Ny bultning på Rebel Yell, Vårdberget?

He he. Kan inte annat än le lite. Jag menar, var inte grejen med sportklättring att man skulle slippa all den där specialutrustningen? (Fast jag erkänner att en klipp-pinne vore en bra grej att ha...)

En rulle tejp är inte direkt en specialutrustning. För den som tycker det är för mycket att släpa med går det utmärkt att göra en tillfällig klippsticka av en pinne och en långt grässtrå.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mixexemplet Resilin i Göteborg

En rulle tejp är inte direkt en specialutrustning. För den som tycker det är för mycket att släpa med går det utmärkt att göra en tillfällig klippsticka av en pinne och en långt grässtrå.

Du har förstås helt rätt Jonas! Och tack för tipset om grässtrået. Det kallar jag djungeltrick! :)

Kom att tänka på den här diskussionen igår när jag var ute på Resilinväggen i Göteborg. För den som inte varit där så är det en fin, vertikal, 20 meter hög vägg, där mixetiken gäller rakt igenom. Det finns i stort sett inga rena sportturer, och de som ev finns är väldigt glest bultade. Men det sitter bult på nästan alla leder. En skräckis för stilrena sportklättrare skolade i Thailand.

Kompisen argumenterade att om det hade bultats "modernt" så hade denna fina vägg klättrats mycket mer! Men jag menar att väggen dels går utmärkt att toppa på fina bultankare, dels går att leda mixat med enstaka fina kammar. Och så tycker jag det är lite kul att ha utmaningen kvar, att testa att förplacera tradgrejer. Öva, tveka, testa, kanske våga leda (nästa gång)...

Risken med att ta bort de mixade lederna (så som någon argumentat här) och helbulta är inte i sig att man bryter mot nån sorts tradition eller ursprunglighet, utan att man får en "etikglidning". Närliggande tradleder bultas de med, och den som eventuellt brukade ta med tradracket överallt (som jag) slutar med det och börjar förvänta sig att någon ska ha ordnat mellansäkringar åt mig på alla leder. Och så höjs kraven på ytterligare bultning och behovet av traditionella kunskaper minskar ytterligare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips