Ny här på överlevnad...

Tja!

Är en man som är ganska nära femtio. Scoutledare som slarvat med att lära ur överlevnad, men som lovat mig själv att bättra mig... Mao att lära mina scouter mer om krishantering, överlevnad mm.

Och jo, jag har en överlevnadsutbildning i bagaget, genom finska Överlenadssällskapet... Bara att vara svensk på den kursen borde ge extrapuls!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
...blev det något barkbröd?...

Jepp. Vi började med att fälla en tall. Bland det godaste jag ätit!

En liten historia. Kursledarna hittade en tom kryddpåse från nudlar vid lägerelden. Vi fick klä av oss och lägga alla våra saker, vilket inte var mycket, på en stor press.

Redan innan hade de listat ut vem som fuskade gm våra rapporter om mående.

Personen, som fö var den som hade bäst förutsättningar att klara kursen, fick åka hem direkt. Vi fick inte ens chansen att säga "hej då".

Jepp. Vi började med att fälla en tall. Bland det godaste jag ätit!

En liten historia. Kursledarna hittade en tom kryddpåse från nudlar vid lägerelden. Vi fick klä av oss och lägga alla våra saker, vilket inte var mycket, på en stor press.

Redan innan hade de listat ut vem som fuskade gm våra rapporter om mående.

Personen, som fö var den som hade bäst förutsättningar att klara kursen, fick åka hem direkt. Vi fick inte ens chansen att säga "hej då".

Ibland kan jag tycka att det är fel att skicka hem 'fuskare' från dylika övningar, att överleva handlar om att använda alla knep som finns för att just överleva. Förutsättningarna är ju alltid dom som finns till hands.

peter

Läste här någonstans att kol-torv-vitmossafiltret som beskrivs i Fälts böcker om överlevnad skulle vara kassa. Ngn som vet mer omdet, varför etc.
Att vattnet blir "smutsigt" pga kolet är ju inte så konstigt, men kol är ju knappast farligt, dessutom kan man köra vattnet genom filtret ett par gånger så är det inte längre färgat av kolet.

Ngn som vet mer?
Finns ngr tester gjorda på vatten renat i ett sådant filter?

Många tar ju fel på vitmossa och fönsterlav - kan det vara en av anledningarna till kritiken?

det handlar om att kol/torv filterna är tänkta för militärt bruk där dom kan ha en vis renande effekt på kemiskt stridsmedel alltså en kemisk rening men dom är helt overksamma mot bakterier så man får ingen bakteriell rening och det finns tester som visar på att dom i vissa fall skitar ner mer än renar.. så, kok vattnet för att döda bakterierna.

När jag kollar i Fälts bok "Uteliv" sån inser jag ju att han menar att det är för nödfallsbruk (antar att det står detsamma i den militära varianten av boken...").

Är ändå nyfiken på om du har referenser på tester med detta filter.

Jag läste någonstans, kanske på ett annat forum som diskuterade samma sak, att torv/mossa/kol-filtret är en uppfinning från Kalla Kriget. Det var för att soldaten skulle filtrera bort kemiska och radioaktiva ämnen. Vattnet är ju inte mycket "renare" när det kommer ut i andra änden. det måste ju kokas två gånger efter det.
I princip ett "grovfilter" av ungefär samma funktionsgrad som britternas tygfilter som ser ut som ett avklippt byxben.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips