Nybörjare, var börjar man?

Hej!

Har länge gått och prokrastinerat över olika aktiviteter jag skulle kunna tänka mig men aldrig sätter igång med men nu tänkte jag att jag måste ta tag i det ordentligt.

Jag är intresserad av vandring. Jag har aldrig vandrat förut men älskar att vara ute i naturen och göra saker när jag får chansen (hugga ved vid nån stuga, grilla, fiska m.m.). Nu undrar jag var man börjar med detta. Jag kan ju inte gärna börja med att kosta på mig en utrustning för X-tusen kronor för att sätta av på en expedition en vecka och sedan kanske inte trivas alls och vill sälja allt.

Finns det nybörjarkurser där man kan hyra in sig på utrustning? Vad bör man känna till innan? Var kan jag läsa in mig på "basic-kunskaper" för vandring?

Tack på förhand! =)
/ Timo
 
zero7; sa:
Har länge gått och prokrastinerat över olika aktiviteter jag skulle kunna tänka mig men aldrig sätter igång med men nu tänkte jag att jag måste ta tag i det ordentligt.

Jag är intresserad av vandring. Jag har aldrig vandrat förut men älskar att vara ute i naturen och göra saker när jag får chansen (hugga ved vid nån stuga, grilla, fiska m.m.). Nu undrar jag var man börjar med detta. Jag kan ju inte gärna börja med att kosta på mig en utrustning för X-tusen kronor för att sätta av på en expedition en vecka och sedan kanske inte trivas alls och vill sälja allt.

Man behöver inte så himla mycket utrustning. Kängor eller gummistövlar (har du säkert redan), tält, sovsäck, liggunderlag (skumgummirullar för några tior fungerar bra), kök (kanske bara en liten kastrull om du tänker gå någonstans där man kan göra upp eld), vanliga utomhuskläder, och en ryggsäck som du får ner allt det + lite mat och extrakläder i. Resten är överkurs.

Om du bor i mälardalen så finns det rätt kul sträckor på Sörmlandsleden, t.ex. "vildmarksturen" Läggesta - Mölnbo. Gott om källor och bra tältplatser. Se http://www.sormlandsleden.se/ .
 
Tack för alla tips! Bra start-idéer.
Om det är någon som kommer på fler nyttiga förslag så tar jag tacksamt emot dem också!

Ska bli spännande att testa på vandring. Hoppas att man får mersmak och blir en av er mer erfarna till slut :)
 
Fjällstugor + hyra utrustning

Du kan välja att gå en sträcka i fjällen där Svenska Turistföreningen (STF) har fjällstugor. Då behövs inte tält, liggunderlag, sovsäck (sovsäckslakan räcker). Till lunch kan du äta t ex Real eller Vildmarks mat, då behövs bara termos och inte ett helt kök.

Utrustning som kängor och ryggsäck går att hyra t ex på Storulvåns fjällstation om du utgår därifrån. http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/hostel.aspx?id=3473&source=search

Det finns butiker som hyr ut tält och annan utrustning, t ex en på Birger Jarlsgatan i Stockholm.
 
Man börjar vid ytterdörrens utsida. Någorlunda praktiska kläder, matpaket, bekväma skodon. Sen går man tills man är nöjd, fikar och går hem. Hemma kan man börja med erfarenheter och vad man vill göra nästa gång...

Go tur
 
Jag ger samma svar varje gång på denna fråga. Börja där du är, med det du har. Det finns förmodligen en vandringsled i din närhet. Gå den, en eller två nätter ute. Repetera. Efter hand lär du dig vad du vill, vad du kan och vad du orkar, samt vilken utrustning du vill ha, och hur du förbereder dig. Läs massor på nätet, tex Utsidan. Låna böcker på biblioteket, utsidans recentionsbank ger dig tips. Ta med mobilen så du kan ringa och bli hämtad om det strular. Försök hitta vänner med samma intresse om du kan. Resten ger sig med tiden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.