Nytt forum: Politik

Det är allt fler trådar som handlar om politik (och kanske juridik): kraftutbyggnad, rätt till jakt och fiske - skulle man kunna ha ett separat forum för dessa? Nu hamnar de ofta i allmänt forum eller jakt.

eller blir det en uppmaning till hätska diskussioner som inte är önskvärda på utsidan?
 
Passar på med ett tips Vill rekommendera https://www.netflix.com/title/80216393?s=a&trkid=13747225&t=cp Tydligt budskap från David Attenborough fantastiska filmsekvenser.

Mycket i vårt samhälle och i världen blir bättre men utvecklingen har ett pris. Hållbart samhälle är långt borta. Men det finns hopp.

Thure

Visst var det samme David Attenborough som åt ägg från Galapagossköldpaddor på 50-60talet och närapå har flugit mer än MP:s språkrör runt jorden under sin livstid ?

Lätt att skita när arslet är fullt. :sneaky:
 
Senast ändrad:
Nästan alla politiska trådar på forumet handlar om miljö eller jakt. Det finns forumkategorier för båda. Några få trådar har hamnat på fel plats utanför dessa kategorier. Miljöfrågor har ofta en naturlig koppling till politik.

Att lyfta ut forumrelaterade diskussioner med politisk laddning skulle jag tolka som att de inte är önskvärda i det allmänna samtalet. Det ligger i linje med en utveckling som jag ser i resten av samhället. Folk blir allt räddare för att ha en åsikt och riskera att sticka ut på fel sätt. Allt fler åsikter blir klassade som kontroversiella och kan inte yttras på t.ex. en arbetsplats utan att riskera problem för den som yttrade dem. I praktiken råder inte yttrandefrihet i det här landet enligt mig. Det är ett av flera hot mot vår värdefulla demokrati. Det leder till att vi låter politikerna driva en politik som skiljer sig från folkets vilja på flera områden. Det i sin tur bygger upp en frustration och ett förakt för delar av politiken. I slutänden kan det bli explosivt.

Jag skulle önska att människor blir modigare och vågar säga vad de tycker i politiska frågor. Och att acceptansen för andras åsikter blir större.

En forumkategori för politik kommer att locka till locka till trådar om all sorts politik, ett mycket bredare fält än det som nu finns på forumet. Det skulle en del gilla, andra ogilla. Det är ett ganska stort beslut att ta.
 
Visst var det samme David Attenborough som åt ägg från Galapagossköldpaddor på 50-60talet ?
Lätt att skita när arslet är fullt. :sneaky:
En helt onödig kommentar tycker jag. Om det är sant (vilket jag inte vet) så visar det att DA och en stor del av samhället därefter har ändrat attityd till miljöproblemen. Attenborough är värd all respekt för det han under ett långt liv har förmedlat till oss andra.

För övrigt tycker jag att Backstugas synpunkter i inlägget nyss är värda att ta på allvar.
 
Nästan alla politiska trådar på forumet handlar om miljö eller jakt. Det finns forumkategorier för båda. Några få trådar har hamnat på fel plats utanför dessa kategorier. Miljöfrågor har ofta en naturlig koppling till politik.

Att lyfta ut forumrelaterade diskussioner med politisk laddning skulle jag tolka som att de inte är önskvärda i det allmänna samtalet. Det ligger i linje med en utveckling som jag ser i resten av samhället. Folk blir allt räddare för att ha en åsikt och riskera att sticka ut på fel sätt. Allt fler åsikter blir klassade som kontroversiella och kan inte yttras på t.ex. en arbetsplats utan att riskera problem för den som yttrade dem. I praktiken råder inte yttrandefrihet i det här landet enligt mig. Det är ett av flera hot mot vår värdefulla demokrati. Det leder till att vi låter politikerna driva en politik som skiljer sig från folkets vilja på flera områden. Det i sin tur bygger upp en frustration och ett förakt för delar av politiken. I slutänden kan det bli explosivt.

Jag skulle önska att människor blir modigare och vågar säga vad de tycker i politiska frågor. Och att acceptansen för andras åsikter blir större.

En forumkategori för politik kommer att locka till locka till trådar om all sorts politik, ett mycket bredare fält än det som nu finns på forumet. Det skulle en del gilla, andra ogilla. Det är ett ganska stort beslut att ta.


Den utsidan jag började hänga på för många år sedan, handlade mer om tips på utrustning, hur man gör inom olika aktiviteter samt resmål.
Utsidan nuförtiden är mycket mer av jag tycker si och så (eller mer bestämt: "så här är det" och möts av "så är det minsann inte alls") om mer politiskt laddade frågor.

Det är upp till utsidan själva att bestämma vad de vill se och inte se här. Gillar inte publiken reglerna beger sig publiken någon annan stans.
Så frågan är inte enkel, jag är nog lite bakåtsträvare avseende utsidan och längtar lite tillbaka till som det var tidigare, med mer av pryl- och tekniktips och erfarenhetsutbyte. Vill man diskutera med högt i tak finns flashback där det mesta går an/tillåts.
Jag önskar absolut inte "fritt politiskt forum" på utsidan, det skulle enligt mitt ösnkemål ändå begränsas till miljö- och friluftsrelaterade ämnen.

/Patrik, som gärna tycker till men helst inte på utsidan
 
Senast ändrad:
Jag ser hellre att alla trådar som inte handlar om friluftsliv tas bort. Finns twitter eller flashback för politiskt gnäll.

”Ingen kommer undan politiken...”

Friluftsliv, naturfrågor, jakt&fiske, ja i stort sett allt kan landa i en politisk betraktelse. Även gluttsnäppans hotade häckningsplatser kan härledas till politik. Och politik är inte farligt, behöver inte vara gnäll och pajkastning.
Så med det sagt, våga värna gluttsnäppan.

För övrigt kan man ha flera bollar i luften. Man kan både ge goda råd hur man minskar vikten i ryggan, gör upp eld mitt i snöstormen nedgrävd i en snöka eller liknande och samtidigt ge utryck för oro och ingrepp i friluftslivet och naturen som ytterst bygger på politik. Däremot så torde inlägg som totalt är främmande för utsidans grundläggande syfte inte platsa här men mig veterligen har jag aldrig sett ett sådant inlägg passera. Frågor om riksbankens monetära politik exempelvis eller liknande är forumet fredat från så det är nog att slå in öppna dörrar här.
 
Senast ändrad:
Politik är tyvärr riskabelt på ett forum. Alla vet att dom har rätt, det är svårt att diskutera sakfrågor på ett bra sätt, och många övergår snabbt till personangrepp och börjar förolämpa motståndarna istället....
 
  • Haha
Reactions: 7S

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.