Nu bär det äntligen ut!! ...

Otrolig man/familj!
 

Bilagor

  • Slocums tidigare båt LIBERDADE teckn. ur SXK årsbok1924_20161214_0001.jpg
    Slocums tidigare båt LIBERDADE teckn. ur SXK årsbok1924_20161214_0001.jpg
    33.2 KB · Visningar: 898
  • Rotation of Rotation of Slocums tidigare båt LIBERDADE text ur SXK årsbok1924_20161214_0001.jpg
    Rotation of Rotation of Slocums tidigare båt LIBERDADE text ur SXK årsbok1924_20161214_0001.jpg
    40.4 KB · Visningar: 967
Bild; I väntan på "båtbussen".

Nu lär det tyvärr dröja innan ja kommer ut igen :-( axeloperation 16 januari å vågar mig inte på nåra vinterstrapatser där ute innan dess. Så ja missar väl höjdpunkten då isen lägger. En både fantastisk upplevelse men åxå viktig då man kan bedöma hur isen kommer att bli å man ser var vindbrunnar bildas.
En del återkommer varje år på ungefär samma plats, andra lite var som helst, så det är bra att ha koll på dem när det sen kommer snö som täcker de svagare partierna.

Hur ska man så ut så länge på land?!
Men en liten tröst är att ja har hittat en ordentlig skog 10 minuters promenad härifrån -troligen naturreservat -med uppväxt gammal skog av tall, körsbär, sälg, björk m.fl. å även fallna träd som fått ligga kvar, där ska ja "häcka" en del framöver!

Bilden säger inte så mycke, men blir väl en del plåtande därinne senare.
Synd att ja har min gamla hopfällbara eldlåda på ön, men kan kanske skaffa nåt liknande, vore ju mysigt att elda/grilla lite!
 

Bilagor

  • 139.jpg
    139.jpg
    39.4 KB · Visningar: 862
  • 008.jpg
    008.jpg
    31.5 KB · Visningar: 809
  • 088.jpg
    088.jpg
    66.2 KB · Visningar: 877
  • 087.jpg
    087.jpg
    73.7 KB · Visningar: 965
TOPPELDNING:
Har "upptäckt" en genial nygammal eldningsmetod, som spar ved, effektivare förbränning å som sköter sig själv tills den brunnit ner, man stänger sen spjället å njuter av kaminens eftervärme.
När den kallnat laddar man om å kör samma procedur.

Att metoden har effektiv förbränning bevisas av att min kokplatta med flänsar bara har vit beläggning nu, mot tidigare svart torrt sot!

Man gör precis tvärtom, börjar med den grövsta veden nederst å avslutar med tändpapper överst.

Min kamin -på bilden -är c:a 25x25cm å c:55cm hög.

Veden i kuber -10x5-10cm -staplas tätt men med luft emellan.

Googla på Toppeldning för ytterligare beskrivning (lyckades inte lada hit den).
 

Bilagor

  • Rotation of 065.jpg
    Rotation of 065.jpg
    71 KB · Visningar: 712
Som ja läst mig till är det inte själva veden som brinner utan de gaser som bildas när veden blir varm, å den avger ingen eller mindre sot å det är gasen i första hand som brinner vid toppeldning.
"Man lär så länge man lever" :)

För min del betyder det mycke! ja slipper springa in stup i kvarten för att lägga på mer ved, å behöver bara komma ihåg att dra spjället när glöden slocknat.
 

Bilagor

  • 499.jpg
    499.jpg
    47.1 KB · Visningar: 696
Å ja som trodde ja skulle hålla ut på landbacken till mitten av januari, men redan börjar de rycka i sjötarmen!! så ev. åker ja ut i mellandagarna å blir ute en vecka.

Bilder;
-Den sista kämpande höstkrokusen.
-"Skam den som ger sig".
-De blåste så infernaliskt att nattisoleringen fyllde som ett segel!
-
 

Bilagor

  • Rotation of 010.jpg
    Rotation of 010.jpg
    118.1 KB · Visningar: 666
  • Rotation of 057.jpg
    Rotation of 057.jpg
    71.9 KB · Visningar: 699
  • Rotation of 123.jpg
    Rotation of 123.jpg
    71 KB · Visningar: 679
  • Resize of Flaggstången slungudden feb.-08 foto Else Mattsson_20151214_0001.jpg
    Resize of Flaggstången slungudden feb.-08 foto Else Mattsson_20151214_0001.jpg
    42.5 KB · Visningar: 669
"Tacka vet ja naturen, den behöver ingen almanacka för att veta va den ska göra!"

Apropå jul å andra diktat.

