Paddlingstips Göteborgsområdet

Ang delsjön provat någon gång tid men pga orenat Göta älvvatten lite skeptisk.
Luktar det mkt eller blir kanot belagd med någon smutsfilm som får tvättas bort.
Ni som flyttar runt kanoten mellan olika vattendrag med utplanterad signalkräfta som där kolla så ni ev ej sprider smitta.(om de nu finns några osmittade vattendrag i GBG närhet vilket är osäkert)
 
Ang delsjön provat någon gång tid men pga orenat Göta älvvatten lite skeptisk.
Luktar det mkt eller blir kanot belagd med någon smutsfilm som får tvättas bort.
Ni som flyttar runt kanoten mellan olika vattendrag med utplanterad signalkräfta som där kolla så ni ev ej sprider smitta.(om de nu finns några osmittade vattendrag i GBG närhet vilket är osäkert)
Delsjön är helt OK vatten och den används ju även flitigt som badsjö (när det ej är algblomning).

Fördelen med en kajak som min är att det är relativt lätt att se till den är torr mellan bruk i olika vatten om man faktiskt gör rätt.
 
Inlopp är ju vid lilla delsjön på halvön på Östra sidan och de flesta badar vid parkeringen i stora ev renat på vägen dit.
uttag till reningsverket sker ju i stora på V sidan dit man normalt endast kommer på skidor eller skriskor som jag helst ej åker där om ej mkt säker is.
När jag åkte skidor där för troligen 2 år sedan såg jag hur tunn isen var i lilla när de satt och pimplade och med skidor krävs nog ej mer än 10-15 cm för tillräcklig säkerhet och kunde de gå till pimpelhålet så ok åka skidor.
 
Senast jag paddlade vid delsjön var där gott om badare från grindparkeringen vid södra änden och från vad vi såg (vi vände innan vi var hela vägen där) upp till Näsets Paddelklubb, vattnet var fint hela vägen också.
 
En liten fråga om forsarna där, är det framförallt strömt eler är där mycket sten och dylikt?

Har sett sträckningen utmarkerad men ej varit där själv och funderarpå hur det skulle vara att paddla, stenglid är min kajak ej lämplig för men om det bara är strömt är det lugnt så tänker om du har paddlat där kanske du har koll?
Det finns flera ställen där man kommer intill ån, Gåsevadsholm, Vassbacka, Spegeldammen, Gamla Stenbron, och kan kolla läget. Ser det bra ut där, är det oftast bra på hela ån. Vid Vassbacka är det en lägre gångbro som man skall under, och Spegeldammen är det lätt att lyfta förbi.
 
Från Lygnareds badplats till Alingsås centrum är det 8 km.
Från Tollered T&R över Torskabotten är det 7 km.

Mölndalsån (4 etapper, 23 km):
Från Härryda vid bron i höjd med busshållplats Snåkered Västergård till Alhagens badplats i Mölnlycke blir det 10 km (varav 5 km i Landvettersjön).
Fortsatt från Massetjärn i Mölnlycke till Stensjöns sydvästra badplats blir 5,5 km (varav 3 km i Rådasjön).
Från Mölndal i höjd med Lasarettspången till Fattighusslussen i Göteborg blir det knappt 6,5 km.
Och från Fattighusslussen ut till Stenpiren är det slutligen 1 km.
 
Från Lygnareds badplats till Alingsås centrum är det 8 km.
Från Tollered T&R över Torskabotten är det 7 km.

Mölndalsån (4 etapper, 23 km):
Från Härryda vid bron i höjd med busshållplats Snåkered Västergård till Alhagens badplats i Mölnlycke blir det 10 km (varav 5 km i Landvettersjön).
Fortsatt från Massetjärn i Mölnlycke till Stensjöns sydvästra badplats blir 5,5 km (varav 3 km i Rådasjön).
Från Mölndal i höjd med Lasarettspången till Fattighusslussen i Göteborg blir det knappt 6,5 km.
Och från Fattighusslussen ut till Stenpiren är det slutligen 1 km.

Många bra förslag där ser det ut som. Är det alltså OK att paddla genom Liseberg?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.