nybörjare undrar

  • Trådstartare annavarnhem@hotmail.com (anna)
  • Start datum

annavarnhem@hotmail.com (anna)

Gäst
hej!jag ska för första gången vandra uppe i abisko i mitten av augusti. min pojkvän hävdar att jag måste köpa ett par stövlar för 800 riksdaler för att kunna genomföra en ynka 4-dgrs tur. är detta verkligen sant? jag har ingen som helst användning för ett par milleniumstövlar.eller? vad kan man ha annars? äger ett par duktiga gröna stövlar av okänt märke som läcker lite. kommer det att bli outhärdligt? tacksam
 
Några tips och åsikter.................

Hejsan !
Det låter i mina öron överambitiöst att skaffa Tretorn Sarek Millenium enbart för detta. Självklart ska du försöka låna av någon du känner eller använda de du redan har.Om du sedan tror att vandring är något för dig så kan du investera i något liknande på sikt.


Så kallade seglarstövlar bör undvikas. Dessa är inte uppbyggda i hålfoten för vandring. Inte heller farfars gamla fiskestövlar från 60-talet duger ;-)


Lägg gärna i någon extra sula så att stötdämpningen blir bättre om du ska vandra långt. Jag brukar använda den löstagbara sulan från mina löparskor.


Om vandringen sker mestadels på Kungsleden eller på rösade leder kring Abisko (kanske du kan precisera eran färdplan) så kan gymnastikskor fungera bra med tanke på att åtminstone Kungsleden är välspångad över de blöta partier som trots allt finns. Löparskor (=gymnastiskor) har ju bra stötdämpning och det behövs i stenig terräng och efter Kungsledens traktorstig. Jag tycker att stövlar ger otillräcklig stötdämpning. Kanske dock Tretorn Sarek millenium-modellen motbevisar detta påstående.Jag har inte testat denna modell ännu, men det verkar som om stötdämpningen förbättrats avsevärt.


Jag tror faktiskt att eran vandring kan göras i gymnastikskor i stor utsträckning, med reservation för regnigt väder. Det har ju regnat en del i fjällen nu på sistone.Jag använder dock själv kängor.
Hälsningar, Mats
 

johan-ru@algonet.se (Johan Rundberg)

Gäst
Läckan...

... i dina stövlar kan du enkelt laga med t. ex. gummispackel typ Liquisole.


Mvh,


Johan
 

bert.bodin@swipnet.se (Bert Bodin)

Gäst
Jag har aldrig förstått värdet.....

Hej!


Mats Franks råd är bra!


Inte behöver man 800-kronorsstövlar för en 4-dagars vandring i Abiskoområdet.


Jag har däremot ALDRIG förstått hur tränings-/gympa-/joggingskor kan vara ett bra alternativ, någon gång.


Jag har vandrat mycket i fjällen. Ledat och oledat. Har ännu aldrig i mitt liv gått en sträcka som enbart varit torr, oavsett väder. Spång - javisst, men ofta är det en lerpöl, där spången slutar (eller börjar). Och visst vill man väl avvika från spången nån gång, även på en 4-dagarsvandring.


Däremot har jag mött många vandrare i joggingskor, eller liknande, med blöta fötter, skavsår (pga vätan), och ryggont.


Vriststöd på knölig och söndervandrad kungsled kan vara nog så användbart. Det får man av kängor, och i viss mån av bra stövlar. Betvivlar däremot starkt att joggingskor kan ge samma stadga, särskilt inte om man bär packning.


Stövlar bra! Kängor bättre. Och glöm inte att tejpa hälarna med bred häfta (Leukoplast t.ex. Finns på apoteket). Då klarar man sig troligen från skavsår. Speciellt viktigt i nya, eller lånade skor.


God tur!


Bert Bodin
 

HA,KRN

Gäst
Regnigt!

Hejsan!
Här uppe i norr har det varit kallt hela juli och det verkar inte bli bättre. Nu har det även kommit in mycket regn som enligt prognoserna verkar hålla i sig. Fast Augusti brukar bjuda på en del fint väder så man har inte gett upp ännu, vinterdäcken får vänta ett tag till. Lyssna till de andras goda råd så du inte fryser om fötterna.


MVH HA,KRN
 
Untitled

Hej! Jag håller i stort med tidigare inlägg. Men jag tror under inga omständigheter att jumpaskor är bra till någonting annat än att vada i och när man har slagit läger. På stenig mark får man ont i fötterna(det är alltid stenigt), man får inget vriststöd och man blir blöt. I stövlar får man ömma fotsulor i blockterräng, har man känsliga vrister kan det vara besvärligt att gå på skrå. Det är ändå så att det är inte försvarligt att köpa kängor för en 4 dagars tur (bra kängor får man inte under 1500). Millenium är inte nödvändigt för ändamålet, "scout" duger eftersom packningen blir lätt. Personligen har jag efter många års stövelvandrande bytt till kängor för 2 år sedan. Mest pga att Tretorn använder sämre gummikvalite, stövlarna får sprickor nästan omgående.
Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.