Hur stor ryggsäck behöver ett barn?

Hur stor ryggsäck är att rekommendera till en 7-8-åring? Räcker 15 liter eller ska man satsa på mer?

Behöver det vara en "barnsäck" eller kan man lika gärna ta en liten vanlig ryggsäck (tex en Kånken eller en Haglögs Tight)?

Annat att tänka på vad gäller att välja ryggsäck till barn? Vad har era barn?

Jag tänkte mig att säcken ska funka både på skogsturer och som skolväska (böcker, fika och ibland gympakläder). Maken tycker dock att väskan inte ska vara "för fin", då han är rädd att den ska försvinna i skolan, medan jag tänker mer praktiskt att den ska funka länge, vara bekväm och funka i vardagen.

Nu har barnet bara en liten ryggsäck med Blixten på, typ ni vet som man kan köpa i leksaksaffären, men den är inte så bra att bära i egentligen. Funkat bra till fika på Skogsmulle dock.
 

avslutad210712

Gäst
Har köpt några ryggsäckar till mitt äldsta barnbarn och de har haft en förmåga att få ben på dagis och på skolan. Det måste innebära att föräldrarna inte ens reagerar över att deras barn har fel ryggsäck med sig hem. Eller kan det vara så att föräldrarna "råkar" ta fel ryggsäck........
.
I storleksfrågan för tältturer har jag valt en storlek som rymmer lite kläder så han känner att han också bär men inte mer än att det egentligen inte väger nästan något
 
För dagsturer räcker säkert 15l. Förra året fjällvandrade jag med min son som då var 10år dvs lite äldre. Han hade då en 30l lundhags säck som var bra men vi packade den inte så tungt, 4kg kanske.
Till årets vandring har vi köpt en ny ryggsäck Osprey Kestrel 36l, inte främst för att den är större utan för att den har ett riktigt rejält höftbälte vilket lundhagssäcken saknade.
I och med detta har vi gått från en allround ryggsäck till en ren vandringsryggsäck med både för och nackdelar. Det är inget att ha till skolan.
För en 7-8 åring skulle jag satsa på en enklare som funkar till vardags.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
 
Min yngsta son har haft en 15L tatonka som fungerat bra. Han började använda den då han var 8 eller 9. Den är för smal för att klämma ner större skolböcker men perfekt på en smal barnrygg på vandringen. Till skolan har han en Haglöfs Backup. Äldre pojken har en Everest 45L som hängt med några år och fungerar skapligt även om den är onödigt tung.
 
Tack för era svar! =)

Ska kolla upp de säckarna ni förslagit.

Ja tyvärr är det väl så att saker ibland får oönskade fötter i skolan. :( Hört att de tex har problem med hockeybilder mm som försvinner. Konstigt att föräldrar inte reagerar - och värre om de tar med sig fel med flit...

Barnet i fråga önskar sig en lila ny Haglöfs Tight, men jag har hittat en billig röd som är nån utgående modell, så kanske att vi kör på den till skolan och hoppas att den funkar som dagsturssäck med. Eller tror ni den är "för fin" med? Bättre att satsa på nåt mer "okänt" märke? (Ur stöldsynpunkt alltså de sista två frågorna).

Måste barn ha rejäla midjebälten och bröstbälten om den "bara" ska rymma typ fika och regnkläder? Räcker det att axelbanden sitter bra + ett bröstband tror ni?
 
Jag har en sjuåring och en nioåring. Tidigare hade både varsin Bergans XO 25. Den är lite på gränsen till för stor för sjuåringen, men valet av färg fick styra bort från 20-litersvarianten av samma ryggsäck. Nioåringen har efter flitigt användande slitit ut sin. Det är en lite dålig konstruktion i själva botten av säcken som gör att plasten som stagar upp botten nöter hål på tyget.

Som ny säck fick nioåringen istället en Haglöfs Tight Pro Medium. Den är han väldigt nöjd med och hade jag köpt säckar idag hade båda fått den istället för Berganssäckarna (även om de också funkat bra). Haglöfs känns lättare och smidigare samt att jag tror att de håller bättre. De känns lite rejälare kvalitetsmässigt.

Bröstrem känns för mig rätt viktigt att det finns på barnsäckarna. Jag ser en del barn som kör reklamryggsäckar utan bröstremmar och de säckarna verkar mest glida ner på ryggen och sitter sämre. Midjebälte/avbärarbälte ser jag inget behov av i dagsläget.

Användningsområdet är till och från skolan i huvudsak samt till enklare utflykter. Skolbcker, gympakläder och matsäck funkar de bra till.

Jag har inte tänkt på stöldrisken. De är tydligt märkta med namn inuti och skulle någon verkligen vilja stjäla dem så får jag ta den smällen. Jag vill hellre att de har bra ryggsäckar än att de går och bär på något dåligt bara för att ingen ska stjäla dem.

Lycka till !
 
Inte för liten och inte för tung är mina tips. Min nyss fyllda 9-åring fyller ganska ofta sin säck, tror den är ca 20 liter. Badkläder, läxor, extratröja och en fotboll följer ofta med till skolan. Bröstrem är ett måste och att axelremmarna sitter så de inte glider ner. Min erfarenhet är att skolväskor slits rätt hårt, så köp bra kvalitet! Haglöfs tight är det många barn i skolan som har. Verkar bra!
För längre turer har samme son en osprey jib 35 Riktigt fin (men dyr). I den bär han lätt sin egen packning - och får känna dig lite stor oxå ;)!
 
