Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nya hjul till långfärd!
- Trådstartare Klaus
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
VarT? På det måste förstås svaret bli : därT!Vart hittar jag en Proffsig hjulbyggare eller handlare i Göteborg
Men på frågan VAR är svaret att det förstås är bäst om du bygger dina hjul själv, särskilt till en långfärdscykel dels för att du då vet att hjulen är 100% OK och att det då borde göra det enklare att själv räta och fixa eventuella andra problem under färd
Men om du ändå vill betala ngn annan för hjulbyggningen är svaret på den frågans VAR:
Anders(?) på Veloform
En liten brasklapp: Jag bor på 2a sidan Sverige och har själv aldrig ens besökt Veloform.
<REDIGERAT> Jag är uppenbarligen (minst) 5 min sen </REDIGERAT>
Det tvivlar jag på, allra vanligast är med korsade ekrar på båda sidor av hjuletfinns det 42-ekerhjul?
i sådana hjul är därför antalet ekrar delbart med 4 (28, 32, 36 osv)
(Det finns undantag, förstås. Men de struntar jag i, åtminstone i den här tråden)
Utmärkt! Honom ska jag kontakta!Du kan prova Veloform på Karl-Johansgatan 66, öppettider på hemsidan veloform.se/butik
Starka Tandemhjul byggs med 48 ekrar, CH företaget DT har både ekrar med nipplar och nav. Andra företag bygger fälgar, men utan att veta dimensionerna är det svårt att ge råd. Jag är övertygad om att Veloform kan hjälpa dig hela vägen.
Med tanke på hur svårt, och dyrt, det kan vara att få tag på 48-håls fälgar och nav tycker jag att TS borde kunna nöja sig med 32 ekrar. Åtminstone med rätt val av fälg.Starka Tandemhjul byggs med 48 ekrar
DT Swiss tillverkar även en hel del riktigt bra fälgar, tex de här: DT Trekking RimsCH företaget DT har både ekrar med nipplar och nav. Andra företag bygger fälgar, men utan att veta dimensionerna är det svårt att ge råd.
Men precis som du skriver är det svårt att ge råd utan att veta mer om vilka fälgdimensioner, och typ av broms, TS behöver.
DT tillverkar även riktigt bra, starka och tåliga (upp till 120kg!) MTB-hjul med 28 ekrar
Även om fälgen är den viktigaste delen hos ett hjul, kan man själv få åtminstone ännu lite bättre hjul med 32 ekrar och nav med bättre flänsplacering, men även då behöver jag veta mer om TS hjul för att kunna ge konkreta råd.
+1Jag är övertygad om att Veloform kan hjälpa dig hela vägen.
Tack för uppdateringen Håkan.
go tur
go tur
Kolla upp Ryde Andra 40 (finns med 36h som nog är det bästa alternativet för långfärdare). Ekrarna jag använder är Swiss DT Alpine III. Låt ett proffs bygga hjulen åt dig.
Nja, just DT Swiss Alpine III är en eker jag brukar avråda från.Ekrarna jag använder är Swiss DT Alpine III.
Detta eftersom den vanligaste anledningen till ekerbrott inte är pga överbelastning utan utmattning.
En stor anledning till utmattningsbrott i ekerböjen är att ekern inte har tillräckligt med stöd. Det är vanligast med nav med onödigt stora hål (>2,4mm) och/eller onödigt tunna navflänsar
DT Swiss Alpine III är ju fetare i böjen (2,3mm) men det gör också att ekern är styvare där och därför är det svårare att forma den så att den får tillräckligt stöd i böjen.
Ett bättre sätt är att använda DT Comp ekrar (eller motsv 2,0mm ekrar) och ekerbrickor för att fylla ut i hålet och ge böjen bättre stöd, det står en del hos Sheldon om det: http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#initial
En bättre lösning är ekerbrickor

Ytterligare en framgooglad bild där skillnaden i stöd i ekerböjen med resp utan brickor syns tydligare
Men eftersom man måste trä på en bricka på varje eker blir det för dyrt (jmf med DT Alpine-ekrar) för hjul man inte bygger själv, även om det är bättre.
Bäst är förstås nav som inte har onödigt stora hål!
OBS
En DT Alpine III eker är inte styvare (eller starkare) jmf med DT Comp, eftersom båda är 1,8mm i mitten.
Mitt förslag till TS är alltså att du allra helst bygger hjulen med DT Comp-ekrar (eller motsv 2,0/1,8mm ekrar) och om det behövs använder ekerbrickor i mässing.

Nja, just DT Swiss Alpine III är en eker jag brukar avråda från.
Detta eftersom den vanligaste anledningen till ekerbrott inte är pga överbelastning utan utmattning.
En stor anledning till utmattningsbrott i ekerböjen är att ekern inte har tillräckligt med stöd. Det är vanligast med nav med onödigt stora hål (>2,4mm) och/eller onödigt tunna navflänsar
DT Swiss Alpine III är ju fetare i böjen (2,3mm) men det gör också att ekern är styvare där och därför är det svårare att forma den så att den får tillräckligt stöd i böjen.
Ett bättre sätt är att använda DT Comp ekrar (eller motsv 2,0mm ekrar) och ekerbrickor för att fylla ut i hålet och ge böjen bättre stöd, det står en del hos Sheldon om det: http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#initial
En bättre lösning är ekerbrickor
![]()
Ytterligare en framgooglad bild där skillnaden i stöd i ekerböjen med resp utan brickor syns tydligare
Visa bilaga 32409
Men eftersom man måste trä på en bricka på varje eker blir det för dyrt (jmf med DT Alpine-ekrar) för hjul man inte bygger själv, även om det är bättre.
Bäst är förstås nav som inte har onödigt stora hål!
OBS
En DT Alpine III eker är inte styvare (eller starkare) jmf med DT Comp, eftersom båda är 1,8mm i mitten.
Mitt förslag till TS är alltså att du allra helst bygger hjulen med DT Comp-ekrar (eller motsv 2,0/1,8mm ekrar) och om det behövs använder ekerbrickor i mässing.
![]()
Mycket intressant, tack för det!
Jag undrar om du har någon input på mina 27.5-hjul som jag håller på att researcha. Kommer använda däck upp till 3.00" men kanske även 2.60-2.80... men det blir 3.00" på första set-up. Tubeless. Ramen har boost spacing.
Jag kikar främst på DT Swiss HX581 tillsammans med DT Swiss 350 Classic och DT Comp. Jag hade föredragit 36h men hittade inga lämpliga fälgar.
Idag hittade jag dock dessa nav - alltså hybrid istället för classic. Dessa verkar ha mer stöd för ekrarna och så som du nämner ovan. Känner du till dessa nav? Rekommenderar du dem? Vilka ekrar? Rent av Alpine III till dessa eftersom det finns mer stöd till dem? Eller skulle du köra med comp även med dessa nav?
Känner du till någon fälg som du anser är ett bättre val om man cyklar jättetungt lastad månader i sträck?
Och ja, bygget sker av proffs.
Liknande trådar
- Svar
- 22
- Visningar
- 4 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg