Tälta med 3,5 månaders - ge mig tips!

Vi planerar att åka på Ransätersstämman i början av juni, precis som vanligt. Skillnaden i år mot tidigare år är att vi har en liten som kommer att vara drygt 14 v när det hela går av stapeln. Nu vill jag gärna ha tips på vad vi bör tänka på, saker som kan vara bra att ha och saker som är helt onödiga.

Ransäter ligger mitt i Värmland, och campingen sker på en stor gräsplan, i stort sett utan skugga, vid hemygdsgården. När man kryper och lägger sig på natten så brukar man huttra av köld för att sedan på förmiddagen kravla ut ur tältet genomblöt av svett. Hur är det lämpligt att klä barnet för natten, vi har en fleeceoverall som borde funka i storlek, men vad ska vi ha under? Bomull kyler ju om det blir blött. Och ska vi satsa på en babysovsäck eller nöja oss med hans vanliga täcke? Jag planerar att lägga honom i Snuggle nesten eller barnvagnsliften ovanpå ett vanligt liggunderlag, som isolering mot marken. Vi har två aluminiumbelagda parasol, så jag räknar inte med några problem att fixa skugga till sonen, inne på hembygdsgården så finns det dessutom gott om träd och hus som ger skugga.
 
Ett alternativ kan vara att ni söker er till det som åtminstone inofficiellt brukar kallas Familjecampingen. Den ligger norr om hembygdsgården och där vill jag minnas att det är betydligt enklare att hitta en skuggig plats att sätta upp tältet på. Betydligt lugnare är det där också. Om det är en fördel eller nackdel vet inte jag :)
 
Tack för tipset! Vi vill nog helst bo på den vanliga campingen tillsammans med kompisarna, både med och utan barn. Men det tål att tänkas på.
 
Ull!

Vi planerar att åka på Ransätersstämman i början av juni, precis som vanligt. Skillnaden i år mot tidigare år är att vi har en liten som kommer att vara drygt 14 v när det hela går av stapeln. Nu vill jag gärna ha tips på vad vi bör tänka på, saker som kan vara bra att ha och saker som är helt onödiga.

Ransäter ligger mitt i Värmland, och campingen sker på en stor gräsplan, i stort sett utan skugga, vid hemygdsgården. När man kryper och lägger sig på natten så brukar man huttra av köld för att sedan på förmiddagen kravla ut ur tältet genomblöt av svett. Hur är det lämpligt att klä barnet för natten, vi har en fleeceoverall som borde funka i storlek, men vad ska vi ha under? Bomull kyler ju om det blir blött. Och ska vi satsa på en babysovsäck eller nöja oss med hans vanliga täcke? Jag planerar att lägga honom i Snuggle nesten eller barnvagnsliften ovanpå ett vanligt liggunderlag, som isolering mot marken. Vi har två aluminiumbelagda parasol, så jag räknar inte med några problem att fixa skugga till sonen, inne på hembygdsgården så finns det dessutom gott om träd och hus som ger skugga.

Jag skulle rekommendera ull underkläder!
De värmer även om de är torra eller våta och hjälper till att hålla en bra temperatur.

Men eftersom så små barn inte kan reglera sin egen kroppstemperatur så måste man tänka till lite extra...

är det kallt när man lägger sig så är en flaska med varmt vatten i botten av sovsäcken ett bra alternativ.. sen är skydd mot kyla underifrån viktigt men det har du ju tänkt på.

Eftersom ni troligen kommer att ha vagnen eller delar av vagnen med er dit ni ska vara på kvällar och eftermiddagar så ta med sovsäcken så den inte blir rå.... den funkar ju även som underlag om man vill lägga barnet på golvet inne i en stuga eller på bordet där man placerar det finaste man har :)

Vet inte om min tips var till hjälp men lycka till vidare!

/Krister
 
Jag skulle rekommendera ull underkläder!
De värmer även om de är torra eller våta och hjälper till att hålla en bra temperatur.

