Tips/synpunkter på vandring med barn

Postade först i Fjällvandringstråden men insåg att det nog passade bättre här.

Hej!

Vi ska vandra med vår 9-åring nu i början av augusti och tar tacksamt emot förslag och tips. Vi har en planerad rutt, men börjar bli lite fundersamma på om den är lämplig eller om det rent av är bättre med basläger?

Vår rutt vi tänkt går från låktatjåkka stationen upp genom låktatjåkka passet ner till kårsavagge och till abisko. Vi har fem dagar och fyra nätter, och tänkte slå läger med lämpliga mellanrum, ev en övernattning i kårsavaggestugan.

Men börjar tänka att det kanske är orimligt? Är det då kanske bättre att ha ett basläger ngnstans mellan låktatjåkka och kärkevagge och utforska omgivningarna där och ta dagarna som de kommer? Skulle man även hinna ned till kårsavagge då tro eller får det bli ett annat år?

Vi har gått mkt i skog och mark men det är vår första fjälltur med familjen. Vad har ni för erfarenhet av att gå med barn, är det roligast med basläger eller att ha en tydlig rutt och mål?

Ett litet tillägg, var i området i början av juli och då var det rätt tufft tyckte jag upp till låktatjåkka stugan pga mkt snö som var rätt lös så man sjönk igenom, ngn som vet hur det ser ut där nu?

//Maria
 
Kan inte ge tips om själva turen, men väl om vandring med barn. Barn är väldigt olika. Vissa har ett otroligt pannben, andra är mer ängsliga. I ditt val skulle jag beakta följande.

-Är du/ni beredda att gå med all packning för barn i flera dagar? Föräldrarna ska inte ta ut sig, bli trötta, irriterade vilket smittar av sig på barnen. Lägg turen på en nivå ni själva kan hålla er glada på och har energi över till barnen.

- Är barnet van att gå med packning? Som nioåring kan man gott bära sina egna kläder och saker. Speciellt om ni ska bära sovsäckar, tält, mat, kök etc varje dag. Har ni gjort flerdagarsturer med egen packning i låglandet och det gått bra? Kör. Om inte. Dagsturer från basläger.

- Är barnet framåt och gillar tuffare utmaningar eller ger hon lätt upp och behöver motiveras mycket? Med ett basläger är det mycket lättare att ge upp och gå hem. Om ni har en rutt och kanske planerat in övernattning i stuga, måste ni gå sträckan innan ni får vila. Var försiktig med att ta på er "måsten" och låsa in er på en möjlighet.

- Prata mycket med barnet. Hon är så stor att hon har mycket att komma med och egna önskningar. Få med dem i planeringen. Det är hennes fjällvandring i första hand, eller hur? Om barnet bara är med för att följa med på vuxnas premisser tröttnar de ur. I sommar har cyklat med sonen (han i fokus), dykt med dottern (hennes stora mål) och nu åker jag iväg ensam till Norge och bestiger berg och paddlar och gör aktiviteter på min nivå. Självklart njuter jag av att göra turer med mina barn, men de turerna är för dem i första hand. Mina gränser utmanar jag annorstädes.

Hoppas ni fått lite verktyg att välja.

Anders Villumsen
villut.se
 
Tack för svar Anders! Mycket bra att tänka på. Håller absolut med om att det först och främst är barnets vandring/fjällvistelse och inte vi föräldrar och det är lite därför jag börjar känna mig osäker på vår rutt.

Vi har vistats mkt i skog och även sovit mkt ute men då har vi oftast utgått mer från ett ställe så även om vårt barn kan gå långt en dag är jag osäker på om han orkar flera dagar i sträck. Tack för att du påminde också om att det faktiskt är viktigt att man som förälder inte tar ut sig för mkt, då är man ingen rolig person att vara med helt klart, åtminstone inte jag ;-)
 
Njulla med omnejd

Kommer precis hem från en vandring i det föreslagna område. Jag har vandrat i Abisko mången gång men det här var första gången som jag och min vandrarpolare tog med oss barnen (2 stycken tjejer 7 år). Området erbjuder många säkra alternativ men också en del umtaningar... låt barnen styra så blir det bra. Så här gjorde vi:

Vi tog liften upp till Njulla och hade först tänkt varianten att gå upp mot Kåppatjåkka och sedan någon av de rösade lederna ned mot Kårsavaggestugan där det såklart skulle fiskas i sjön. Så blev det nu inte och faktum är väl att INGEN av vår dagsplanering föll ut så som planerat. Det är väl lite av grejen (och tjusningen) med att vandra med barn, man vet aldrig hur det blir och det är ju såklart barnen som får sätta nivån.

Jag har själv vandrat i Abisko flera gånger (utan barn) men aldrig i området väster om Abisko. Hit vill jag gärna återvända och då ta turen som ovan och samtidigt bestiga "Billan". Fantastisk att komma upp så högt, så nära Abisko fjällstation, så enkelt! Att ta liften upp ser jag som en fördel, fantastiskt snabbt insteg i den härliga fjällvärlden; perfekt när man har barn med!!!

Hur blev då vår tur?
De sista hundra meterna av liftfärden upp mot Njulla började det regna ganska kraftigt (du får en filt av liftkillarna) så när vi kom upp på toppen (kafet var stängt pga sista turen upp) gick vi 500 meter där vi tog första rastplatsen.

Etferföljande dag gick vi vidare upp i dalen men svängde söderut längs med "Lulip Cachehjoaski" där vi i bergspassagen fick otroligt fin utsikt ned mot Björkliden och "Träsket". Strax därefter slog vi läger på hög höjd med bedårande utsikt mot bland annat vår gemensamma "vinterutmaning" Tjåmahus (2002?). Vädret inbjöd till en kvällstur upp på den namnlösa toppen söder om Gohpasjohka (1200 m?). Då vi hade klar sikt såg vi här långt in över de norska topparna, fantastikt!. Det är mycket snö i området vilket barnen uppskattade.

Efter den här natten regnade det återigen varför vi spenderade förmiddagen med kortspel i tältet. Men när vi hade fått nog av detta lättade det plötsligt i vädret och vi kunde ge oss ned mot Kårsavagge där vi efter kunch satte basläger vid mitten av den första sjön. Här fiskade vi men Rödingen ville inte bita på vår spinnare.

Dagen efter bar det av mot Kårsavaggestugan där det var stugvaktsavlösning.
Vi hade mycket vatten i jokkarna varför vi fick bära barnen äver de två-tre vad som återfanns vid bergssidan av Kårsavagge. Ingen fara bara kul tyckte barnen!!!

Dagen efter bar det hem mot civilisationen i Abisko.

Summasummarum: överaskande härligt, "högfällsområde" så nära. Att planera tur med barn i området kan vara svårt då väder och vind kan sätta hinder på den höga höjden, men det finns enkla alternativ och Abisko fjällstation eller annan övernattning är ju alltid i närheten för säkerheten. Vi såg också ren, det lär just nu finnas en hel del av dem i övre Kårsavagge även om vi inte kom så långt upp.

Jag bakade också ett bröd vars recept jag hittat här på utsidan. Bakningen (nattjäst) gjorde succe bland både stor och liten. Du hittar receptet här, rekommenderas: http://www.miljoval.nu/det-ar-enkelt-att-baka-brod-i-fjallen/

Mersmak!
 

Bilagor

  • P1050532.jpg
    P1050532.jpg
    43.1 KB · Visningar: 973
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
Kotten82 Porta potti i tält, samt tips önskas om tältning Barn och friluftsliv 7
Mambora Tips på Tält för familj på 5? Barn och friluftsliv 6
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
Askel Tips på tur i Glaskogen Barn och friluftsliv 7
klqrq Tips för att få barnen att gå :) Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
Cechol Tips mottages! Fjällen i slutet av maj?? Barn och friluftsliv 10
jonassthlm Tips på fjäll Barn och friluftsliv 12
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Mikkel.Orstedholm Tips önskas: tälta med barn i Stockholms Skärgård? Barn och friluftsliv 3
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
Listigaräven Chariot CX - tips på suflett? Barn och friluftsliv 1
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
virab Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år Barn och friluftsliv 4
Birgitta K Nybörjar tips för fjällvandrande barnfamiljer Barn och friluftsliv 0
3juni04 Tips behövs för nybörjarfamilj med femåring. Barn och friluftsliv 3
purjo_ tips runt västmanland Barn och friluftsliv 11
Schneeberger Tips inför fjällvandring med 14 månaders pojke? Barn och friluftsliv 12
Ingle Tälta med 3,5 månaders - ge mig tips! Barn och friluftsliv 11
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
fson Tips om barnvänlig skidort/anläggning? Barn och friluftsliv 14
Crappy Tips på fjälltur Barn och friluftsliv 3
AndreasE Tips på tältplatser i Skåne Barn och friluftsliv 11
sandskäddan Tips om bra plats för tältning med småbarn i Uppland el. Västmanland. Barn och friluftsliv 1
annapanna1 Tips på aktivitet med bebis. Barn och friluftsliv 3
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
naffatS "Spöka" för barnen, tips önskas! Barn och friluftsliv 26
Lassexo Tips på bärbara grillar önskas Barn och friluftsliv 17
Jonas.O Tips på bra barnhjälm... Barn och friluftsliv 2
Mxn Tips på spännande cykelsemester m 9-årig kille önskas! Barn och friluftsliv 16
Maddie Nybörjare som behöver tips! Barn och friluftsliv 7
Skydivergirl Tips på barnbärstol! Barn och friluftsliv 8
J_Susiraja Tips om platser för outdoor-upplevelse med barn Barn och friluftsliv 4
Kuddsson Tips önskas på bra cykelvagn! Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
Dirk tips om långresa Barn och friluftsliv 0
Kuddsson Sökes! tips om kajakpaddling med små barn Barn och friluftsliv 10
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
museo12 Förslag på Dagstur Österlen ca 10 km? Barn och friluftsliv 1
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
limitless86 Nya idéer kring blöjor på långvandringen Barn och friluftsliv 15
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.