ny modell av etrex 12v > 3v

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Blir det inte varmt...

Blir det inte väldigt varmt när du har den fritt hängande på sladden. Det handlar ju ändå om ca 1.5-2 Watt som ska brännas bort... ( (14-3)/0.15 )

gammal

en gammal olympus d300l,antik i dagens läge men funkar till digitalt närminne

jag tycker personligen att bilderna är oskarpa,men det var därför jag gick över till vanlig systemkamera

Mvh
hannu

ljummen

förlusteffekt ca 1,2 W vid 13.8 volt in
blir ljummen(ca 30 grader)men det ska den klara.
man bör nog inta annvända den vid 24 volt utan en kylfläns

funderar på att byta in dioden mot en likriktare
sänker förlusteffekten på spänningsstabben och den funkar även där man har plus och minus fel
(har råkat ut för det på en båt en gång)

Mvh
hannu

Värme

Jag gjorde exakt likadant först, men byggde in den i kontaktdonet. Där tyckte jag det blev för varmt, så jag ändrade konstruktionen till att mata in knappt sju volt i stället (från ett gammalt drivdon till en Ericsson NMT).
Betydligt svalare.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips