Nu bär det äntligen ut!! ...

... i skärgårn, för 1-2 veckors dator å -elbefriad tillvaro, längtar efter att elda, hugga ved å ro, och som "grädde på moset" kanske tjurarna komit ut :)
 

Bilagor

  • Resize of Resize of 2007-08-26 026.jpg
    Resize of Resize of 2007-08-26 026.jpg
    55.4 KB · Visningar: 18,628
Åh, vad skönt det låter! Önskar jag kunde göra det samma. Att klappa på en ko kan vara ganska så rogivande... Njut!

(Och nu såg jag att du skrivit tjurar... Kanske inte lika rogivande att försöka klappa dem...?)
 
Längtar också efter vårens bryderier. Att få komma ut i skogen och höra Koltrast sjunga, Bofinkar smattra och Lövsångaren tralla medans man sitter någonstans och käkar en macka och dricker blåbärssoppa :)
 
ja de blev 14 vederkvickande dagar! mestadels sol, varmt å mycke blåst så ja passade på att rensa, reparera å bygga nåra nya holkar inne i läskogen,
tyvärr hade inga tjurar kommit ut än, har en svart rackare/svarten som favorit sen nåra år tillbaka, men man får hålla sig bakom ett träd eller stå på stugbron när det är dags för lite kli å gos, lättsammare då när 30 nyfikna kvigor å nåra gammelkor kommer, då blir man rejält omhuldad!

bild; favoritkvigan sotnos, som helst skulle vilja sitta i knät :)
 

Bilagor

  • lw med kär kviga.jpg
    lw med kär kviga.jpg
    95.6 KB · Visningar: 17,709
Så nu bär det ut igen!

14 dagar på landbacken, sen "klättrar man på väggarna" !! å bör då snarast bege sig ut i spenaten, och/eller ut bland kobbar & skär,
fortsätta med rensning å reparation av holkar + bygga nåra nya, optimering av lillsnipan för kommande skärgårdsluff i sommar, nåt ja haft på agendan i många år, helgarderar mig med segel,rodd å motor,
helst skulle ja villa ha en elsnurra, ä så trött på oljudet å söl med benzin å olja,
hoppas på att kreaturen blivit släppta på ön :)
 

Bilagor

  • 2009_0918_135803.jpg2_resize.jpg
    2009_0918_135803.jpg2_resize.jpg
    32.1 KB · Visningar: 17,336
så blev de 6 dagar till på ön, rätt ruggiga sånna, både inne å ute, inne, på grund av en bråkig vedkamin och att ja glömde?! köpa med mej T-doja till heatpalen (som ja har som nattvärmare) men piggade upp mig med fortsatt holkarbete och trevligt tjuråterseende! "svarten" å hans 2 polare, han kände väl igen mig å följde mig över hela ön för att få mer äpple,
hittade åxå ett nytt stort å fint nässelställe, som ja kan skörda av hela sommaren! (om man toppar plantorna kontinuerligt växer alltid nya fräscha skott ut ända till vintern sätter in)

fick åxå en fin segeltur til nässelstället,

bild; kor å kvigor är lättsammare att umgås med,
 

Bilagor

  • trevligt kolässällskap.jpg
    trevligt kolässällskap.jpg
    56.9 KB · Visningar: 17,388
då va de dags igen! får bilskjuts ut, då får man passa på att ta me nåra centralvärmeövervintrade dofttobaksplantor å annat stort som ä bökigt att frakta per buss å komletteringstaxi, men sååå skönt att va bilbefriad! tur att man inte har råd :)
den här gången lär bli betydligt varmare än sist, de ska bli skönt, men saknar att ja inte fått nån ordentlig fajt med vädergudarna i vinter, gillar meteorologiskt motstånd!

ska passa på å fernissa plywoodkajaken å optimera lillsnipan inför sommarens tilltänkta expedition, har ända sen barnsben närt en idé om att luffa i skärgårn enbart för rodd å segel, utan förbestämda mål, vind å väder får avgöra, kan bli tufft , men får väl avtala med nån snäll själ att bli undsatt om man blir inblåst alltför för länge :)

"Den som förverkligar sina bardomsdrömmar, får sällan problem med ålderdomen!"

go påsk!
 

Bilagor

  • suvin vid kojaviken.jpg
    suvin vid kojaviken.jpg
    76.8 KB · Visningar: 17,178
påsken passade utmärkt för att lacka plywoodkajaken, 6-8 lager snabbtorkande halvmatt
/halvblank?! fernissa på däcket för att slippa solblänk, skrovsidor i vanlig blank som är mer slitstark,
"svarten" surade för att han inte får komma ut på udden, han nobbade både gos å äpple!

planerar luffa nån vecka i sommar, synd att det är vattentäta skott i ändskeppen, med bara ett mindre vädringshål, för hon ä såpass rymlig att det annars skulle gå att sova ombord, har faktiskt sågat upp det ena, men för hållfastheten har ja sparat 5-6cm runt om, så det kanske funkar ändå, har sovit midda ombord en gång, de funkade, men en hel natt?

imorron hoppas ja ta mig ut igen, de lär bli nåra varma å bra lackdagar, å under torktiden, blir de nåra paddel/rodd/segelturer med övrigt tonage,

bild; paddel; lendel seamaster, gillar "inuitstuket" av årbladstyp, de är mindre nogräknade med vinkeln i vattnet/mindre risk för felskär, speciellt i grov sjö,

go helg framöver!
 

Bilagor

  • Scan10497.jpg
    Scan10497.jpg
    57 KB · Visningar: 17,054
så var det dags igen! efter en veckas intensiv å härlig stockholmsvistelse med barnbarnen med flera är det på sin plats för en mer stillsam å mindre ljudlig miljö,

hoppas på många dagars värme å uppehåll för slutlackning av plywoodkjaken,
fick nyss ett glädjande besked att ja fortsättningsvis får låna en utskärsbod vid behov, skönt att komma under tak vid överfallsväder eller när regntältandet börja slita på nerverna, och inte minst få sitta vid ett riktigt bord för skrivarbetet (skriver numer för nordiska museets kulturhistoriska å etnologiska undersökning)
även spännande vilka kreatur som går på ön å på grannöarna,

en go å varm helg hälsar lw

bild; här kommer ja snart att puttra fram 48 år senare!
 

Bilagor

  • Resize of Resize of Rotation of Scan20020.jpg
    Resize of Resize of Rotation of Scan20020.jpg
    48.5 KB · Visningar: 17,132
Härlig tråd med fina foton! Är det sant att de späda nässlorna inte bränns verkligen? Jag har inte provat att frivilligt vidröra brännässlor, inte heller med Ray Mears-tricket för er som vet vad jag menar - alltså att underifrån dra av bladen alla på en gång för att få stammen kvar bar.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...