Äldsta grabben å ja invigde min nya stadsskog, + 5 grader å rejält blåsigt, men precis när vi skulle börja grilla mojnade det, å precis när vi gick hemåt brallade det i igen!!
Makterna va med oss :)

Bilder;
1-Enkelt, mättande å mums! egengroddade alfa-alfafrön.
2-Ekologisk syrad vitkål med olivolja å russin.
3-Stilig grabb!
4-Efterrätt; med 2 Marianne-karmeller ("Man taget vad man haver"...)
 

Bilagor

  • 031.jpg
    031.jpg
    53.1 KB · Visningar: 652
  • Rotation of 009.jpg
    Rotation of 009.jpg
    84.5 KB · Visningar: 650
  • Rotation of 024.jpg
    Rotation of 024.jpg
    106.7 KB · Visningar: 669
  • 037.jpg
    037.jpg
    69.5 KB · Visningar: 702
Ända sen bilden togs har ja saknat en riktig skogskniv som man kan klyva mindre ved med å liknande å blev så inspirerad av att titta på youtubesnuttarna men Stephi Marget / Bush Craft att ja presentat mig med en Gerber Bear Grylls PRO för skärgårdsbruk å en EKA Nordic W11 för min nya stadsskog, den senare fick ja av en bekant för 250kr!! (inkl.frakt) pga ett litet skönhetsfel.
Ja tackar å bugar!

Enligt plan åker ja ut nästa vecka, får bilskjuts endera dan å lägger en depå med bränsle, fågelmat, m.m. på landsidan, så kan ja åka ut när som helst med buss å kompletteringstaxi, å hoppas landtaxin tajmar med båttaxin, annars får ja höra med nån bofast landgranne att skjutsa mig ut.

Alla båtar på land för vintern, förutom vinterbåten / lillsnipan som ligger uppdragen men stand by.
 

Bilagor

  • LW rustad för ormjakt-fångst_20151214_0001.jpg
    LW rustad för ormjakt-fångst_20151214_0001.jpg
    81.8 KB · Visningar: 666
  • Rotation of 007.jpg
    Rotation of 007.jpg
    48.7 KB · Visningar: 607
  • 002.jpg
    002.jpg
    36.2 KB · Visningar: 596
Den här bloggen börjar krypa upp på landbacken!

Är helt betagen i min nyfunna skog, 10 minuters gångväg härifrån!!
Full av gamla flerstammiga höga björkar, martaller, gigantiska pilar, en liten idegran, stora körsbärsträd, massor av stor död ved, en bautasten å idag höll ja på att snubbla på en orädd fasantupp.

Hängde upp lite fågelmat å läppjade på termosteet,

Bilder,
-Åter en av mina beryktade suddbilder :)
som dom inte gillar på Fäjsbocks "Fåglar in på knutengrupp" ;-)
OBS fasantupp vid pilarna!

-Fågelmat lämpligt placerad ett stycke från en grillplats.

-Oöverträffad gammal glastermos, lätt, billig, å håller värmen betydligt bättre än de moderna tunga ståltermosarna. Går att hitta på loppisar å Kinabutiker.
I koppen värmande ekologiskt Chai (svart Keemunte), Indiskt kryddte, med havregrädde.
 

Bilagor

  • 002.jpg
    002.jpg
    50.2 KB · Visningar: 583
  • 006.jpg
    006.jpg
    86.7 KB · Visningar: 582
  • Rotation of 005.jpg
    Rotation of 005.jpg
    103.4 KB · Visningar: 572
Idag en trevlig biltur till skärgårn med kamrat P för att täcka brosans Misil / BlENDA, pic-nic, + lägga la en depå med olika bränslen, mat, nytvättad sovsäck (ajunligak :) kompakt komfort) sterinljus,gazoltuber å liknande, vid min fastlandsbåtplats,

ämnar mig ut i mitten av veckan med buss landtaxi + båttaxi (de senare östgötatrafikens kompletteringstrafik,

har fått en postavi å hoppas de är min nya kniv 2 EKAn,
funderar på att grilla korv i min nya skog imorron, tror de blir få joggare på slingan :)

efter avverkningen på ön finns de gott om granris så ja tänkte bygga en riskoja

+ 10 grader!

bilder,
-BLENDA färdiginpackad.

-Observera gubben i diket!

-Stegeborgsfärjan.

-Enkel granriskoja
(återkommer med uppgifter om youtubfilmen).
 

Bilagor

  • 005.jpg
    005.jpg
    44.8 KB · Visningar: 556
  • 006.jpg
    006.jpg
    44.7 KB · Visningar: 546
  • 008.jpg
    008.jpg
    32 KB · Visningar: 566
  • 007.jpg
    007.jpg
    55.8 KB · Visningar: 621
  • 009.jpg
    009.jpg
    54 KB · Visningar: 635
  • 012.jpg
    012.jpg
    58.6 KB · Visningar: 672

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...