Nybörjarmat

Guest

Gäst
"Det finns ett annat forum för mat. Använd sökfunktionen så hittar du massor av tidigare strängar."

Okej... men, vi stannar här trots allt eller? ;p

Erik_R:
Nej då. Hade kaanske blivit det om du inte förklarat i slutet men no hard feelings. Visst kommer det att lagas mat och det är inte knepigt att komma åt köket, men ingen i hela världen kan förneka att man kommer iväg från en plats snabbare om man bara kokat vatten i det än om man kokat och värmt allt möjligt i de olika delarna och även tänker diska direkt, vilket jag anser vara rätt fräscht. Fast tja?
Det jag menar är att det är intressant att känna till olika produkter, även den typen av "utesnabbkäk" som folk tipsade om, och eftersom folk just tipsade så finns det ju några som känner att det passar de. Detta för jag vidare till att jag inte har någon stor erfarenhet av just den här typen av planerade vandringar och således vet jag inte vad jag föredrar. Det jag vet är att vi tänkte stressvandra en vecka så för de som undrar om jag har bråttom så är svaret, Ja det har jag :).
Hoppas också att folk förstår att jag är 20 år och således har rätt många år kvar som jag kan ägna åt andra typer av vandringar och aktiviteter, därför vill jag helst inte behöva försvara mitt val att gå snabbt nån gång. Folk får ta det, så länge vi inte lever i en diktatur där man inte får gå snabbt kommer jag göra det då och då :).

- John
 
Ät samma mat som hemma, men strunta i light-tänkande. Ta med sånt som håller bra: Smör (extrasaltat), bacon, pulvermos, pasta, konserver (tonfisk, makrill mm), kex, ost, nyponsoppa, tubmat, havregryn, pulvermjölk, whisky, salami (oskivad håller bättre), coscous, snabbris. Knorr soperia mm är bra om man häller i lite extra pasta. Första dan kan du äta något som inte håller så bra, t.ex köttfärssås som du gjort hemma. Glöm inte att ta med massa fryspåsar, gummisnoddar och påsklämmor så slipper du söla ner tält och ryggsäck med pulversoppor och torrmjölk. Och glöm inte kryddorna.

P.S. Jag tycker frystorkat är ganska gott. Men dyrt.
 
Shultze; sa:
"Det finns ett annat forum för mat. Använd sökfunktionen så hittar du massor av tidigare strängar."

Okej... men, vi stannar här trots allt eller? ;p

mm.. det är så mysigt här :)

Hoppas också att folk förstår att jag är 20 år och således har rätt många år kvar som jag kan ägna åt andra typer av vandringar och aktiviteter, därför vill jag helst inte behöva försvara mitt val att gå snabbt nån gång. Folk får ta det, så länge vi inte lever i en diktatur där man inte får gå snabbt kommer jag göra det då och då :).

- John

Nä vet du vad! Du måste ta det jättelugnt och vara tokavslappnad ju... hur skulle det annars se ut? ..och du måste göra "rätt" från början... herregud... tänk om nån får se att du gör "fel"! ;) såklart du ska göra som du vill. Hoppas du hittar nått käk du gillar!

/Erik
 
Det finns en hel receptbok

crazy; sa:
Det finns ett annat forum för mat. Använd sökfunktionen så hittar du massor av tidigare strängar
Det finns en hel avdelning för friluftsmat här på Utsidan om du tittar under rullgardinsmenyn "uteguide".
Om ni är fler som skall ut och vandra, rekommenderar jag matlag på 1 till 4 personer. Då fördelar man uppgiften att hitta på olika rätter, det blir mer rationellt att förbereda samma rätt till två personer och det är ett kul pyssel att hålla på med maten. Dock äter jag lagad mat bara en gång per dag, nämligen när man kommit fram. Däremellan är det soppor och mackor som gäller.
Vad det gäller smaken tycker jag det smakar som "färsklagat" bara man ser till att blöta upp det torkade, annars blir det lite knastrigt. Jag har recept med enkla rätter på "uteguiden".
 
kör med frystorkat!

Knorr Spaghetteria har nämnts och det är både billigt och snabbt att tillaga. För mig är det dock inte så mycket mat att jag har det till annat än lunch.

I övrigt tycker jag frystorkad mat är riktigt god nu för tiden. Utvecklingen har smakmässigt gått rejält framåt och om du har bråttom är det bara att köra på det till kvällsmaten.

För mig är torkning, "menyplanering" och övriga förberedelser ett sätt att aktivera sig under skall-snart-på-semester-abstinensen. Å andra sidan smög det med sig en kallops (Blå Band?) i somras och den var så god att jag nästan konverterade till frystorksanhängare.

Räknar du minuter så är gas- eller bensinkök bättre än spritkök.
 

Guest

Gäst
Erik: Nej precis, hur skulle det se ut? ;)

Cwmint: Jo, det var ju det forumet jag hittade men folk fortsätter ju att skriva här så då svarar jag ju här också. Eller nått. :)
 
Lunchtips

Om man bara vill laga mat en gång om dagen, och tycker att bara soppa blir lite för klent kan man slänga i någon/några nävar couscous i den. Jättegott åtminstone till Varma koppens tomat och basilikasoppa!

//Örjan
 
nermander; sa:
Gör man själv är det också svårt att se till att få med alla näringsämnen, vitaminer och mineraler som behövs. De färdiga rätterna är ju inte bara nåt som de slängt ihop utan de är framtagna med näringsanalyser och provsmakning.

Ska man bara gå en vecka så behöver man verkligen inte vara rädd för att drabbas av näringsbrist, ffa inte i form av vitaminer och mineraler...

För övrigt är jag laga-egen-mat-förespråkare. Men det beror ju helt på hur mycket tid man vill lägga ner innan och hur bråttom man har vid middagstid ute på fjället. Sen kan man ju faktiskt ha med sig färdiga rätter och komplettera med lite svamp, soltorkade tomater eller så.
 
petratetra; sa:
För övrigt är jag laga-egen-mat-förespråkare. Men det beror ju helt på hur mycket tid man vill lägga ner innan och hur bråttom man har vid middagstid ute på fjället. Sen kan man ju faktiskt ha med sig färdiga rätter och komplettera med lite svamp, soltorkade tomater eller så.

Mycket handlar ju om hur mycket "känsla" man har för matlagning. När jag lagar mat hemma händer det regelbundet, inte varje vecka men i alla fall nån gång i månaden, att jag kapitalt misslyckas med maten. hemma gör det inget, det går alltid att rota fram nåt annat ur skafferiet eller frysen. Att råka ut för detsamma på fjället eller ute i skogen vill jag inte.

Ska man göra själv måste man ju först och främst bestämma sig för vad man skall laga. Av vanliga "vardags-rätterna" korv och makaroner, köttbullar och makaroner, korv och mos, tacos, spagetti och köttfärssås, pannbiff, kycklingwok, ugnsstekt lax etc är det inte särskilt många som går att göra om till torkad variant. Alltså måste man prova på nytt, och att prova sig fram till nåt man gillar tar tyvärr tid. Visst kan man provlaga, men min erfarenhet av att provlaga grejer är att två av tre grejer blir nästintill oätliga.

Därför väljer jag till största delen färdiga grejer. Visst vore det kul att kunna fixa snitsiga grejer av hemtorkat, men hittills har det tyvärr inte blivit några höjdare.
 
Kostnader torka sjŠlv

Klart det kostar. Tid! Kilowattimmarna spelar inte sŒ stor roll i en tŠt stuga med bra vŠrmereglering, men bor man i ett draghŒl spelar Šven de en stor roll.
Vinsten ligger ju i smakupplevelserna och att man slipper industrimatens idiotsaltning. Nšjet med att planera och gšra det fŒr man pŒ kšpet, ser man det senare negativt kan man ju švergŒ till chokladlunch pŒ bakbenen!

Go tur

Johan K
 
Matkriterier

Jag har aldrig torkat mitt eget käk, det verkar klart skoj!
Men hur är det med tillagnings/dragningstider för "hemtorkat"?? Blir de inte långa??

En viktig aspekt när jag planerar käk för fjällvandring är nämligen tillagningstid dvs hur mycket bränsle går det och hur mycket tid går det? (Gillar Wildlife som inte behöver koka).

Jag kan hålla med om att man inte ska stirra sig blind på det praktiska, utan ta med GOD mat (kånkar själv gärna på nån festmåltid), men vid de oundvikliga tillfällen när det blåser småspik och hällregnar brukar jag vara hjärtligt glad över grejer som går fort och lätt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.