Nybörjarmat

Lite av varje blir bäst.

Tillagningstiden på hemtorkat är svårt att säga något om. Det beror på vad du torkat för något.
Som regel går det bra att blötlägga först och låta det svälla i kallvatten medan du slår läger.

Men ingen har väl sagt att man måste köra med *bara* hemtorkat. Att vänta någon extra minut på middagen en kväll kan det ju vara värt. Byt ut en frystorkad middag mot ett idiotsäkert hemmatorkat recept, som t.ex köttfärssås.

Eller ta med dig en eller två frystorkade, till de sista dagarna (för sin låga vikt och goda hållbarhet). Då kan du ju alltid ta en bekväm köpepåse en annan dag om det är busväder.

Eller hemmatorkat till middag och pulversoppa till lunch, spetsad med lite hemmatorkade grönsaker (morot, skivad på längden med potatisskalare och torkad på balkongen. En höjdare)
Jag vill alltid ha mat till en dag mer än jag räknat med. Just till den extraportionen passar frystorkat bäst, eftersom den garanterat funkar till nästa utfärd om den inte går åt nu.
 
Alltså alltså alltså,
detta ämne tycks aldrig få ett slut. En gång i kvartalet sliter vi varandra i stycken i frågan om påsmat eller hemlagat. Som den livsnjutare jag är (vilket är anledningen till att jag sysslar med uteliv till att börja med) håller jag med Haskell om tomaterna och Vandraren om allt det andra. Mat ska vara gott, mat ska vara roligt att äta, det ska dofta. Man ska dricka vin till det (om det inte är frukost vill säga), gärna ett mustigt rött.

Jag upprepar, ge fan i påsmaten och ät riktig mat istället! ;)

Detta är ett helt vanligt semi-lätt skafferi för den livsnjutande vandraren:

Drickbart:
Whiskey (Rökig, i liten Nalgene-flaska)
Rödvin (Shiraz, Primitivo eller dylikt i flaska som ovan)
Vatten
Javapresskaffe (franskrostat) med javapress

Kolhydrater:
Potatismos
makaroner
vetemjöl (för att göra pannbröd)
Eventuellt torra bönor

Kött:
Rökt och / eller torkad skinka
Rökt korv

Kryddor etc:
Socker
Salt
Peppar
Vitlökspulver (av bra kvlitet, finns olika nämligen)
Soltorkade tomater
En rödlök
torkad basilika och / eller timjan
Olivolja
Vitvinsvinäger
På vintern smör
Mörk choklad och blandat smågodis

Sen är det bara att greppa kokkärlen och börja LEVA!

;)

/ G
 
livsnjuteri...

Håller med tigertajmare, (on det inte är två veckor i Sarek..)

Tillägg till listan:

-Couscous med juste buljongpulver till tillagningen
-En rejäl bit lagrad cheddar eller västerbotten (håller ett bra tag)

:)
 
Jag brukar ta innehållet i en soppåse (Obs! inte sop-påse utan sopp-påse :), 4-5 dl vatten samt 2-3 dl pasta, cous-cous eller snabbris. Utmärkt som lunch! Allt lagas i samma kastrull (har bara en med mig).
Ger större variation än de fyra (?) sorters Knorr Spaghetteria som finns.
T.ex Knorr Americana med ris blir en utmärkt risotto.

I övrigt håller jag med om wiskyn (fast i lättare flaska än Nalgene!)

//p-a
 
tigertamjaren; sa:
Alltså alltså alltså,
detta ämne tycks aldrig få ett slut. En gång i kvartalet sliter vi varandra i stycken i frågan om påsmat eller hemlagat. Som den livsnjutare jag är (vilket är anledningen till att jag sysslar med uteliv till att börja med) håller jag med Haskell om tomaterna och Vandraren om allt det andra. Mat ska vara gott, mat ska vara roligt att äta, det ska dofta. Man ska dricka vin till det (om det inte är frukost vill säga), gärna ett mustigt rött.

Jag upprepar, ge fan i påsmaten och ät riktig mat istället! ;)

Detta är ett helt vanligt semi-lätt skafferi för den livsnjutande vandraren:

Ehh.. ursäkta.. men du måste ha glömt smöret i din i övrigt helt förträffliga lista... Smörstekta kantareller på mackan efter sopplunchen får inte missas.

Man kan ha med en vispgrädde för att göra irish coffee om man skulle känna sig inspirerad, men jag kan meddela att den *inte* håller en vecka i fält.. :(

/E
 
Erik_R; sa:
Man kan ha med en vispgrädde för att göra irish coffee om man skulle känna sig inspirerad, men jag kan meddela att den *inte* håller en vecka i fält.. :(

/E

Är det ett problem? Whiskyn håller ju inte heller en vecka i fält (eller var det räcker jag menade? )
 
Hupp hupp Erik,
smöret finns med i min lista men bara som vinterförtäring. Men torkade trattisar ska jag ta med nästa gång! Bene!!!

Och sant är att whiskeyn inte brukar hålla sig särskilt länge på turen...

Jag och en kompis hade en gång en strålande idé, vi skulle ta med en flaska brännvin och en jäkla massa småflaskor med essenser till fjället på vintern. Sen skulle vi sitta där på kvällen och blanda till konstgjord whiskey, gin, baileys, you name it! Baileys-essensen frös sönder direkt. Och inte orkade vi sitta och mixa groggar i tältet i 30 graders kyla. Det blev en snabb hutt och störtdykning ner i sovsäcken. Men idén var ju god. En annan gång tog vi med ett brännvin som vi inte hade prövat förr, det hette Nyköpings, vilket lät bra nog i våra okunniga öron. Problemet var att det (nu ler säkert nån lömskt...) ju är kryddat med anis. Vi hade alltså EN sjuttifemma med stark anissmak att dela på på vår 1 1/2-veckastur i Sarek. Vi drack typ två klunkar var på hela turen och gav sen bort resten till två ensamma dammarbetare i Suorva. De blev eld och lågor.

tgw_leftbottle.jpg


Dont try to blend your own in a tent during winter...

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2003-12-05 kl 10:23]
 
Livsnjuteri

Eftersom ingen än har tagit upp den ädla drycken Cognac, så tänkte jag slå ett slag för den.
flask_remy_extrafine.jpg


I sommras så tog jag nämligen med mig cognac för första gången. En elegant och god avslutning på vilken middag som helst är ju nykokt kaffe och en Fine Champagne Cognac eller kanske rent av en Grande Champagne Cognac om plånboken tillåter. Snäppet bättre blir den av att samtidigt inmundiga crepes susette och avnjuta utsikten österut längs Cuhcavaggi mot Rabotsglaciär och Keb...

/Jesper
 
tigertamjaren; sa:
Ursäkta mig Peter, men snackar herrn möjligtvis med mig nu?

Frågan var generellt riktad till alla "hemtorkare".

För mig handlar torkad mat främst om att spara vikt (det finns andra konserveringsmetoder som är minst lika bra ur hållbarhetssynpunkt, men som väger mer). Då är det ju dumt om man för att kunna laga maten måste ta med sig mer köksprylar för då kommer viktskillnaden att gå på ett ut.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.