Men eftersom så små barn inte kan reglera sin egen kroppstemperatur så måste man tänka till lite extra...

är det kallt när man lägger sig så är en flaska med varmt vatten i botten av sovsäcken ett bra alternativ.. sen är skydd mot kyla underifrån viktigt men det har du ju tänkt på.

Eftersom ni troligen kommer att ha vagnen eller delar av vagnen med er dit ni ska vara på kvällar och eftermiddagar så ta med sovsäcken så den inte blir rå.... den funkar ju även som underlag om man vill lägga barnet på golvet inne i en stuga eller på bordet där man placerar det finaste man har :)

Vet inte om min tips var till hjälp men lycka till vidare!

/Krister
Jag har funderat på ullunderställ, det är så jag själv kommer att sova troligtvis. Jag själv klarar dock inte av ull på överkroppen, det kliar alldeles för mycket, så frågan är om sonen, med ännu känsligare hy fixar det. Ett polyesterunderställ och ett i ull för att pröva sig fram kanske? En annan variant jag funderar på är att lägga en fårskinnsfäll i vagnen, den lär ju ge både värme och svalka beroende på vädret.

Du rekomenderar att använda sovsäck? Vi har ingen åkpåse till vagnen nu och jag antar att det är ungefär samma sak i den här åldern.
 
Hej,
Om nu har en sk mjuklift till er vagn skulle jag fundera pa att lagga honom i den nar ni sover. Antar att han inte ar sarsklit rorlig annu men det kan anda vara skont att veta att han inte kommer ligga ngnstans nere vid ens fotter pa morgonen! Vi hade sovsack /bebis storleken/ till vara barn nar de var riktigt sma. Men tank pa att hela poangen med sovsacken ar att man ska vara tillrackligt stor for att kunna varma upp luften inuti, en for stor sovsack blir en valdigt kall sovsack. Nar vi campade pa Nya Zeeland nar var aldsta var 5 manader sov hon med mej i min sovsack vilket funkade utmarkt. Fordelen ar att man ofta sjalv vaknar om man blir for kall eller for varm, och da kan se till att bebisens kroppstemperatur blir lagom ocksa. Betr klader sa har bagge vara barn haft mjuka ullfrotteunderstall och ingen har fatt ngra besvar, trots att lilltjejen hade eksem och superkanslig hud nar hon var bebis.
PS passa pa nu; det ar mkt svarare nar de ar stora nog att rymma ur taltet mitt i natten; for att inte tala om hur jobbigt det ar nar de precis har slutat med bloja och ska upp och kissa 10 ggr:)
 
Campingen nere vid älven har defenitivt mer skugga. Men sen är frågan hur poppis en barnfamilj blir bland ungdomarna som brukar hålla till där? ;-)

Jag tror barnfamiljen blir väldigt poppis! Alla älskar väl småbarn? Om det sen fungerar för lillungen är en annan fråga. Barn är ju så olika vad gäller känslighet för ljud osv....
 
När våra barn var små (fast kanske inte 3,5 mån), funkade det bra att låta dem sova i sina vinteroveraller med mössa istället för sovsäck. Sommartid alltså :)
Då kunde de kravla runt och röra sig bäst de vill under sömnen och de var hela tiden lika varmt klädda.
Blev de för varma eller för kalla så vaknade de och då kunde man reglera det hela.

Jörgen
 
Tack för alla tips! Jag hittade precis en lammullsfodrad åkpåse på en auktionssite. Den borde ju ge både den värme och den svalka jag är ute efter tillsammans med ett bra underställ och fleeceoverall. Eller vad tror ni?

Vad mer har jag bortsett ifrån?
 
Tack för tipsen återigen!

Nu har vi klarat av två tältningar med sonen i sommar! I Ransäter sov han som en stock, trots musik dygnet runt! Ullkläderna tillsammans med fleeceoverall och fårskinnsfäll gjorde susen. Nu i juli skippade vi fleeceoverallen nattetid
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.