Nybörjare - Söker lätt utrustning

Hej,

Kom nyss hem från min första tur i svenska fjällen och jäklar, visst upptäckte man många nybörjarfel. Nu när jag fått blodad tand för vandring vill jag minska vikten drastiskt. Min totala vikt landade på ca 18 kg med mat. Min plan är att försöka minska den totala vikten ner till 10 - 14 kg. Den nya packlistan ska vara till en 7-dagars tur i fjällen. Med att jag ska försöka minska ner vikten till 10 - 14 kg behöver jag ny utrustning.

Jag är nybörjare på alla områden när det kommer till att vandra, därför är alla råd nödvändiga. Ett problem jag läst med lättare utrustning är att hållbarheten försämras. Därför söker jag utrustning som är väl beprövat av många, så att jag får någon typ av garanti att det kommer hålla i framtiden.

Min packlista just nu
http://lighterpack.com/r/ef5q4i

Utrustning som jag söker är:

Ryggsäck- Har tittat runt och blev väldigt sugen på Osprey Atmos AG 50 - 65L. Smarta funktioner och fått väldigt fina recensioner, däremot väger den hela 2kg vilket är lite saftigt. Jag har läst att många andra rekommenderar Osprey Exos 58 däremot upplever jag den lite klen och inte lika prisvärd som Atmos AG. Vad rekommenderar ni?

Tält - Jag söker 1 eller 2 persontält beroende på vikt, har tittat på Hilleberg Akto, men priset avskräcker mig lite.
Sovsäck - Dun eller syntet spelar ingen roll, men komfort temp bör vara -1, 0
Liggunderlag - Jag är 185 cm lång
Skor - Lätta/små skor eller stora/medel skinn kängor?

Jag har ingen budget utan det får ta den tid det tar att spara ihop till en ny utrustning. Värt att nämna är att jag inte inkluderat ALLT i min packlista. Exempelvis saknas mygghatt. Som inspiration har jag läst det här inlägget som är skrivet av P Hackman.

Tack på förhand!:)
 
Senast ändrad:
Ang. din packlista: Jag har endast en Wettextrasa som handduk. Fungerar utmärkt, tycker jag.
Mitt ena tält är Lunar Solo ( Six Moons Design ).http://www.sixmoondesigns.com/tents/LunarSolo.html
Jag rekommenderar lätta gymnastikskor sommartid.
Vill du ha så lätt sovsäck som möjligt är det dun som gäller. Själv har jag beställt från Roberts i Polen.
Vill du ha ett uppblåsbart liggunderlag eller den hårda varianten? De senare är lättare och billigare.
 
Jag gick i samma tankar och betade ut ryggsäck, sovsäck och liggunderlag. Inte speciellt dyrt blev det.

Ryggsäck. Exped lightning - 60l 1kg1kg 1800kr
Pajak sovsäck dun, handgjord i Polen 550gg 1800kr
Liggunderlag. Exped airmat 5

Fått ner veckovikt till runt 13kg max.
 
Jag gick i samma tankar och betade ut ryggsäck, sovsäck och liggunderlag. Inte speciellt dyrt blev det.

Ryggsäck. Exped lightning - 60l 1kg1kg 1800kr
Pajak sovsäck dun, handgjord i Polen 550gg 1800kr
Liggunderlag. Exped airmat 5

Fått ner veckovikt till runt 13kg max.

Tittat runt lite och jämfört sovsäckar från Roberts, Pajak och Cumulus. Cumulus verkar ha de mest prisvärda sovsäckarna. Om jag väljer Pajak blir vikten 650g eftersom jag är över 180cm vilket är maxlängden. Däremot är maxlängden för Cumulus säck Lite Line 300 185cm vilket är perfekt för mig. Den har även 850 dun, 100 högre än Pajak. Frakten var även 140 kr billigare, kostar bara 60 kr. De erbjuder även hydrophobic dun, vilket jag tror är vattenavisande dun (har inte riktigt läst om det, såg endast en video). Har mailat om hur mycket extra det kommer att kosta, skriver när jag fått svar.

När det kommer till ryggsäcken så föll Exped mig inte alls i smak. Förhoppningsvis finns det andra alternativ då jag inte riktigt hittat en ryggsäck runt kilot som faller mig i smak ännu.

Jag testade Exped airmat 5 i butik men gillade inte riktigt känslan "rören" skapade. Istället så funderar jag på Therm-a-Rest NeoAir Xlite, den är väldigt lätt men jag är orolig över hållbarheten. Hittade den på amazon uk för 1100 kr, dyrt men god sömn är viktigt. Finns säkerligen bättre alternativ, har inte hunnit att utforska det området ännu.
 
Senast ändrad:
Ang. din packlista: Jag har endast en Wettextrasa som handduk. Fungerar utmärkt, tycker jag.
Mitt ena tält är Lunar Solo ( Six Moons Design ).http://www.sixmoondesigns.com/tents/LunarSolo.html
Jag rekommenderar lätta gymnastikskor sommartid.
Vill du ha så lätt sovsäck som möjligt är det dun som gäller. Själv har jag beställt från Roberts i Polen.
Vill du ha ett uppblåsbart liggunderlag eller den hårda varianten? De senare är lättare och billigare.

Jag blev själv överraskad hur mycket handduken faktiskt väger, får se om jag tar bort den när jag väl inkluderat allt. Kanske blir min lyxprodukt, alla har väl någon sådan i väskan. För övrigt så tittade jag på Cumulus istället för Roberts, vilket du kan läsa mer om ovan. När det kommer till skor så är jag fortfarande osäker, lätta Nike skor har inte samma sköna stöd och är verkligen inte vattentäta. Är det inte bättre med ett par lätta/låga skor som är gjorda för vandring? Om det finns hopfällbara liggunderlag i den hårda varianten vore det grymt. Har dock inte lyckats hitta någon ännu. Vet ni någon?
 
Jag blev själv överraskad hur mycket handduken faktiskt väger, får se om jag tar bort den när jag väl inkluderat allt. Kanske blir min lyxprodukt, alla har väl någon sådan i väskan. För övrigt så tittade jag på Cumulus istället för Roberts, vilket du kan läsa mer om ovan. När det kommer till skor så är jag fortfarande osäker, lätta Nike skor har inte samma sköna stöd och är verkligen inte vattentäta. Är det inte bättre med ett par lätta/låga skor som är gjorda för vandring? Om det finns hopfällbara liggunderlag i den hårda varianten vore det grymt. Har dock inte lyckats hitta någon ännu. Vet ni någon?

Det där med skor är väldigt mycket en smaksak. Man får pröva sig fram för att se vad man gillar. Är det blött ute och kyligt använder jag vattentäta sockar för att inte bli nedkyld om fötterna.
http://www.mssjakt.se/produkter/dexshell
Här har du ett liggunderlag som går att vika ihop.
http://www.outnorth.se/thermarest/z-lite-regular#Coyote
 
Tycker den ofyllda airmat 5 är lite mindre skönt att ligga på än de fyllda varianterna.
Kolla gärna även på Synmat Hyperlite vilken är min nuvarande favorit eller Downmat Winterlite ifall du vill kunna använda den sedan även på vintertid och inte vill köpa flera.
Airmat 5 känns ganska kallt av sig, jag använder min verkligen bara på varma sommaren eller utöka den med ngn cellplast men ta då hellre en med fyllning egentligen.

Som lätta sko använder jag gärna trailrunning sko. Tex Inov8 lätta stövlar på de kallare/blötare tider eller Icebugs låga sko och ha sedan med mig vattentäta strumpor ifall det är blött.
Kortare turer eller de då jag kan handla mat och fylla på vatten under turen så ryggan ligger under 8kg gå jag gärna med diverse barfota sko också.

Att rekommendera tält tycker jag är lite svårt, beror så mkt på en själv, finns ju diverse varianter bland olika märken. Diverse låga,små och super lätta och även lite större, de man bygger med stavar osv... Har du några fler kriterier?

Ang handduk, jag har diverse lätta handukar men jag kommer alltid på mig att jag inte använder en enda när jag har de med mig på en tur. Lufttorka samt att jag bara ta på mig, det lilla mina kläder bli blött torkar fort av kroppsvärmen även på vintern om man har bra funtion i sina kläder.
På hösten kanske för att torka av min hund innan hon ska in i tältet ifall hon har varit lerig.
En wettex trasa kan dock vara bra för flera saker, torka sig själv, torka bort kondens osv ur tältet och även ifall man inte vill diska med sand och gräs.
 
Lättpackning handlar mycket om att bara ta med det du behöver och snåla in på annat. Någonstans måste du välja mellan komfort, hållbarhet, säkerhet och vikt.

Eftersom du kommer att bära max 14 kg har du inte behov av en ryggsäck som väger 2kg. Titta istället på alternativ som väger >1 kg (inga fack och andra "funktioner" som ökar vikten) och jämför bärkomfort. En ryggsäck i denna viktklassen kommer aldrig att hålla lika länge som en Fjällräven Kajka (oförstörbar) men det är priset av att gå lättvikt.

På tältfronten så är Hilleberg Akto garanterat ett bra tält men lättvikt innebär ofta tarp eller tält som väger betydligt mindre. Det finns många alternativ som skulle fungera bra på sommarfjället och väga hälften av vad Akto gör. För att minska vikten ytterligare återanvänd utrustning så som vandringsstavar som tältstänger och liknande.

Sovsäck kan du minska vikten på genom att räkna med att du sover i alla förstärkningskläder som du har med dig när det är som kallast. Dvs. en sovsäck med komforttemp runt 0 grader kanske inte är nödvändigt på sommarfjället.

Liggunderlag välj ett uppblåsbart exempelvis Therm-a-Rest NeoAir XLite. Dom är både skönare, varmare och lättare än liggunderlag i cellskum men om det är kallt i marken och du har en dunsovsäck så kan sovsäcken bli blöt vilket du hade sluppit med ett liggunderlag i cellskum. Har själv ett Therm-a-Rest NeoAir XTherm (inte lättviktsmodellen) och det är det bästa liggunderlaget jag har och hållbarheten är det inget problem med.

I princip alla lättviktskängor har problem med hållbarheten. Yttersulorna slits ut och går ej att byta, gore-tex-membran klarar inte påfrestningen av kyla eller de veck som blir när du vandrar m.m. Välj lätta gymnastikskor, vandringsstövlar eller riktiga skalkängor.

Från din packlista funderar jag över följande:
Myggmedel 100g: Behövs det? Köp en mindre flaska och ta med den mängd du tror att du kommer att nyttja.
Handduk 206g: Kan kapas ner till 1/10 av vikten och även skippas att ta med.
Frystorkad mat: Undersök ev. lättare alternativ. Går det att packa om? Har du med rätt mängd mat?
Snickers: Är gott men inte nödvändigt. Innehåller mycket energi men det är väldigt snabb energi. Går även att ta med tyngre snacks till början av turen och ha med lättare snacks för dagarna som följer.
Vandringsbyxor: Du har ett par regnbyxor så ett par vandringsbyxor är en kanske onödig lyx.
T-shirt: Köp en i ull och tvätta om du tycker att den börjar lukta.

Med dom här tipsen kan du nog spara in cirka 3500g om jag har räknat rätt.
 
Lättpackning handlar mycket om att bara ta med det du behöver och snåla in på annat. Någonstans måste du välja mellan komfort, hållbarhet, säkerhet och vikt.

Eftersom du kommer att bära max 14 kg har du inte behov av en ryggsäck som väger 2kg. Titta istället på alternativ som väger >1 kg (inga fack och andra "funktioner" som ökar vikten) och jämför bärkomfort. En ryggsäck i denna viktklassen kommer aldrig att hålla lika länge som en Fjällräven Kajka (oförstörbar) men det är priset av att gå lättvikt.

På tältfronten så är Hilleberg Akto garanterat ett bra tält men lättvikt innebär ofta tarp eller tält som väger betydligt mindre. Det finns många alternativ som skulle fungera bra på sommarfjället och väga hälften av vad Akto gör. För att minska vikten ytterligare återanvänd utrustning så som vandringsstavar som tältstänger och liknande.

Sovsäck kan du minska vikten på genom att räkna med att du sover i alla förstärkningskläder som du har med dig när det är som kallast. Dvs. en sovsäck med komforttemp runt 0 grader kanske inte är nödvändigt på sommarfjället.

Liggunderlag välj ett uppblåsbart exempelvis Therm-a-Rest NeoAir XLite. Dom är både skönare, varmare och lättare än liggunderlag i cellskum men om det är kallt i marken och du har en dunsovsäck så kan sovsäcken bli blöt vilket du hade sluppit med ett liggunderlag i cellskum. Har själv ett Therm-a-Rest NeoAir XTherm (inte lättviktsmodellen) och det är det bästa liggunderlaget jag har och hållbarheten är det inget problem med.

I princip alla lättviktskängor har problem med hållbarheten. Yttersulorna slits ut och går ej att byta, gore-tex-membran klarar inte påfrestningen av kyla eller de veck som blir när du vandrar m.m. Välj lätta gymnastikskor, vandringsstövlar eller riktiga skalkängor.

Från din packlista funderar jag över följande:
Myggmedel 100g: Behövs det? Köp en mindre flaska och ta med den mängd du tror att du kommer att nyttja.
Handduk 206g: Kan kapas ner till 1/10 av vikten och även skippas att ta med.
Frystorkad mat: Undersök ev. lättare alternativ. Går det att packa om? Har du med rätt mängd mat?
Snickers: Är gott men inte nödvändigt. Innehåller mycket energi men det är väldigt snabb energi. Går även att ta med tyngre snacks till början av turen och ha med lättare snacks för dagarna som följer.
Vandringsbyxor: Du har ett par regnbyxor så ett par vandringsbyxor är en kanske onödig lyx.
T-shirt: Köp en i ull och tvätta om du tycker att den börjar lukta.

Med dom här tipsen kan du nog spara in cirka 3500g om jag har räknat rätt.

Angående maten så utgick jag från att nettovikten är 150g per måltid. Det varierar mellan +-20 - 30g, det blir svårt att få ner vikten mer än 100-150g. Får se över snacks, vad rekommenderar du? Denna utrustning är tänkt att klara 3 säsonger, vilket jag glömde att nämna. Därför kommer jag vara tvungen att gå upp i vikt (tror jag) för att klara höst/vår, men hamnar jag runt 13kg så blir jag glad. En sovsäck som klarar 0 eller -4 som bör väl tillräckligt sparsamt för 3-säsong. De väger mellan 650g och 750g

Jag får ta en funderare när det kommer till liggunderlag, får se hur mycket vikt jag har tillgodo lite senare. Vilket tält förutom Akto kan du rekommendera? Jag är inte intresserad av tarp då jag vill skydd från vind/regn från alla sidor. Jag söker efter en lättviktsutrustning blandat med mer normalvikt, inte lika mycket ultralight varianten.
 
Tycker den ofyllda airmat 5 är lite mindre skönt att ligga på än de fyllda varianterna.
Kolla gärna även på Synmat Hyperlite vilken är min nuvarande favorit eller Downmat Winterlite ifall du vill kunna använda den sedan även på vintertid och inte vill köpa flera.
Airmat 5 känns ganska kallt av sig, jag använder min verkligen bara på varma sommaren eller utöka den med ngn cellplast men ta då hellre en med fyllning egentligen.

Som lätta sko använder jag gärna trailrunning sko. Tex Inov8 lätta stövlar på de kallare/blötare tider eller Icebugs låga sko och ha sedan med mig vattentäta strumpor ifall det är blött.
Kortare turer eller de då jag kan handla mat och fylla på vatten under turen så ryggan ligger under 8kg gå jag gärna med diverse barfota sko också.

Att rekommendera tält tycker jag är lite svårt, beror så mkt på en själv, finns ju diverse varianter bland olika märken. Diverse låga,små och super lätta och även lite större, de man bygger med stavar osv... Har du några fler kriterier?

Ang handduk, jag har diverse lätta handukar men jag kommer alltid på mig att jag inte använder en enda när jag har de med mig på en tur. Lufttorka samt att jag bara ta på mig, det lilla mina kläder bli blött torkar fort av kroppsvärmen även på vintern om man har bra funtion i sina kläder.
På hösten kanske för att torka av min hund innan hon ska in i tältet ifall hon har varit lerig.
En wettex trasa kan dock vara bra för flera saker, torka sig själv, torka bort kondens osv ur tältet och även ifall man inte vill diska med sand och gräs.

Oj, har aldrig hört talas om vattentäta strumpor. Leder de bort fukt eller blir det som att ha på sig en Gore-Tex jacka på fötterna? Tog bort handduken, kör på en wettex trasa istället. När det kommer till tält har jag inga speciella kriterier förutom att jag vill vara skyddad från vind och vatten från alla sidor. Huruvida man ska bygga tältet med stavar osv spelar inge roll, så länge det är prisvärt och skyddar mig. Tältet kommer att användas till 3 säsonger.
 
Vattentäta strumpor...som exempelvis sealskin funkar 100%, och i kombo med välventilerade trailskor/löparskor så är det en vinnare. Jag kör med Hooka one Challenger ATR och La Sprotiva ultra raptor (vid stenigare fjällterräng då den har mer skydd mot vassa stenar)

Tält...titta utanför Sverige sortiment, finns massor av lätta tält som används i hårda miljöer (3 säsonger)
Zpacks, sixmoons, Locus Gear,
Exempel: http://www.zpacks.com/shelter/duplex.shtml

Själv använder jag Golite shangri-la 3 för fjäll:

Finns ny variant här:
http://www.packalatt.se/luxeoutdoor-m-21/tvamanstalt-tarp-sil-hexpeak-v6-p-215

Att lätta (nya!) prylar håller sämre än tyngre gäller inte längre då nya mtrl har ändrat på detta.

Exempel min ryggsäck från paradocks packs, ramsäck (103L) som pallar över 50kg utan problem väger 1.8kg mot kajkan 100L på 3-4kg på grund av nya mtrl (Dimension-Polyant VX21 väv).

Samma sak med tält i cubenfiber m,m....lättare och starkare än vanlig tältväv.
 
Nordisk Telemark 1 LW är av "Akto-typ", och bara 830g. Ser att Outnorth har 20% rabatt på den mörkröda varianten just nu. Torde vara mycket prisvärt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...