Tälta i Göteborgs skärgård

Hej, jag tänkte ta med mig mitt barn på en liten tur i skärgården. Jag har läst lite om var man får tälta men är ändå osäker. Jag vet att på Rävholmen tältas det ofta, men har aldrig varit där och vet inte riktigt hur man tar sig dit. Får man tälta på Vrångö tex? Vad är bäst och framförallt säkrast med ett litet barn? Jag väljer skärgården för att det känns säkrast och ligger nära. Att sitta ute i skogen ensam med ett litet barn känns väldigt långt borta just nu även om jag gärna skulle vilja. Jag är inte rädd för vilja djur men däremot människor. Som ni säkert fattar är jag helt grön på detta men jag vill gärna lära mig och skulle älska att bli en riktigt friluftsmorsa. Hoppas på många bra svar!
 
Länstyrelsen har sina bestämmelser, inom Allemanstätten så finns det klara och mindre klara regler, se på respektive sidor. Båt är ett färdmedel i skärgården. Läs väderutsikterna för när det blåser i skärgården förstår du varför den inte är grön och lummig.

go tur
 
Du kan ju börja med att bo på en campingplats. Leta upp någon lugn fin, och stanna där några dar. Då blir det säkert och inget att oroa sig över.
 
Hej, jag tänkte ta med mig mitt barn på en liten tur i skärgården. Jag har läst lite om var man får tälta men är ändå osäker. Jag vet att på Rävholmen tältas det ofta, men har aldrig varit där och vet inte riktigt hur man tar sig dit. Får man tälta på Vrångö tex? Vad är bäst och framförallt säkrast med ett litet barn? Jag väljer skärgården för att det känns säkrast och ligger nära. Att sitta ute i skogen ensam med ett litet barn känns väldigt långt borta just nu även om jag gärna skulle vilja. Jag är inte rädd för vilja djur men däremot människor. Som ni säkert fattar är jag helt grön på detta men jag vill gärna lära mig och skulle älska att bli en riktigt friluftsmorsa. Hoppas på många bra svar!

Kolla upp vad du får göra på länsstyrelsen hemsida. Galterö (promenad från Brännö) verkar ok att tälta en enstaka natt och är fint, där ska du dock också kolla så att försvaret inte tänker öva när du är där. Rävholmen kräver kajak eller annan båt för att ta sig till. Fint när jag tältade där för många år sedan.
 
Finns oftast väl skyltat men om man frågar privata tomtägare kan man oftast tälta på deras mark där Länstyrelsen regler ej gäller.
IGBG är det väl tex Rörö som är Naturskyddsomr ej tillåtet.Men på de andra öarna ok långt från synliga hus.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.