Nya hjul till långfärd!

Hej! Jag letar med ljus o lyckta efter nya hjul till min långfärdshoj! De börjar bli slitna och måste bytas. Både hjul, lager och drev. Vart hittar jag en Proffsig hjulbyggare eller handlare i Göteborg och finns det 42-ekerhjul?
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Vart hittar jag en Proffsig hjulbyggare eller handlare i Göteborg
VarT? På det måste förstås svaret bli : därT!
Men på frågan VAR är svaret att det förstås är bäst om du bygger dina hjul själv, särskilt till en långfärdscykel dels för att du då vet att hjulen är 100% OK och att det då borde göra det enklare att själv räta och fixa eventuella andra problem under färd
Men om du ändå vill betala ngn annan för hjulbyggningen är svaret på den frågans VAR:
Anders(?) på Veloform
En liten brasklapp: Jag bor på 2a sidan Sverige och har själv aldrig ens besökt Veloform.

<REDIGERAT> Jag är uppenbarligen (minst) 5 min sen </REDIGERAT>

finns det 42-ekerhjul?
Det tvivlar jag på, allra vanligast är med korsade ekrar på båda sidor av hjulet
i sådana hjul är därför antalet ekrar delbart med 4 (28, 32, 36 osv)
(Det finns undantag, förstås. Men de struntar jag i, åtminstone i den här tråden)
 
Starka Tandemhjul byggs med 48 ekrar, CH företaget DT har både ekrar med nipplar och nav. Andra företag bygger fälgar, men utan att veta dimensionerna är det svårt att ge råd. Jag är övertygad om att Veloform kan hjälpa dig hela vägen.
 
Starka Tandemhjul byggs med 48 ekrar
Med tanke på hur svårt, och dyrt, det kan vara att få tag på 48-håls fälgar och nav tycker jag att TS borde kunna nöja sig med 32 ekrar. Åtminstone med rätt val av fälg.

CH företaget DT har både ekrar med nipplar och nav. Andra företag bygger fälgar, men utan att veta dimensionerna är det svårt att ge råd.
DT Swiss tillverkar även en hel del riktigt bra fälgar, tex de här: DT Trekking Rims
Men precis som du skriver är det svårt att ge råd utan att veta mer om vilka fälgdimensioner, och typ av broms, TS behöver.
DT tillverkar även riktigt bra, starka och tåliga (upp till 120kg!) MTB-hjul med 28 ekrar
Även om fälgen är den viktigaste delen hos ett hjul, kan man själv få åtminstone ännu lite bättre hjul med 32 ekrar och nav med bättre flänsplacering, men även då behöver jag veta mer om TS hjul för att kunna ge konkreta råd.

Jag är övertygad om att Veloform kan hjälpa dig hela vägen.
+1
 
Kolla upp Ryde Andra 40 (finns med 36h som nog är det bästa alternativet för långfärdare). Ekrarna jag använder är Swiss DT Alpine III. Låt ett proffs bygga hjulen åt dig.
 
Ekrarna jag använder är Swiss DT Alpine III.
Nja, just DT Swiss Alpine III är en eker jag brukar avråda från.
Detta eftersom den vanligaste anledningen till ekerbrott inte är pga överbelastning utan utmattning.
En stor anledning till utmattningsbrott i ekerböjen är att ekern inte har tillräckligt med stöd. Det är vanligast med nav med onödigt stora hål (>2,4mm) och/eller onödigt tunna navflänsar
DT Swiss Alpine III är ju fetare i böjen (2,3mm) men det gör också att ekern är styvare där och därför är det svårare att forma den så att den får tillräckligt stöd i böjen.
Ett bättre sätt är att använda DT Comp ekrar (eller motsv 2,0mm ekrar) och ekerbrickor för att fylla ut i hålet och ge böjen bättre stöd, det står en del hos Sheldon om det: http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#initial

En bättre lösning är ekerbrickor
4281550260_f2c767144a_b.jpg


Ytterligare en framgooglad bild där skillnaden i stöd i ekerböjen med resp utan brickor syns tydligare
Eker_brickor.jpg


Men eftersom man måste trä på en bricka på varje eker blir det för dyrt (jmf med DT Alpine-ekrar) för hjul man inte bygger själv, även om det är bättre.

Bäst är förstås nav som inte har onödigt stora hål!

OBS
En DT Alpine III eker är inte styvare (eller starkare) jmf med DT Comp, eftersom båda är 1,8mm i mitten.

Mitt förslag till TS är alltså att du allra helst bygger hjulen med DT Comp-ekrar (eller motsv 2,0/1,8mm ekrar) och om det behövs använder ekerbrickor i mässing.
37143_00_d.jpg
 
Försökte skicka PM men gick inte. Tror jag startade ny tråd istället. Förstår inte nya layouten :) Hör av dig via PM!
 
Nja, just DT Swiss Alpine III är en eker jag brukar avråda från.
Detta eftersom den vanligaste anledningen till ekerbrott inte är pga överbelastning utan utmattning.
En stor anledning till utmattningsbrott i ekerböjen är att ekern inte har tillräckligt med stöd. Det är vanligast med nav med onödigt stora hål (>2,4mm) och/eller onödigt tunna navflänsar
DT Swiss Alpine III är ju fetare i böjen (2,3mm) men det gör också att ekern är styvare där och därför är det svårare att forma den så att den får tillräckligt stöd i böjen.
Ett bättre sätt är att använda DT Comp ekrar (eller motsv 2,0mm ekrar) och ekerbrickor för att fylla ut i hålet och ge böjen bättre stöd, det står en del hos Sheldon om det: http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#initial

En bättre lösning är ekerbrickor
4281550260_f2c767144a_b.jpg


Ytterligare en framgooglad bild där skillnaden i stöd i ekerböjen med resp utan brickor syns tydligare
Visa bilaga 32409

Men eftersom man måste trä på en bricka på varje eker blir det för dyrt (jmf med DT Alpine-ekrar) för hjul man inte bygger själv, även om det är bättre.

Bäst är förstås nav som inte har onödigt stora hål!

OBS
En DT Alpine III eker är inte styvare (eller starkare) jmf med DT Comp, eftersom båda är 1,8mm i mitten.

Mitt förslag till TS är alltså att du allra helst bygger hjulen med DT Comp-ekrar (eller motsv 2,0/1,8mm ekrar) och om det behövs använder ekerbrickor i mässing.
37143_00_d.jpg


Mycket intressant, tack för det!

Jag undrar om du har någon input på mina 27.5-hjul som jag håller på att researcha. Kommer använda däck upp till 3.00" men kanske även 2.60-2.80... men det blir 3.00" på första set-up. Tubeless. Ramen har boost spacing.

Jag kikar främst på DT Swiss HX581 tillsammans med DT Swiss 350 Classic och DT Comp. Jag hade föredragit 36h men hittade inga lämpliga fälgar.

Idag hittade jag dock dessa nav - alltså hybrid istället för classic. Dessa verkar ha mer stöd för ekrarna och så som du nämner ovan. Känner du till dessa nav? Rekommenderar du dem? Vilka ekrar? Rent av Alpine III till dessa eftersom det finns mer stöd till dem? Eller skulle du köra med comp även med dessa nav?

Känner du till någon fälg som du anser är ett bättre val om man cyklar jättetungt lastad månader i sträck?

Och ja, bygget sker av proffs. :)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips