Tips på fjällvandring med 6-åring?

Tänkte ta med min 6-åring på första "självgående" fjällvandringen i sommar - har inte varit uppe sedan hon satt i ryggsäck. Behöver tips och åsikter om områden - tänkte mig fjällstationsnära tältning alt stugboende med basläger och utflykter, gärna möjligheter till expeditioner ovan trädgräns. Storulvån - Vålådalen är väl två heta alternativ?
Andra tips om hur vandringen kan bli en höjdare välkomnas självklart!
/Sofia
 
Jag introducerade min 8-årige son förra sommaren, tog hyrbil från Ö-sund till Nedalshytta och tog en fyradagarstripp upp på Syltoppen från norskt håll. Hade tur som fasen med vädret, men just Syltoppen funkade bra som mål eftersom det ger en tydlig "ha uppnåt något"-känsla... Bildvisningen i klassen på hösten blev minnesvärd :)

Det är väldigt smidig anmarsch från sydväst (blir det väl), man kan tälta vid Syltjøna och få en behaglig dagstur till toppen. En mer "normal" tur är att gå från Nedalshytta till Syltoppen t-o-r samma dag, men med barn blir saken en annan. En dag till dalgången, en slapp toppdag och en dag hem om man går raka spåret, eller så kan man lätt hitta mysiga omvägar.
 
Senast ändrad:
Vi har vandrat mycket med våra barn....

Hej,

Vi har vandrat myckket i Svenska fjällen med våra barn.
Grövelsjön är jätte fint och man får genast vildmarkskänsla så fort man stiger utanför dörren.

Vi har vandrat både kortare och längre turer allt från 1 till 3 dagars övernattningar i tält runt just Grövelsjön.

Vi har haft med barnen på vandringar sedan de var små (5 år och har 4:ra barn) och alla har älskat att vara ute och vandra.
Var beredd på att det tar tid, ibland är orken lite mindre och ibland pinnar de på som bara........

Titta gärna in på vår hemsida där vi har många bilder från några av våra vandringar med våra barn i Grövesjön och runt Idre www.traneving.se

Lycka till.
/Helena
 
Tack!

Tack för svar - vilken härligt inspirerande sida, familjen Traneving!
Hur bodde ni ute när de var små? Tält är ju roligast, men det blir otroligt tungt för en vuxen (tänkte bara åka jag och 6-åringen). Kankse det blir att gapa över mycket...
Kommer återkomma till er sida!
/Sofia
 
Fjällvandrade med min pojke första gången då han var 7år och i efterhand tycker jag att det var lite i tidigaste laget. Vi gjorde en 4-dagars tur runt Pallastunturi i Norra Finland (mycket trevligt område) med korta dagsmarcher, men de blev ändå lite för långa för honom.

Det som min pojke uppskattade (och fortfarande pratar om) under turen var bla;
-kompis i samma ålder som sällskap
-plättar med färska hjortron
-täta godispauser
-dricka världens godaste vatten ur bäckar
-leka med barkbåtar i bäckar
-vada över vattendrag (små)
-leta renhorn (blev klädkrokar senare)
-titta på renar
-sova i tält

Skulle jag få göra om första turen skulle jag satsa på basläger och mycket lek i närheten av tältet. Välja lägerplats med omsorg, nära en fjällbäck, kvällssol och uppe på en fjällsluttning med utsikt. I Sverige skulle jag välja Grövelsjön, gärna ett par kilometer på norska sidan. Där finns fina toppar, flera små bäckar och det är nära till "våffelstugan"...Klockrent!
 
Storulvån - Blåhammaren

Hej Sofia,

Kul att höra att du planerar för en tur med barnen i fjällen!

Vi har två tjejer som fyller sju år senare i vår och har varit ute på fjället de senaste två åren och är i full färd med att planera sommarens tur på deras begäran. Utgångspunkten har hela tiden varit att barnen måste tycka att det känns kul och spännande även om det kan vara lite jobbigt ibland.

När vi är uppe på fjället så turas de om att läsa kartan och den som har kartan är alltid den som går först och håller farten vilket ger en extra motivation. Första sommaren ledde det till en del intressanta omvägar men de har blivit riktigt duktiga på att läsa terrängen vilket är en extra bonus.

När de var fem år gick vi från Storulvån till Blåhammaren vilket är en fin tur som är lätt att gå och som ger en bra belöning när man kommer fram i form av bastubad och god mat. Vi delade upp det på två dagar och halvvägs ligger ett fint vindskydd med bra tältmöjligheter. Väl uppe så serverar de fantastiskt goda tre rätters middagar som smakar extra bra efter vandringen. Vi tog en vilodag med utflykt kring Båhammaren och gick sedan tillbaks till Storulvån med en övernattning på vägen. Vi var ute 5 dagar totalt och barnen ville inte alls åka hem.

Förra sommaren så gick vi hela Jämtlanstriangeln och fick uppleva allt från solsken till storm med snöblandat regn. Vi var ute i totalt 10 dagar och på morgonen så fick barnen bestämma hur de ville lägga upp dagen, om vi skulle gå vidare eller stanna och gå på upptäktsfärd i området. Vi fick därmed tillfälle att vika av från leden och upptäcka nytt. Att sedan få komma fram till Blåhammaren igen där de fick bada bastu och äta god mat var PERFEKT som de brukar säga. Vi tältar när vi är ute och det tycker de naturligtvis är oerhört mysigt och är i princip ett måste då det blir för långt mellan stugorna för barnen.

Maten betyder mycket när man är ute och vi förgyller tillvaron av frystorkat med att baka olika sorters bröd eller fixa en god fika med nybakade bullar eller brownies. Speciellt när vädret blir sämre så är det gott att kunna baka något som både värmer och luktar gott.

Trevlig tur,

Sören
 
Äventyrsvecka för alla åldrar

Om du kan tänka dig att gå i grupp rekommenderar jag denna guidade vandring med start och mål i Ljungdalen: http://www.fjalltur.se/?handle=122

Poängen är att guiderna dels funkar som extra stöd, dels stationerar ut den tyngsta packningen i förväg! Turen innehåller inte bara vandring utan också paddling, ridning och mountainbikecykling. Den som vill går på topptur till Helags. Övernattning i tält ingår också.

Bästa hälsningar
EvaMärta
 
Jag var på fjällvandring med mina flickor när dom var yngre (kommer inte ihåg exakt hur gamla dom var). Vi gick ungefär 5-6km och gjorde ett basläger invid en bäck och därifrån gjorde vi dagsturer. Det dom uppskattade mest var att leka i bäcken. Vi gjorde även en toppbestigning men det var inte lika intressant.

Vad som är viktigt är att lyssna på vad barnen vill så att det blir en trevlig upplevelse för dom.
 
Grövelsjön!

Fantastiskt bra med barn... Var där med mina två döttrat då 5 och 7. En av våra bästa veckor någonsin alla kategorier! Vi gjorde toppturer (rejäla sådana), tältade någon enstaka natt (annars hade vi hyrt stuga), badade massor i sjöar och bäckar, paddlade, vandrade (6-12km långa dagsturer utan problem!). Kanonställe med barn!

/ Joakim
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Mambora Tips på Tält för familj på 5? Barn och friluftsliv 6
Askel Tips på tur i Glaskogen Barn och friluftsliv 7
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
jonassthlm Tips på fjäll Barn och friluftsliv 12
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Listigaräven Chariot CX - tips på suflett? Barn och friluftsliv 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
Crappy Tips på fjälltur Barn och friluftsliv 3
AndreasE Tips på tältplatser i Skåne Barn och friluftsliv 11
annapanna1 Tips på aktivitet med bebis. Barn och friluftsliv 3
Lassexo Tips på bärbara grillar önskas Barn och friluftsliv 17
Jonas.O Tips på bra barnhjälm... Barn och friluftsliv 2
Mxn Tips på spännande cykelsemester m 9-årig kille önskas! Barn och friluftsliv 16
Skydivergirl Tips på barnbärstol! Barn och friluftsliv 8
Kuddsson Tips önskas på bra cykelvagn! Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
Kotten82 Porta potti i tält, samt tips önskas om tältning Barn och friluftsliv 7
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
klqrq Tips för att få barnen att gå :) Barn och friluftsliv 22
Cechol Tips mottages! Fjällen i slutet av maj?? Barn och friluftsliv 10
Mikkel.Orstedholm Tips önskas: tälta med barn i Stockholms Skärgård? Barn och friluftsliv 3
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
virab Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år Barn och friluftsliv 4
Birgitta K Nybörjar tips för fjällvandrande barnfamiljer Barn och friluftsliv 0
3juni04 Tips behövs för nybörjarfamilj med femåring. Barn och friluftsliv 3
purjo_ tips runt västmanland Barn och friluftsliv 11
Schneeberger Tips inför fjällvandring med 14 månaders pojke? Barn och friluftsliv 12
Ingle Tälta med 3,5 månaders - ge mig tips! Barn och friluftsliv 11
fson Tips om barnvänlig skidort/anläggning? Barn och friluftsliv 14
sandskäddan Tips om bra plats för tältning med småbarn i Uppland el. Västmanland. Barn och friluftsliv 1
naffatS "Spöka" för barnen, tips önskas! Barn och friluftsliv 26
Maddie Nybörjare som behöver tips! Barn och friluftsliv 7
J_Susiraja Tips om platser för outdoor-upplevelse med barn Barn och friluftsliv 4
Dirk tips om långresa Barn och friluftsliv 0
Kuddsson Sökes! tips om kajakpaddling med små barn Barn och friluftsliv 10
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
museo12 Förslag på Dagstur Österlen ca 10 km? Barn och friluftsliv 1
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
limitless86 Nya idéer kring blöjor på långvandringen Barn och friluftsliv 15
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.