Tips om barnvänlig skidort/anläggning?

Vi har tänkt oss en vinterresa norröver för att få lite snö och skidåkning framåt februari-mars, och vore tväldigt tacksamma för uppslag om vart tusan vi ska ta vägen - har nästan aldrig gjort nåt sånt förr! Vi är två familjer med fyra knattar spridda i åldrarna mellan knappt ett och åtta år. Det är 'barnvänligt' som gäller alltså, och på överkomligt bil-avstånd från mälardalen. Svarta pister och barer har väl lite lägre prio, medans vacker och omväxlande natur, nåt mysigt ställe att bo på och kanske nåt trevligt ställe att äta på hamnar högre på önskelistan. Pulkabacke och barnlift är nödvändigt förstås!

Vad säger ni, några tips?

Per
 
Vi har tänkt oss en vinterresa norröver för att få lite snö och skidåkning framåt februari-mars, och vore tväldigt tacksamma för uppslag om vart tusan vi ska ta vägen - har nästan aldrig gjort nåt sånt förr! Vi är två familjer med fyra knattar spridda i åldrarna mellan knappt ett och åtta år. Det är 'barnvänligt' som gäller alltså, och på överkomligt bil-avstånd från mälardalen. Svarta pister och barer har väl lite lägre prio, medans vacker och omväxlande natur, nåt mysigt ställe att bo på och kanske nåt trevligt ställe att äta på hamnar högre på önskelistan. Pulkabacke och barnlift är nödvändigt förstås!

Vad säger ni, några tips?

Per

Idrefjäll erbjduer också bo i backen, backar i alla färger, barnskidland och allt vad en barnfamilj kan önska.

www.idrefjall.se

/Patrik
 
Tack för tipsen!
Känns som om både Idrefjäll och Lofsdalen är ganska stora och 'seriösa' skidoreter, eftersom vi bara kommer att vara borta ca 4 dagar så skulle vi nog kunna vara på någon mindre anläggning utan att tröttna, kanske också på bättre bilavstånd?

Några små 'pärlor' att kika på?

Per
 
Om det inte vore för avståndet så är Malå ett hett tips för barnfamiljen.
Du bor vid backen, matservering finns på hotellet som ligger vid backen och det tar mindre än 5 minuter att gå till affärerna.
Dessutom finns det längdåkningsspår och ishall invid slalombacken.

Läs mer här:
http://www.mala.se/?id=57
 
Det är väldigt många barnfamiljer som bor där i husvagn.
Husvagnarna står där hela säsongen.
Det jag tror att dom upplever som bäst är att dom kan ställa bilen vid husvagnen och inte behöva använda den under hela vistelsen.

Lycka till med letandet i alla fall.
 
Romme i Borlänge kan vara ett alternativ. Härliga backar för att vara så långt söderut, men jag vet inte hur det är med boendefrågan:
http://www.rommealpin.se/

Du kan också kolla på Säfsen, inte heller så väldigt långt att åka:
http://www.safsen.se/info.asp/id/201010

Gillersklack utanför Kopparberg är också en variant. Osäker om de har kanonsnö i så många backar, men kolla hemsidan.
http://www.gillersklack.com/page.asp?id=183

Lycka till och hoppas ni hittar något bra för er.
 
Har testat det mesta i fjällen.

jag tycker att Tandådalen/hundfjäller är det bästa barnställa jag sett hitintills. Jag tror iofs att dom är bra allihopa, men trollskogen i hundfjället fick mina barn lyriska i veckor...:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
Kotten82 Porta potti i tält, samt tips önskas om tältning Barn och friluftsliv 7
Mambora Tips på Tält för familj på 5? Barn och friluftsliv 6
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
Askel Tips på tur i Glaskogen Barn och friluftsliv 7
klqrq Tips för att få barnen att gå :) Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
Cechol Tips mottages! Fjällen i slutet av maj?? Barn och friluftsliv 10
jonassthlm Tips på fjäll Barn och friluftsliv 12
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Mikkel.Orstedholm Tips önskas: tälta med barn i Stockholms Skärgård? Barn och friluftsliv 3
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
Listigaräven Chariot CX - tips på suflett? Barn och friluftsliv 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
virab Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år Barn och friluftsliv 4
Birgitta K Nybörjar tips för fjällvandrande barnfamiljer Barn och friluftsliv 0
3juni04 Tips behövs för nybörjarfamilj med femåring. Barn och friluftsliv 3
purjo_ tips runt västmanland Barn och friluftsliv 11
Schneeberger Tips inför fjällvandring med 14 månaders pojke? Barn och friluftsliv 12
Ingle Tälta med 3,5 månaders - ge mig tips! Barn och friluftsliv 11
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
Crappy Tips på fjälltur Barn och friluftsliv 3
AndreasE Tips på tältplatser i Skåne Barn och friluftsliv 11
sandskäddan Tips om bra plats för tältning med småbarn i Uppland el. Västmanland. Barn och friluftsliv 1
annapanna1 Tips på aktivitet med bebis. Barn och friluftsliv 3
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
naffatS "Spöka" för barnen, tips önskas! Barn och friluftsliv 26
Lassexo Tips på bärbara grillar önskas Barn och friluftsliv 17
Jonas.O Tips på bra barnhjälm... Barn och friluftsliv 2
Mxn Tips på spännande cykelsemester m 9-årig kille önskas! Barn och friluftsliv 16
Maddie Nybörjare som behöver tips! Barn och friluftsliv 7
Skydivergirl Tips på barnbärstol! Barn och friluftsliv 8
J_Susiraja Tips om platser för outdoor-upplevelse med barn Barn och friluftsliv 4
Kuddsson Tips önskas på bra cykelvagn! Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
Dirk tips om långresa Barn och friluftsliv 0
Kuddsson Sökes! tips om kajakpaddling med små barn Barn och friluftsliv 10
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
kaskelotta Kortare barnvänlig vandring i Chamonix-dalen? Barn och friluftsliv 1
goinghiking Barnvänlig vandring i Norge Barn och friluftsliv 9
helmutlotti Orsa Finnmark - Barnvänlig Stuga Barn och friluftsliv 3
vilda Barnvänlig stugvärdsmat Barn och friluftsliv 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...