Tack för fler tips! =) Skrev nyss ett svar som tyvärr försvann, så provar igen.

Då kanske Bergans-säcken inte är något att ha då - om det är lite halvkass kvalitet? Tänker att den kanske ändå snart blir för liten? Står att den är på 12 liter men storleksangivelsen är ju 3-6 år trots allt.

Just nu lutar det nog åt att en Haglögs Tight. har hittat en XS på 10 liter för ca 300 spänn. Ska bara övertala barnet ifråga att välja en av färgerna (och inte den nya varianten i lila som är dyrare). Tror ni 10 l räcker ? Kommer inte behöva plats för fotbollar, men kanske en och annan leksaksbil eller så. Tänker att om den blir för liten så kan ju nån annan få ärva den när en större behövs.

Men å andra sidan...min första skolväska var en klassisk orange Kånken, och enligt hemsidan är den klassiska Kånken på 16 liter och minin på 7 liter. Minikånken är ju på tok för liten att ha som skolväska så nu blir jag ändå tveksam... Kanske ska satsa på en Tight S som är på 15 liter ändå?

Fick tips om att Everest skulle ha nåt bra också, men inte hunnit kolla närmare.

Tänker också att det är viktigt att den sitter bra och att barnet i fråga faktiskt vill bära säcken själv. =) Ser alltför många skolbarn som nästan försvinner bakom sin ryggsäck, och där den hänger ner och dunsar mot bakbenen när de går, ser inte så bekvämt ut.
 
Hur stor ryggsäck är att rekommendera till en 7-8-åring? Räcker 15 liter eller ska man satsa på mer?

Behöver det vara en "barnsäck" eller kan man lika gärna ta en liten vanlig ryggsäck (tex en Kånken eller en Haglögs Tight)?

Annat att tänka på vad gäller att välja ryggsäck till barn? Vad har era barn?

Jag tänkte mig att säcken ska funka både på skogsturer och som skolväska (böcker, fika och ibland gympakläder). Maken tycker dock att väskan inte ska vara "för fin", då han är rädd att den ska försvinna i skolan, medan jag tänker mer praktiskt att den ska funka länge, vara bekväm och funka i vardagen.

Nu har barnet bara en liten ryggsäck med Blixten på, typ ni vet som man kan köpa i leksaksaffären, men den är inte så bra att bära i egentligen. Funkat bra till fika på Skogsmulle dock.

Skulle rekommendera en säck 20 liter ungefär som sitter skönt absolut med bröstspänne och vid vandring även avbärarbälte för höften. XXL har ryggsäckar på ca 20 lit från både Helsport och Troll. Båda verkar bra. Vi har haft en Lundhags Meteor (motsvarar Raket idag) som har funkat fint för vandring men dottern växte ur ryggen när hon var 8½ och hon är inte särskilt lång. Deb var suverän i skogen och på fjället men knölig som skolryggsäck. Jag tror att Bergans och Helsportsäckarna 15-18liter har ungefär samma konstruktion. (Se tråden Bergans eller Lundhags barnsäck).

För dagsturer räcker säkert 15l. Förra året fjällvandrade jag med min son som då var 10år dvs lite äldre. Han hade då en 30l lundhags säck som var bra men vi packade den inte så tungt, 4kg kanske.
Till årets vandring har vi köpt en ny ryggsäck Osprey Kestrel 36l, inte främst för att den är större utan för att den har ett riktigt rejält höftbälte vilket lundhagssäcken saknade.
I och med detta har vi gått från en allround ryggsäck till en ren vandringsryggsäck med både för och nackdelar. Det är inget att ha till skolan.
För en 7-8 åring skulle jag satsa på en enklare som funkar till vardags.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Hur lång är barnet som har Kestrel 36??

Tack för era svar! =)

Barnet i fråga önskar sig en lila ny Haglöfs Tight, men jag har hittat en billig röd som är nån utgående modell, så kanske att vi kör på den till skolan och hoppas att den funkar som dagsturssäck med. Eller tror ni den är "för fin" med? Bättre att satsa på nåt mer "okänt" märke? (Ur stöldsynpunkt alltså de sista två frågorna).

Måste barn ha rejäla midjebälten och bröstbälten om den "bara" ska rymma typ fika och regnkläder? Räcker det att axelbanden sitter bra + ett bröstband tror ni?

Jag slår ett slag för ett rejält midjebälte om ni ska bära mer än 3 kg. Iaf mina barn tycker att det är skönt att avlasta axlarna om de går länge. För kortare skogspromenader ror jag att man kan ta vad som helst - fast med bröstrem... Jag tror att Tight kan kan funka fint om det inte är långvandring det handlar om. Hoppas att ni får en fin tur i skogen / Sofia
 
Jag tycker att 10 liter är för lite och det är bättre att satsa på en lite större från början om du inte vill byta ut den relativt omgående.
Se bara till att den inte blir så stor att den slår mot benen när de går.
Rätt färg är viktigt så att det blir roligt att bära och använda säcken.
 
Min son som har Osprey Kestrel 36 är ca 145cm lång. Ryggsäcken finns i olika storlekar och han har en Small. Rygglängden går även att justera så jag räknar med att han kan ha den flera år framöver. Därför tyckte jag det var värt att investera i den även om den är lite dyrare än vissa andra säckar, ca 1300kr.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...