Nybörjarmat

Shultze; sa:
...dock låter Wildlife intressant och praktiskt då man kanske kan spara stormköket till kvällen när man ändå skall stanna lite längre på varje ställe.

Varför då? Har du bråttom någonstans? Varför inte låta maten ta den tid det tar. Den tid som det tar för vattnet att koka upp på stormköket kan man ligga och beundra utsikten/ta ett foto på en fin blomma/skriva dagbok eller något annat.

mvh Christian
 
Shultze; sa:
Som ni kanske förstår är jag långt i från veteran och vet således inte riktigt vad jag tycker är roligt att käka så där. Maten ovan låter i princip som den mat jag käkar hemma och därför helt Ok, dock låter Wildlife intressant och praktiskt då man kanske kan spara stormköket till kvällen när man ändå skall stanna lite längre på varje ställe. Får ta reda på mer om produkten, finns det någon information på nätet, nån katalog, nån on-linebutik eller en konsumentkontakt skulle jag bli glad.

- John

Jag rekommenderar verkligen att du tar ett djupt andetag, kavlar upp skjortärmarna, sträcker ut armarna åt sidorna, sluter ögonen och säger högt & harmoniskt för dig själv: "Jag är inte rädd, jag kan laga min egen mat". Om terapin lyckas så kommer du garanterat att få en mycket bättre fjällupplevelse.

Jag är ingen fanatisk matalagare, men att ha med sig "hemlagat" ut i naturen är mångfalt bättre än snuskiga industriblandningar. :)

Nåja.. om du bestämmer dig för att kasta bort hela veckopengen på Wildlife, så se upp med currykyckling med ris.. den åt jag på toppen av Keb en gång (min första fjälltur).. Uscha.. ingen bra upplevelse.

Minnesregel:
färdig påsmat = äckligt & dyrt & jättelätt att laga
hemlagat = mumsigt & billigt & roligt att laga

Sen ett litet hemligt tips om du tycker det är jobbigt att packa upp köket.. schhh.. det här är rymdforskning från NASA, så säg inget till nån :):
lägg köket i ryggsäcken så att du kommer åt det lätt när du stannar för lunch...

uhm.. hoppas det inte blev för dumdrygt det härna, för det var inte meningen. Jag tycker bara det är synd att så få verkar ha sett tjusningen med hemtorkat käk.
 
e det någon som räknat på vad det kostar att hemmatorka mat.. hur mykke blir det per portion om man räknar med elförbrukningen?
 
FJS90/91; sa:
e det någon som räknat på vad det kostar att hemmatorka mat.. hur mykke blir det per portion om man räknar med elförbrukningen?

Vet inte exakt hur mycket det blir om man räknar in elförbrukningen, men jag höll koll på elmätarn i sommras när jag torkade både köttfärs och lövbiff och jag kunde inte se någon märkbar skillnad under de timmar maten stod i ungnen.
Självklart är det något mer ekonomiskt om man har en varmluftsugn eftersom det både tar kortare tid och man slipper ha luckan på glänt.

Angående köttfärssås så rekomenderar jag att man uteslutande använder nötförs eftersom det är något magrare än fläskfärs och därför håller bättre på turen. Sen brukar jag laga färdigt hela min köttfärssås innan jag torkar den med tomatpure, buljong och kryddor, funkar hur bra som helst att torka, torkar dock löken separat i ringar eftersom hackad lök kan ta en evighet att torka....'

//David
 
FJS90/91; sa:
e det någon som räknat på vad det kostar att hemmatorka mat.. hur mykke blir det per portion om man räknar med elförbrukningen?

Det beror lite på hur man torkar.

Om vi tar torklåda med kupevärmare, som är ett av de mest energislösande sätten att torka, så har jag kört med lådan till vår TV och kupevärmaren på 500 W-läget.

Lådan är stor och rymmer mycket (jag kan trycka in 4-5 brödbackar i den) så man kan nog lugnt räkna med att den rymmer en helt portion (egentligen rymmer den antagligen mer, men vi räknar dyrt).

Om vi säger att det tar 14 timmar att torka maten (det är nog lite i överkant, det räcker nog med 8-10 timmar för de mesta grejer) och så säger vi för enkelthets skull att vi körde kupevärmaren på 1000 W. Då blir det 14 kWh. Nu vet jag inte var elpriserna ligger, men vi kan dra till i överkant med 1 krona. Då blir det alltså 14 spänn, men detta är då antagligen mycket mer än vad det egentligen kostar. Realistiskt hamnar man nog runt en femma per portion.

MEN, sen så bör man ju även räkna med arbetet. Hur lång tid tar det att förbereda maten före torkning och paktera den efteråt? Och vad ska man räkna för timkostnad?

Jag tror att räknar man in arbetet så hamnar man nog runt 20-30 spänn per portion i alla fall. Industriell torkning har ju alltid stordriftsfördelar.
 
Kryddor och vikt

Vi har provat både hemma-torkat och påsmat i olika varianter men antingen är vi inte så bra på att laga mat och torka den eller så är vi inte kräsna för vi tycker inte att det hemma gjorda är speciellt mycket godare. Vi har alltid för vana att krydda påsmaten samt tillsätta saker som svamp, tomat mm (torkat förståss) för att förbättra smaken. Det finns vissa påsar som smakar urkel men de flesta är bra.
En aspekt är att påsmaten ger mindre vikt (i alla fall de gånger vi testat) vilket blir märkbart när man närmar sig 14 dagar i fält. Det har rört sig om ca 200g/dag = 2,8kg på två veckor.

Vi tycker således inte att det är värt den ökade vikten och den tid det tar att förbereda eftersom smaken inte blir så mycket bättre. I dåligt väder uppskattar vi också att lunchen är snabbt avklarad utan disk (Wildlife påsar) och tältresning.

/B
 
nermander; sa:
...

MEN, sen så bör man ju även räkna med arbetet. Hur lång tid tar det att förbereda maten före torkning och paktera den efteråt? Och vad ska man räkna för timkostnad?

Jag tror att räknar man in arbetet så hamnar man nog runt 20-30 spänn per portion i alla fall. Industriell torkning har ju alltid stordriftsfördelar.

Mmmm.. det kostar lite arbete, men om man startar i god tid och torkar på nätterna så går det ganska bra. Enligt min erfarenhet är det svåraste att inse att det är dags att börja torka mat grejjor ett par veckor innan det är dags att dra iväg.

Min uppfattning är dock att det absolut är värt mödan jämfört med industriell tillverkning. Jag blir alldeles knollrig när jag står i kassan och ska köpa påsmat för en förmögenhet samtidigt som jag vet att det inte kommer vara särskilt gott. Jag tycker planeringen av mathållningen är en kul del av vandringsförberedelserna.
 
Erik_R; sa:
Mmmm.. det kostar lite arbete, men om man startar i god tid och torkar på nätterna så går det ganska bra. Enligt min erfarenhet är det svåraste att inse att det är dags att börja torka mat grejjor ett par veckor innan det är dags att dra iväg.

För min del är det osäkerheten som är det jobbiga. Jag vet inte hur det hemtorkade kommer att smaka. Visst kan man prova, men då måste man alltså först torka och proväta och sen om det det blev bra kan man torka för vandringen. Jag har fått uppfattningen att de flesta som torkar själva började i liten skala och har ökat på efter hand. Det funkar säkert bra om man vandrar flera gånger om året. För mig inte som långvandrar (mer än 2-3 dagar alltså) mer än varannat eller var tredje år så skulle det ta alldeles för lång tid att göra så.

Istället för att stå och skala morötter att torka en kväll kan jag jobba en timme övertid på jobbet (det är dock inte alla som har den möjligheten såklart).
 
nermander; sa:
Erik_R; sa:
Mmmm.. det kostar lite arbete, men om man startar i god tid och torkar på nätterna så går det ganska bra. Enligt min erfarenhet är det svåraste att inse att det är dags att börja torka mat grejjor ett par veckor innan det är dags att dra iväg.

För min del är det osäkerheten som är det jobbiga. Jag vet inte hur det hemtorkade kommer att smaka. Visst kan man prova, men då måste man alltså först torka och proväta och sen om det det blev bra kan man torka för vandringen.

Man får chansa lite.. :) Näe, jag förstår vad du menar, men det är ju bara första gången som du lagar utan att veta hur det blir. När det gäller kostnaden så är den helt klart oväsentlig i det stora perspektivet, jag menade bara att det känns dumt att köpa käk som jag inte gillar, oavsett om jag jobbat över eller inte...

Viktmässigt vet jag faktiskt inte om det blir så mycket tyngre med hemtorkat än köpt. Jag kommer inte ihåg exakt vad det blev per portion, men 90-100g köttfärs räcker gott till två personer + makaroner + i princip viktlösa grönsaker. S:a kardemumma borde det inte bli mycket mer än 200g gissar jag.

/Erik
 
nermander; sa:
För min del är det osäkerheten som är det jobbiga. Jag vet inte hur det hemtorkade kommer att smaka. Visst kan man prova, men då måste man alltså först torka och proväta och sen om det det blev bra kan man torka för vandringen.
Du får det att låta som om man skulle veta hur det smakar ifall man satsar på alternativet, dvs. köper någon slags färdig påsmat i butiken. Det stämmer inte med mina erfarenheter... :)
Soltorkade tomater
 
Har testat att torka min vanliga, välsmakande köttfärs till fjällturer. Jag lyckas inte få den att smaka något vidare i torkat tillstånd. Föredrar Real turmat http://www.drytech.no/?&ID=7. Smakar mycket bra, kräver bara tillsättning av kokande vatten. Dock dyr!
(Torsk med römme och någon köttgryta är vad jag provat)
 
haskell; sa:
Du får det att låta som om man skulle veta hur det smakar ifall man satsar på alternativet, dvs. köper någon slags färdig påsmat i butiken. Det stämmer inte med mina erfarenheter... :)

Nej, så menade jag ju inte riktigt, jag menade mer att om man gör själv så kan det smaka olika från gång till gång. Man har ju oftast inte samma kvalitetskontroll när man torkar själv, torktiden kan ju variera, kvaliten på det man torkar kan variera.

Gör man själv är det också svårt att se till att få med alla näringsämnen, vitaminer och mineraler som behövs. De färdiga rätterna är ju inte bara nåt som de slängt ihop utan de är framtagna med näringsanalyser och provsmakning. Att de inte faller alla i smaken må så vara hänt, men som nån annan skrev: Jag tycker de är fullt godtagbara med tanke på priset och enkelheten. Jag äter också regelbundet på McDonalds och tycker deras mat är fullt ätbar (medans andra inte ens vill kalla det mat).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.