Ny begagnad hoj!

Re: Patte

schweingaard; sa:
Just nu funderar jag att under en 3 års period uppgradera min hoj. I följande ordning:
* Nya däck, fäljar och nav. Nuvarande har suttit på hojen sedan jag köpte den, jag har aldrig haft punka trots mina frontalkrockar med stubbar, stenar och träd. Bakdäcket har nu blivit nästan olidligt vint. Tar i vid varje rotation, lite väl mycket kraft som försvinner där.

* Nya drev, fram och bak. Nuvarande är väldigt avrunade och har suttit på sedan jag köpte cykeln.

* Ny ram och gaffel.
* Nytt växelsystem.
* Nya bromsar, knappast skivbromsar.

Låter detta vettigt, eller är jag ute och cyklar?

/nisse

Otroligt kul att du haft din cykel så länge. Nästan så att du skulle behålla den bara för nostalgin.

En ny prisvärd hoj kostar runt 6000 kronor (5760 för en Kona Fire Mountain hos pedalogerna). Tar du den på 2 års avbetalning kostar den ca 250 kr i månaden. Kan vara värt att överväga.

Att uppgradera såsom du skriver tycker jag inte är en bra ide. Orsaken är att när man köper ny ram upptäcker man alltid mängder med saker som inte passar, som är för nötta eller som helt enkelt inte fungerar på den nya ramen. Risken är stor att du får ta större kostnad än att bara byta ram just då.

Det billigaste för dig (rimlig utdelning per spenderad krona) tycker jag är att rikta hjulen, byta däck och renovera naven. Går det att renovera naven så kommer däcken kännas som nya (under förutsättning att det går att rikta dom). Passa också på att byta broms och växelvajrar (även höljena) så kommer dom kännas betydligt bättre.

Med tanke på åldern på din cykel så kan det vara svårt att hitta ett drivpaket so mpassar. Byter du drev så kommer du även behöva byta kedja.

Jag vill inte skrämmas, men risken är stor att du ändrar/uppgraderar en sak och sedan blir det en kedjereaktion som får till följd att du uppgraderar det mesta, för att det gamla lagt av att fungera elelr inte "lirar" tillsammans med det nya.

/Mattias
 
oj, så du är också på gång att köpa MTB. Jag har tänkt att beställa en via Elin efterssom endel märken är sjukt mycket billigare i USA. Om du är sugen så kan vi alltid beställa tillsammans och dela på frakten. En bra sida att kolla in är http://www.mtbr.com och forumet på http://forums.mtbr.com
Ps. Jag är för snål för att ringa, därför skriver jag här =P
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.