Nytt forum: Politik

Den utsidan jag började hänga på för många år sedan, handlade mer om tips på utrustning, hur man gör inom olika aktiviteter samt resmål.
Utsidan nuförtiden är mycket mer av jag tycker si och så (eller mer bestämt: "så här är det" och möts av "så är det minsann inte alls") om mer politiskt laddade frågor.

Det är upp till utsidan själva att bestämma vad de vill se och inte se här. Gillar inte publiken reglerna beger sig publiken någon annan stans.
Så frågan är inte enkel, jag är nog lite bakåtsträvare avseende utsidan och längtar lite tillbaka till som det var tidigare, med mer av pryl- och tekniktips och erfarenhetsutbyte. Vill man diskutera med högt i tak finns flashback där det mesta går an/tillåts.
Jag önskar absolut inte "fritt politiskt forum" på utsidan, det skulle enligt mitt ösnkemål ändå begränsas till miljö- och friluftsrelaterade ämnen.

/Patrik, som gärna tycker till men helst inte på utsidan

Det finns även jaktforum där det ena har högt till tak och accepterar politiska diskussioner medans det andra inte har lika högt till tak. Det är svårt att komma ifrån politiken när det går in på vargfrågor t. ex.
 
Märklig rädsla. Vad är ni rädda för?
Är det kanske rädsla för det okända?

Vi som är någorlunda upplyst inser att värnandet om friluftslivet, naturen och gluttsnäppans hotade häckningsplats som har politiska grunder måste nämnas vid namn. Det är politiken. Det är någon som bestämt att gluttsnäppan måste lämna sin traditionella häckningsplats för att en industri ska byggas under förespegling att det räddar svensk energiförsörjning. Gluttsnäppan bryr sig föga i politiken men vi övriga som ägnar tid på ett forum hurvida bästa pungvärmaren är stickad av merinoull eller kamelhår borde bry sig.
 
Märklig rädsla. Vad är ni rädda för?
Är det kanske rädsla för det okända?

Vi som är någorlunda upplyst inser att värnandet om friluftslivet, naturen och gluttsnäppans hotade häckningsplats som har politiska grunder måste nämnas vid namn. Det är politiken. Det är någon som bestämt att gluttsnäppan måste lämna sin traditionella häckningsplats för att en industri ska byggas under förespegling att det räddar svensk energiförsörjning. Gluttsnäppan bryr sig föga i politiken men vi övriga som ägnar tid på ett forum hurvida bästa pungvärmaren är stickad av merinoull eller kamelhår borde bry sig.

Kan det kanske vara så att vi Svenskar är oroliga att utrycka vad vi tycker och tänker för vi är livrädda att råka trampa någon på tårna och för att det ska uppfattas som en konflikt om man råkar tycka olika ?

Paradoxalt nog anser vi oss samtidigt vara i framkant för värnande av åsiktsfrihet och rätten att få vara olika, men det verkar tydligen inte gälla oss själva....då ropas det på censur om någon inte går rakt i mainstreamledet.

Ni som höjer röster om att det inte ska diskuteras politik utan bara utrustning och vandringsmål.....är det inte politik om det finns vetskap att kängorna ni suktar efter är tillverkade av barnarbetare och fjället ni vill gå till nästa år har omvandlas till en vindkraftpark, eller att STF stugan är såld till en Sameby ?



Handhjärta...och God Jul.
 
Senast ändrad:
En anledning kan ju va att de som vill diskutera politik i varje tråd och i varje kommentarsfält som existerar, är 100% bittra SD-gubbar i obygden som ser konspirationer i varenda buske.

:p

Det som i så fall är mest oroväckande är att dom buskarna blir allt fler och kryper allt högre upp på fjället med hjälp av klimatförändringen medans vi kontraproduktivt bara vill/får tala om vilken ny ryggsäck vi måste köpa till nästa års vandring. ;)

J_klar, nu sladdade det i diket igen.
 
Senast ändrad:
Det blir ju lite paradoxalt att inte diskutera politik när världen ser ut som den gör. Klimatet är på väg åt fel håll, arter utrotas och denna sida heter utsidan och handlar om att vara i naturen. Ska man förpassa det som utsidan bygger på(naturens framtid) till andra forum? Det blir i mina ögon lite knasigt att diskutera ny utrustning(som är en ganska vanlig rubrik på trådar) som snarare påskyndar klimatförändringen och inte diskutera hur vi ska kunna ha kvar miljön. I den bästa av världar skulle den största och mest populära tråden handla om hur vi kan vända skutan, jag gissar att den mest populära tråden inte handlar om det.

Jag tror att diskussioner blivit mer politiskt för att naturens framtid är mer aktuell och politiks nu än tidigare.
 
Det går väl knappast att resonera om naturvård och miljö utan att dra in politik. Däremot är det tråkigt med den provocerande eller nedlåtande ton som ibland präglar kommentarer. Helt i onödan. Det får säkert många på Utsidan att undvika vissa trådar även om man kanske har kloka synpunkter att bidra med.
 
Nu närmar vi oss pudelns kärna, låt de som önskar prata politikfå gra det , men på avgärnsade ställen. På samma sätt, låt de som vill prata utrustnignstips, aktiviteter i anturen och resmål göra det på ANDRA ställen.
Det jag vänder mig mot är sammanbladningen.
Går jag in på flashback är jag mentalt förberedd på tufft språkbruk och hårda mothugg men i de flesta utsidanforum tycker jag de flesta inlägg borde kunna böjra med "jag undrar", "enligt min erfarenhet", "jag kan tipsa om" , "Jag har provat"osv

Jag tycker också att man ska ta ställning men olika diskussioner har olika platser.

/Patrik
 
Nu närmar vi oss pudelns kärna, låt de som önskar prata politikfå gra det , men på avgärnsade ställen. På samma sätt, låt de som vill prata utrustnignstips, aktiviteter i anturen och resmål göra det på ANDRA ställen.
Det jag vänder mig mot är sammanbladningen.
Går jag in på flashback är jag mentalt förberedd på tufft språkbruk och hårda mothugg men i de flesta utsidanforum tycker jag de flesta inlägg borde kunna böjra med "jag undrar", "enligt min erfarenhet", "jag kan tipsa om" , "Jag har provat"osv

Jag tycker också att man ska ta ställning men olika diskussioner har olika platser.

/Patrik
Håller med.
Tänk om det handlade om ett mat- och bakforum och varje tråd om bästa receptet på sufflé skulle sluta i käbbel om frigående höns eller om hur äggproducenterna har det osv.
Det skulle bli himla tradigt.
 
Men är det verkligen så att det är mer politik på utsidan nu än tidigare? Jag har själv varit här sen 2001 och genom åren har det väl förekommit väl så många trådar med politiska konnotationer om än det ena, än det andra. Rovdjursfrågan, skotrar och allemansrätten är ju tre exempel på ämnen som återkommit under åren.

Det kanske är så att de syns i högre utsträckning än för 10-15 år sedan då det var avsevärt större aktivitet på utsidan. En stor del av diskussionerna har nog flyttat till olika intressegrupper på Facebook. Vandra Fjäderlätt har ex dryga 14 000 medlemmar, Sarekgruppen 5700 osv. Utsidan har ju på det sättet tappat i fart rejält och är inte lika relevant längre.

Jag tror som fowwe att det är omöjligt att komma ifrån att politik har relevans i vissa frågor. Allt handlar ju som väl är inte bara om prylar. Vindkraftsutbyggnaden ÄR en het fråga i många områden; kanske inte där man inte direkt berörs, men när man nu planerar stora etableringar exempelvis i Råne Älvdal, så är det en fråga som direkt har bäring eftersom det dels är stora ingrepp i en fantastisk miljö, men också innebär ett ingrepp i lokalbefolkningens möjlighet att såväl bedriva eget friluftsliv som att bedriva besöksnäringsverksamhet. Det har dessutom direkt påverkan på renskötseln och i förlängningen också på rovdjurspolitiken.

En annan relativt aktuell fråga är ju Girjasdomen med enorm signifikans för en del av friluftslivet.

Det kan ju också handla om att vi alla lever på skilda platser i landet och har olika intressen. Den som besöker "fjällen" en vecka per år för att fjällvandra, kanske inte riktigt heller har förståelse eller det narrativ man har när man direkt berörs av olika saker om än det är rena politiska beslut eller olika typer av exploateringar och upplever det som "gnäll" från "100% bittra SD-gubbar i glesbygden" som någon ovan uttryckte det.

I princip är det väl möjligt att bryta ut politik; men det innebär ju också att det krävs en ganska aktiv moderering. Utsidan är ju betydligt sämre modererad än Flashback. På Happyride så är f ö politik bannlyst, men där finns också en aktiv moderering. På utsidan är det ju också möjligt att vara anonym, vilket ju har en tendens att plocka fram dåliga sidor och sannolikt ibland också bidrar till en samtalston som går över gränsen.

Jag är kluven; personligen tycker jag att politik är något fint. Egentligen. Det handlar om olika åsikter som bör få stötas och brötas med varandra och det är ju ganska lätt att hoppa över trådar som inte intresserar en. Problemet är ju snarare oftast samtalstonen och då politik kan beröra känsliga ämnen så tenderar det ju dessutom att bli diskussioner där ibland känslan får stå före förnuftet. Inte minst om man har anonymitet att gömma sig bakom.
 
Egentligen tycker jag oxå att det är trist att det inte går att diskutera politik och sakfrågor på ett bra sätt. Det slutar nästan alltid med att folk blir arga och börjar förolämpa sina meningsmotståndare istället.

Det är ofta viktiga frågor som berör många, men det finns inga "rätta" svar, och kan därför diskuteras och argumenteras i evighet. Många som inte fattar detta, och som sagt många som inte klarar av att diskutera sakfrågor mer än ett el två inlägg i taget innan dom spårar ur.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.