Paddlingstips Göteborgsområdet

Hej

Hittar inte riktigt någon hyfsat ny/levande tråd om detta så skapar en ny.

Ifall jag bara missade en bra tråd så ber jag om ursäkt och ber även om att få en länk till den tråden.

Jag har köpt mig en kajak, en ihopfällbar sådan från Oru och letar efter folks tips kring paddlingsområden runt Göteborg, även områden där det kan vara jobbigt att komma dit med bil är intressanta då jag kommer göra en del turer själv (utan bil, enbart kollektivtrafik) och en del med fästmön (som har upplåsbar SUP och då tar vi även med hunden).

I princip alla tips jag hittar förutom vallgraven, delsjön coh vättlefjäll där det finns uthyrning så handlar det om skärgården vilket är fullt rimlig paddling för min kajak men i dagsläget ej för mig (framtida planer finns dock).

Jag har hittat att folk förr har paddlat både gullbergsån/mölndalsån genom Liseberg (vilket låter väldigt trevligt och lite annorlunda) och säveån men vet ej om dessa vatten fortfarande är tillgängliga/lämpliga så om någon vet detta vore jag tacksam för information.

Alla tips, för mig ensam eller för mig, fästmön och hunden gemensamt, tas tacksamt emot.
 
Som boende i Bagaregården har jag gångavstånd med kajakvagnen ner till Säveån via Gamlestaden. Jag följer Textilgatans förlängning under en viadukt till det gröna området på kartan. Paddlar sedan ut i Göta älv. Har ännu inte provat Säveån uppåt
Kajakpromenad.png
 
Kåsjön ca 50 m från buss,Aspen 2-300m från buss till Jonsered,Lerum stn ca 500 m till Aspen och sävån upp en bit,Råda sjön lite osäker på avs buss troligen ca 3-500m,Lanvetter Gören om från buss i södra delen,Norra ca 500m,Härskogen lite osäker på buss avs går troligen hitta någon hlp nära då vägen går nära sjön i N delen,
Vill man padla i havet finns ju många ställen att välja med buss nära vatten eller åka ut med skärgårdsöar tex Donsö,längre bort tex Marsstrand.
 
Som boende i Bagaregården har jag gångavstånd med kajakvagnen ner till Säveån via Gamlestaden. Jag följer Textilgatans förlängning under en viadukt till det gröna området på kartan. Paddlar sedan ut i Göta älv. Har ännu inte provat Säveån uppåt
Visa bilaga 39387
Gamlestads torg har jag själv funderat på att utgå från då jag bor i Kortedala och därmed har kort väg ner till Gamlestaden med spårvagn, trevligt att se att någon annan faktiskt redan gör det.
 
Senast ändrad:
Säveån från Kåhög ner till Operan (eller Gamlestan/Kviberg) är en trevlig liten halvdags tur.
Det borde gå att ta tåget till Norsesund eller bussen till Ingared och sedan paddla i sjön Sävelången ner till Floda. Blir cirka 1 mil. Finns en udde på västra sidan, mitt emot Tollered, som kallas för scoutudden som det går att övernatta på om man vill ha en tvådagars tur.
 
Är också intresserad av detta. Har börjat paddla SUP och vill vidga mina vyer lite. Paddlat en del i Vättlefjäll, Kåsjön, Säveån.
Kollade på kartan och hittade att från Lygnern ser det ut att rinna ut i Stensjön och sedan en å till Kungsbackafjorden. Är det paddelbart? Verkar vara några kraftverk och lyft på vägen. Kanske inte är optimalt, men vet inte. Inte så erfaren på andra åar :)

Hittade också en sida med några andra tips, under "turtips" där i menyn:
 
Är också intresserad av detta. Har börjat paddla SUP och vill vidga mina vyer lite. Paddlat en del i Vättlefjäll, Kåsjön, Säveån.
Kollade på kartan och hittade att från Lygnern ser det ut att rinna ut i Stensjön och sedan en å till Kungsbackafjorden. Är det paddelbart? Verkar vara några kraftverk och lyft på vägen. Kanske inte är optimalt, men vet inte. Inte så erfaren på andra åar :)

Hittade också en sida med några andra tips, under "turtips" där i menyn:
Delsjön är trevlig paddling med både SUP och kajak om du ej varit där ännu.

Tog vallgraven i förra veckan och skulle nog inte rekommendera det om du ej är van vid lite sjögång med din SUP eller är beredd att vända vid utloppet snarare än ta älven emellan dem då det blev oväntat gropig sjö vid stenpiren.
 
Delsjön är trevlig paddling med både SUP och kajak om du ej varit där ännu.

Tog vallgraven i förra veckan och skulle nog inte rekommendera det om du ej är van vid lite sjögång med din SUP eller är beredd att vända vid utloppet snarare än ta älven emellan dem då det blev oväntat gropig sjö vid stenpiren.
Ok, tack! Jo det ligger på bucketlisten, både Delsjön och inne i stan. Jag bor lite utanför så det har inte blivit av ännu. Lite sjögång går nog bra. Jag är mer orolig för att paddla åar om det blir fors helt plötsligt :)
 
Sådärja, Delsjön idag. Det var ju riktigt bra, har varit där en del, cyklat många ggr runt där, samt åkt långfärdsskridskor. Tänkte att det är säkert trevligt att paddla där men det var ju över förväntan alltså, riktigt bra! Blir fler gånger helt klart :)

Paddlade runt allting, blev ca 15 km. Man får se till att inte missa Lilla Delsjön, riktigt fint där med. Spektakulära klippor på södra sidan.

20220824_162602.jpg_DSC2734.jpg20220824_162820.jpg
 
Säveån är hur mysig som helst. Jag tog min SUP på den för ett par år sedan. Startade i Jonsered och körde hela vägen ner till älven. Blev ett par lyft, men det beror nog på vattenståndet hur många det blir. Sedan vände jag upp till Gamlestan där jag rullade ihop den och tog tåget tillbaka.
 
Kollade på kartan och hittade att från Lygnern ser det ut att rinna ut i Stensjön och sedan en å till Kungsbackafjorden. Är det paddelbart? Verkar vara några kraftverk och lyft på vägen. Kanske inte är optimalt, men vet inte. Inte så erfaren på andra åar :)

Kanottävlingen Kungsbacka River startar vid bron Lygnern - Sundsjön.
Banbeskrivning: Information om banan - Kungsbacka River
Jag har paddlat "KBA River" några gånger. Det är en trevlig paddling med några enklare forsar.
 
Kanottävlingen Kungsbacka River startar vid bron Lygnern - Sundsjön.
Banbeskrivning: Information om banan - Kungsbacka River
Jag har paddlat "KBA River" några gånger. Det är en trevlig paddling med några enklare forsar.
En liten fråga om forsarna där, är det framförallt strömt eler är där mycket sten och dylikt?

Har sett sträckningen utmarkerad men ej varit där själv och funderarpå hur det skulle vara att paddla, stenglid är min kajak ej lämplig för men om det bara är strömt är det lugnt så tänker om du har paddlat där kanske du har koll?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.