet heller (den är usel på att köra vätskeformig gas från inverterad behållare - värmeåterkopplingen blir för liten när det är kallt) utan jag kör Polaris (med inverterad gasbehållare) när det är kallt och GB74 med CP250-butan när det inte är kallt. Billigaste möjliga gasolbehållare i bägge fallen, för överprissatta behållare skulle bara irritera mig...