Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag?

Nu har min GPS Map 62 gått ur tjänst.
När jag sitter och läser på olika ställen inser jag att det hänt en hel del inom området och undrar därför hur ni andra löser navigeringsbiten, dvs den digitala?

Jag använder både papperskarta och GPS främst för vandring och utflykter i skogen typ fiske o plocka bär, etc.
Jag har även kartappar i mobilen (Naturkartan) som funkar bra.
Nackdelen med mobilen är att den laddar ur samt att det är väl inte täckning överallt.
Så finns det någon bra universallösning ?
Vad är skillnaden mellan friluftskartan V2 och Sweden TOPO 6 tex förutom priset ?
 
GPS:en som är inbyggd i mobilen behöver inte ha täckning från mobilnätet. Den använder samma satelliter som en dedicerad GPS. Vill man att batteriet skall räcka länge så kan man ställa telefonen i flygplansläge. Då drar gps:en mellan 1 och 2 % av batteriet per driftstimme.
Skillnaden på Garmins kartor kan jag inte svara på men grunden till de flesta kartor är Topografiska kartan som finns att få gratis (samma karta som Naturkartan använder).
Dedicerade GPS:er är oftast vattentäta men numera finns det ju många mobiler som också är det.

Själv använder jag naturligtvis mobilen (vilket torde framgå av svaret).
 
GPS och Mobil - var funktion ska ha sin egen enhet. Då blir inte allt utslaget samtidigt...
/Odd
Då skulle man alltså aldrig kunna ha något med dubbla funktioner?

Dom flesta har t.ex. printer,scanner och kopiator i samma hårdvara.

Alla jag känner till har karta och kompass under alla förhållanden så redundans finns i vart fall.
 
Min Garmin med InReach har också GPS. Därmed har jag på (längre) vandring med mig bägge. Annars räcker det för mig med mobilen. Batteriet håller tillräckligt länge, och enklare att bara ha en enhet. Det väger mindre också.

Vid mer "extrema" expeditioner kan jag i teorin tänka mig att en GPS med separat lösa batterier skulle vara bra att ha. Jag har kvar en gammal Garmin eTrex som går på batterier för det syftet. Den har inte använts på ett antal år nu...

Det finns specialfall där det nog är vettigt med en separat GPS. I de flesta fall räcker det bra med en modern mobiltelefon.
 
GPS och Mobil - var funktion ska ha sin egen enhet. Då blir inte allt utslaget samtidigt...
Eller kanske ta med två mobiler båda med GPS-funktion och kartor. Om man ändå skall ha med sig två enheter får man då med sig mer funktionalitet för samma vikt. Dom är också full backup för varandra.
 
Senast ändrad:
GPS:en som är inbyggd i mobilen behöver inte ha täckning från mobilnätet. Den använder samma satelliter som en dedicerad GPS. Vill man att batteriet skall räcka länge så kan man ställa telefonen i flygplansläge. Då drar gps:en mellan 1 och 2 % av batteriet per driftstimme.
Skillnaden på Garmins kartor kan jag inte svara på men grunden till de flesta kartor är Topografiska kartan som finns att få gratis (samma karta som Naturkartan använder).
Dedicerade GPS:er är oftast vattentäta men numera finns det ju många mobiler som också är det.

Själv använder jag naturligtvis mobilen (vilket torde framgå av svaret).

Du behöver välja en app som klarar att visa kartor utan att ha kontakt med mobilnätet om du väljer att köra i flygplansläge men det hoppas jag är uppenbart. Men det finns appar som kräver uppkoplling för att visa kart och de går ju bort om du vill köra varianten med flygplansläge.
Tänk på att stora kartor äter minne och i moderna androider stöds inte att lagra kartorna på minneskort (dumt om du frågar mej) så då äter kartorna av telefonens arbetsminne och kan påverka andra appar.
Kolla hur stora dina kartfiler är och försäkra dig att mobilen har minne så det räcker och blir över till andra appar.
Min androidmobil gick för segt då jag lade in alla örnsätrarens kartor (de över hela Sverige) på en gång så jag fick välja bort några.

/Patrik
 
Vid enklare utflykter eller få övernattningar brukar jag ha telefonen i flygplansläge och gå på "Min Karta" från Lantmäteriet. Behöver jag stänga av telefonen använder jag istället offlinekarta (Backwater) och/eller papperskarta. Papperskarta må vara gammalmodigt, men mycket trevligt och driftsäkert. Tyvärr ser jag mig själv förlita mig mer och mer på telefonen, den är så enkel och exakt.
 
Problemet med mobilen är att den ofta inte är tillräckligt vattentät och inte tillräckligt stöttålig för seriöst friluftsliv. Därtill tillkommer problem med mobiltäckning...

Så jag förordar fortfarande en handhållen frilufts-GPS. Den senaste varianten (GPSMAP 67/67i) ska i teorin klara 180 respektive 168 timmar på en laddning. Teoretiskt alltså 3 veckor i fält med 8 timmars GPS -användning per dag. I praktiken blir det kanske 10-14 dagar per laddning (med 8 timmars GPS-användning per dag).

Skillnaden mellan Friluftskartan Prime V2 och Topo Sweden 6 är stor.

Prime V2 motsvarar fastighetskartan (1:12 500), är ej ruttbar, levereras numera enbart på minneskort, maxstorlek 2500 km2 (=50*50 km) per karta och enbart 1 karta per minneskort!

Topo Sweden V6 motsvarar terrängkartan (1:50 000), är ruttbar och ska täcka hela Sverige. Levereras antingen på minneskort eller nedladdning.

Så jag kör Topo Sweden V6 som grund och toppar med Prime V2 närmast bostaden.
/Niklas
 
Skulle aldrig lägga pengar på en ren GPS. Har kartor i mobilen och en inreach-mini för kommunikation i obygd.

Att använda t,ex en garmin GPSmap 67 är ju att backa 15 år i tiden med den lilla dåligt upplösta skärmen, nä huvva, lägga 6 tusen på nått mobilen är bättre på, nej tack.
 
Tja, efter en kraftig regnskur, så kan mobilen vara skrot. Å hur hade du sedan tänkt att navigera?
/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips

Array ( [viewCode] => utvalda-puffar [maxDocuments] => 10 [typeFilter] => !native&!help&!site&!email-nltr [slotGroup] => none [showCategory] => [style] => slider [subStyle] => bgcard [sliderConfig] => Array ( [0] => slider-item-show4 [1] => slider-item-show3-lg [2] => slider-item-show2-md [3] => slider-item-show1-sm [4] => slider-nav-visible [5] => slider-nav-autohide [6] => slider-nav-animation [7] => slider-nav-animation-fadein ) )