Nybörjare som behöver tips!

Hej!

Ska ut och campa med 2½ åring och 2 månaders.
Har ALDRIG gjort det!

Vi ska åka från Stockholm till Kiruna.

Vad har NI för tips och råd?
Vi har helt okej sovsäckar, liggunderlag och tält.
jag vill veta ALLT om vad man behöver ha med sig, mat, platser... ALLT ALLT ALLT!

Ser framemot att bli en friluftsmänniska, speciellt att få upptäcka min hemtrakter.

TACK på förhand!
//Maddie
 
Börja i mindre skala

Skulle kanske föreslå att du börjar i mindre skala. Stick ut på ett par dagsturer innan. Slå upp tältet bara över dagen och kanske bara låta småttingarna ta sin tupplur (såvida det inte är för varmt i tältet så klart).
 
Min erfarenhet

Jag kampa med min son nu 17 da han var 4:a pa var tomt och han fick panik mitt i natten och ville in i stugan....

Sa ta det lungt och ha ingen stress... Barn har ofta inte samma behov som aldre att se nyaplatser utan de har kul i sin narhet....

Jag skulle dock aldrig ta ut en 2 manders i talt om jag inte maste...

Lycka till
Magnus
[Ändrat av salgo60 2006-07-21 kl 09:04]
 
Ett bra ställe att börja på i kiruna trakten är Björk liden, (om man vill upp på fjället) Parkera vid hotellet. Gå bortom golfbanan och slå läger till vänster om stigen där har man fjäll kännsla och man är 15 min gångväg ifrån hotellet. Om man bär barnet på magen när man går är det bra om man har med sig ett myggnät till en barnvagn som man sveper in sitt barn och sig själv i.
 
Hej!
Är imponerad av er dådkraft, att ge sig iväg på sådan semster med de små.
Har inte själv testat tält med mina barn (tvååring och femmånaders) men växte själv i princip upp nerstoppad i en fjällpulka, så något kan jag nog bidra med. Om jag skulle göra en tur med mina barn skulle jag tänka på följande:

Vänja tvååringen vid konceptet tält. Prata mycket om tält, varför man tältar, provtälta i trädgården dagtid, kanske besöka en camping där folk tältar. Tvååringar kan ju vara ganska konservativa och jag kan absolut föreställa mig att min son skulle kunna blåvägra om inte tältidén presenterats noga i förväg.

Slå läger i närheten av hotell eller annan facilitet (tex Björklidenförslaget var ju bra) så att man själv kan känna sig lugn att det finns ett alternativ om allting skulle gå åt fanders...(typ skräckscenario en får magsjuka och en vägrar helt plötsligt att amma el. sova el. dyl.)

Ha en låg ambitionsnivå. Kanske köra en natt i tält och sedan hyra stuga eller rum.

Ha järnkoll på packningen. Gå igenom packningen ordentligt innan det är dags för tältning så att rätt grej ligger på rätt plats och ni inte behöver riva ut allting när det är dags för blöjbyte, mellisbanan, extra tröja, regnskydd etc. (gäller iofs alltid men extra viktigt med barn upptäckte vi under vår alpresa förra året).

Lycka till och bli inte besviken om det inte blir rikigt som ni tänkt er.

/Sandra
 
Tänk på myggen!!!
Mygg och knott blir snabbt ett helvete för småttingar så ta er upp på kalfjället snabbt om det är mkt flygfän (typ liften i Abisko).

Om ni väljer att tälta (jag skulkle annars föreslå att hyra lgh i Riksgränsen eller kanske Camp Abisko och sedan göra roliga småturer) tror jag på fast lägerplats och göra korta turer och titta på småsaker (snö mitt i sommaren, fika på toppen av Nuolja...).


Utrustning var det.
Ta med mygghuva, handskar och heltäckande kläder till småttingarna.
Ta med "rolig" mat, pannkakor med färska bär är kul.
Tänk på att det inte alltid är soligt, tältaktiviteter behövs.
 
Visst går det bra att tälta med små barn. Vi har en 2,5 åring och en 10 månaders kille. Lill-killen har redan hunnit med att tälta fyra gånger, båda två tycker det är mysigt i tältet.
Tälta relativt nära bilen, då är det lätt att ta sig tillbaka om det händer något och inte så långt att bära packningen, vi har behövt gå två gånger till tältplatsen eftersom barnen också ska bäras.

Glöm inte myggnät.

Lycka till

Lotta
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikale Nybörjare i fjällvärlden med familj Barn och friluftsliv 5
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
FruNalleman Hur stor ryggsäck behöver ett barn? Barn och friluftsliv 17
gavagai Behöver snabb hjälp ang. bärstol/sele! Barn och friluftsliv 4
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
Kotten82 Porta potti i tält, samt tips önskas om tältning Barn och friluftsliv 7
Mambora Tips på Tält för familj på 5? Barn och friluftsliv 6
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
Askel Tips på tur i Glaskogen Barn och friluftsliv 7
klqrq Tips för att få barnen att gå :) Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
Cechol Tips mottages! Fjällen i slutet av maj?? Barn och friluftsliv 10
jonassthlm Tips på fjäll Barn och friluftsliv 12
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Mikkel.Orstedholm Tips önskas: tälta med barn i Stockholms Skärgård? Barn och friluftsliv 3
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
Listigaräven Chariot CX - tips på suflett? Barn och friluftsliv 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
virab Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år Barn och friluftsliv 4
Birgitta K Nybörjar tips för fjällvandrande barnfamiljer Barn och friluftsliv 0
3juni04 Tips behövs för nybörjarfamilj med femåring. Barn och friluftsliv 3
purjo_ tips runt västmanland Barn och friluftsliv 11
Schneeberger Tips inför fjällvandring med 14 månaders pojke? Barn och friluftsliv 12
Ingle Tälta med 3,5 månaders - ge mig tips! Barn och friluftsliv 11
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
fson Tips om barnvänlig skidort/anläggning? Barn och friluftsliv 14
Crappy Tips på fjälltur Barn och friluftsliv 3
AndreasE Tips på tältplatser i Skåne Barn och friluftsliv 11
sandskäddan Tips om bra plats för tältning med småbarn i Uppland el. Västmanland. Barn och friluftsliv 1
annapanna1 Tips på aktivitet med bebis. Barn och friluftsliv 3
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
naffatS "Spöka" för barnen, tips önskas! Barn och friluftsliv 26
Lassexo Tips på bärbara grillar önskas Barn och friluftsliv 17
Jonas.O Tips på bra barnhjälm... Barn och friluftsliv 2
Mxn Tips på spännande cykelsemester m 9-årig kille önskas! Barn och friluftsliv 16
Skydivergirl Tips på barnbärstol! Barn och friluftsliv 8
J_Susiraja Tips om platser för outdoor-upplevelse med barn Barn och friluftsliv 4
Kuddsson Tips önskas på bra cykelvagn! Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
Dirk tips om långresa Barn och friluftsliv 0
Kuddsson Sökes! tips om kajakpaddling med små barn Barn och friluftsliv 10
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.