Ensamförälder vill tälta!

Jag har tre barn i åldrarna 5, 8 resp 10 år och jag skulle vilja pröva lite lagom spännande utomhusliv med dem i form av en tältövernattning någonstans i Uppland i sommar.

Jag har tänkt hålla ambitionerna rätt så överblickbara. Vi tar med mat och vatten och allt som behövs till själva övernattningen, och får vi till lite promenader i omgivningarna så blir det en välkommen bonus. Jag skulle gärna vilja laga mat över egenuppgjord eld, men kan vara så simpel att jag tar med en engångsgrill om det inte går att ordna på annat sätt (elda rätt upp och ner i skogen som ensam vuxen med tre yrväder är väl inte min melodi direkt, och eldning blir det ju inte alls om det tex är för torrt).

Jag har för några år sedan tältat med dem på campingplats och det gick hur bra som helst och barnen är positiva till idén. Vi är ganska vana vid att vara ute i skogen, barnen är scouter osv. Dock har vi ingen träning i att gå långt med packning så vi kör gärna nästan ända fram dit vi ska.

Mina funderingar här gäller närmast:
1)tips på bra ställe att tälta på (behöver inte vara så långt ut i skogen, men inte heller invid en allfarväg:))
2)särskilda tips att tänka på för att göra "äventyret" till en så positiv upplevelse som möjligt för alla inblandade (läs: så att barnen vill vidare på mer avancerade friluftsutflykter längre fram)
3) finns här fler ensamföräldrar som vill tälta, kanske samtidigt med oss? Eller bara gå i skogen med en annan barnfamilj nån gång? Eller som vill dela med sig av tips om friluftsliv för en enföräldersfamilj?
 
2. Att elda är hur kul som helst. Försök få til en eld även om det är jobbigt. Passa på att lära 10-åringen lite om hur man gör, så får du lite hjälp nästa gång. Matlagningen behöver ju inte vara mer avancerad än korv och pinnbröd.
Se till att ta tillvara barnens naturliga lekfullhet, men kom med några egna överaskningar (skattjakt tex).

Mina barn är än så länge mindre, så ovanstående bygger på positiva minnen från min barndom. En av de roligaste var när vi höll på att inte få i båten från ön vi hade tältat på. Lågvatten hade gjort att strandlinjen flyttade flera meter. Det var ingen planerad situation, men minnesvärd :)

/OJ
 
Du skriver inte var du bor så att tipsa om områden går ju inte.

Elda är roligt men ge dom restriktioner vad dom får göra så att det inte slutar med brännskador. Att lägga på ved går ofta bra men håll dom borta från petandet i elden med pinnar. Det är lätt att glöd sprätter iväg och det kan hamna var som helst.

Tälta gärna vid vattendrag, gärna där det finns någon liten bäck. Vatten kan hålla barnen sysselsatt i timtal.

Ta med god och lättlagad mat eftersom hungern alltid är stor när man är ute.

Ha roligt!
 
Tack för snabba svar! Tittar här igen så jag villl gärna ha fler svar. Jag skriver ju visst var jag vill tälta, Peter;)*pekar uppåt*. Skattjakt var en bra idé, sånt gillar vi! Eldat har vi gjort mycket så både jag och barnen kan reglerna, men jag har inte varit helt ensam med dem långt från andra/civilisation så jag kommer inte att elda om det inte redan finns en eldstad eller som sagt med medhavt substitut. Peta med pinnar vill de gärna göra men vet mycket väl att de inte får:).

Håller helt med om att det räcker med enkel mat, och att det är själva glädjen vi är ute efter. Själv bör man vara utvilad och laddad med tålamod och gott humör alltså:)
 
barn i skogen

Hej har själv tre barn 1.5 7och 9år. Barnen tycker ofta att det är roligt att bära lite packning själva. Eftersom ni är scouter så har de väl redan kniv annars är det en bra lockelse att få använda kniv och yxa i skogen. Ofta är det så att tältningen är så spännande att det kan räcka med lite mys och gott i tältet på kvällen.
Björn
 
Jag läser dåligt, därav missen:)

Har tyvärr inga tips om bra platser i Uppland eftersom jag bor i Lappland.

Det borde väl finnas någon typ av leder där så kolla efter såna. Det brukar också finnas vindskydd där det finns eldstäder att elda i.

Lycka till i alla fall.
 
Klart du skall ut med ungarna.

Bra tankar om att inte släpa på all packning jämt. Barnen på 8 och 10 kan ju bära några kilo (5-10 kg max), men inte alls all egen packning och mat. 5åringen kan bära en liten rygga med något kilo. Resten är ditt! Basläger är en bra idé. Får ni plats i en kanadensare? Underlättar transport av både barn och packning.

Elda är kul. Som nämnt tidigare är det bra att få med barnen i aktiviteterna. Lär de större barnen att göra upp eld själva. Se till att barnen får vara med att laga mat, diska, sätta upp tältet etc. För barn, speciellt 5åringen, betyder km inte mycket. Det är aktiviteterna på vägen. Förutom att hjälpa till med det praktiska så kan ni tälja barkbåtar, klättra på lagom stora stenbumlingar, leka lekar, upptäcka naturen, bada tältbastu, fiska etc. Ja inte nödvändigtvis allt, men något mera än bara nöta km.

Har tyvärr sommaren fullbokad redan, men lycka till med turen.

AV
 
oxå tältsugen

hallå där
visst ska du ut och tälta med dina barn, jag har en dotter som är tio år och vi hänger gärna på. Vi har tältat förr men det är ju kul om man är fler.
Vi bor söder om stockolm, vid tyresta skogen, här finns det många fina platser och vindskydd osv.
Hör av dig om du vill ha sällskap.
mvh Linda och Klara
 
Ut i skogen!

Ja du ska helt klart ta med dig ungarna ut i skogen och tälta och övernatta!

Att hålla nivån nere och inte "ska genomföra allt" på gång är ett bra tips....

Jag brukar ha med mig god mat och förbereder en del innan när jag ska iväg.... ett bra tips är boken laga mat på en låga.

Annars så är någon morakniv att tälja lite med, gärna rep av något slag som man kan göra slänggungor och kojor med brukar jag ha med mig.
Brukar smyga ner något spel oxå om det blir dåligt väder och man kan göra lite tältmysigt....och en bok att läsa vid den öppna elden...

Behövs inte så mycket... det viktiga är att komma iväg och genomföra det hela... sen brukar det lösa sig av sig själv....

Ungarna hittar alltid saker att göra bara man kommer sig ut i skogen...men gärna vid något vattendrag eller bäck, det brukar vara populärt bara det inte är så mycket mygg just där då :)

Lycka till och ge gärna rapport efteråt hur det har gått!!

/Krister
 
Jag har tre barn i åldrarna 5, 8 resp 10 år och jag skulle vilja pröva lite lagom spännande utomhusliv med dem i form av en tältövernattning någonstans i Uppland i sommar.


Mina funderingar här gäller närmast:
1)tips på bra ställe att tälta på (behöver inte vara så långt ut i skogen, men inte heller invid en allfarväg:))

Kanske någonstans runt Pansarudden skulle kunna funka? Jag vet inte om naturreservatsreglerna tillåter tältning, men annars finns ett vindskydd på andra sidan Hallstaviksvägen vid Norr-Vällen längs Upplands leden.

Upplands-Stiftelsen har annars tips på olika utflyktsmål i Uppsala län (om det är den delen av Uppland du tänkt dig.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.