Nybörjare som behöver tips!

Hej!

Ska ut och campa med 2½ åring och 2 månaders.
Har ALDRIG gjort det!

Vi ska åka från Stockholm till Kiruna.

Vad har NI för tips och råd?
Vi har helt okej sovsäckar, liggunderlag och tält.
jag vill veta ALLT om vad man behöver ha med sig, mat, platser... ALLT ALLT ALLT!

Ser framemot att bli en friluftsmänniska, speciellt att få upptäcka min hemtrakter.

TACK på förhand!
//Maddie

Börja i mindre skala

Skulle kanske föreslå att du börjar i mindre skala. Stick ut på ett par dagsturer innan. Slå upp tältet bara över dagen och kanske bara låta småttingarna ta sin tupplur (såvida det inte är för varmt i tältet så klart).

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Min erfarenhet

Jag kampa med min son nu 17 da han var 4:a pa var tomt och han fick panik mitt i natten och ville in i stugan....

Sa ta det lungt och ha ingen stress... Barn har ofta inte samma behov som aldre att se nyaplatser utan de har kul i sin narhet....

Jag skulle dock aldrig ta ut en 2 manders i talt om jag inte maste...

Lycka till
Magnus
[Ändrat av salgo60 2006-07-21 kl 09:04]

Ett bra ställe att börja på i kiruna trakten är Björk liden, (om man vill upp på fjället) Parkera vid hotellet. Gå bortom golfbanan och slå läger till vänster om stigen där har man fjäll kännsla och man är 15 min gångväg ifrån hotellet. Om man bär barnet på magen när man går är det bra om man har med sig ett myggnät till en barnvagn som man sveper in sitt barn och sig själv i.

Hej!
Är imponerad av er dådkraft, att ge sig iväg på sådan semster med de små.
Har inte själv testat tält med mina barn (tvååring och femmånaders) men växte själv i princip upp nerstoppad i en fjällpulka, så något kan jag nog bidra med. Om jag skulle göra en tur med mina barn skulle jag tänka på följande:

Vänja tvååringen vid konceptet tält. Prata mycket om tält, varför man tältar, provtälta i trädgården dagtid, kanske besöka en camping där folk tältar. Tvååringar kan ju vara ganska konservativa och jag kan absolut föreställa mig att min son skulle kunna blåvägra om inte tältidén presenterats noga i förväg.

Slå läger i närheten av hotell eller annan facilitet (tex Björklidenförslaget var ju bra) så att man själv kan känna sig lugn att det finns ett alternativ om allting skulle gå åt fanders...(typ skräckscenario en får magsjuka och en vägrar helt plötsligt att amma el. sova el. dyl.)

Ha en låg ambitionsnivå. Kanske köra en natt i tält och sedan hyra stuga eller rum.

Ha järnkoll på packningen. Gå igenom packningen ordentligt innan det är dags för tältning så att rätt grej ligger på rätt plats och ni inte behöver riva ut allting när det är dags för blöjbyte, mellisbanan, extra tröja, regnskydd etc. (gäller iofs alltid men extra viktigt med barn upptäckte vi under vår alpresa förra året).

Lycka till och bli inte besviken om det inte blir rikigt som ni tänkt er.

/Sandra

Tänk på myggen!!!
Mygg och knott blir snabbt ett helvete för småttingar så ta er upp på kalfjället snabbt om det är mkt flygfän (typ liften i Abisko).

Om ni väljer att tälta (jag skulkle annars föreslå att hyra lgh i Riksgränsen eller kanske Camp Abisko och sedan göra roliga småturer) tror jag på fast lägerplats och göra korta turer och titta på småsaker (snö mitt i sommaren, fika på toppen av Nuolja...).

Utrustning var det.
Ta med mygghuva, handskar och heltäckande kläder till småttingarna.
Ta med "rolig" mat, pannkakor med färska bär är kul.
Tänk på att det inte alltid är soligt, tältaktiviteter behövs.

Visst går det bra att tälta med små barn. Vi har en 2,5 åring och en 10 månaders kille. Lill-killen har redan hunnit med att tälta fyra gånger, båda två tycker det är mysigt i tältet.
Tälta relativt nära bilen, då är det lätt att ta sig tillbaka om det händer något och inte så långt att bära packningen, vi har behövt gå två gånger till tältplatsen eftersom barnen också ska bäras.

Glöm inte myggnät.

Lycka till

Lotta

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips