Nu bär det äntligen ut!! ...

Ja ä man eldberoende får man ta till alla medel i lägenheten, men kör åxå med stearinljus å en liten keramikkakelugn för att värmeljus (osignerad).
 

Bilagor

  • Rotation of 002.jpg
    Rotation of 002.jpg
    78.2 KB · Visningar: 567
Filmtips;
Alla filmer av Oddgeir Bruaset, bland annat serien;
"Där ingen skulle tro någon kunde bo" svt, å filmen om honom å inspelningen av den serien; "Mannen som upptäckte Norge".

En favorit är; "Mannen på holmen" 1994.
 

Bilagor

  • 002.jpg
    002.jpg
    38.5 KB · Visningar: 556
Efter att av en slump hitta mina gamla XP-bilder -som ja trodde gick förlorade när ja bytte till Windows 7 -men råkade klicka bort, har ja nu äntligen efter mycke grävande långt in i burken lyckats spåra dom och hur ja hittar dom igen!! :)

Det rör sig om tusentals bilder, både egna å hämtade, egna artiklar, brev etz. ända sen ja blev me dator i början av 2000.

De blir lite att bita i, å försöka katalogisera bättre, ja har de mesta i skallen men nu när närminnet börjar svikta så kan de va bra me lite backup :)

bild; "På väg att bli infrusen!" nyfiskad ur datorns djup. Flaggan på halv stång avser mor Stinas bortgång.
 

Bilagor

  • 2005-01-07 012.jpg
    2005-01-07 012.jpg
    42.9 KB · Visningar: 520
Nu börjar det ÄNTLIGEN röra på sig!!

Nåt både bra å dåligt är att magnetröntgen av axeln visade på en avsliten sena :-( och beskedet att man inte opererar gamla gubbs. Det som är bra är att ja nu vet vad det är för fel. Ovisshet å väntan på besked tär på humöret.

Bra är att isen nu håller på å gå upp!! Så om dagvärmen å strömmarna gör sitt skulle ja nog kunna ta mig ut sjövägen i slutet av nästa vecka :)

Nu när ja vet att ja inte kan ro eller paddla på ett tag (innan sjukgymnastiken börjar verka) "skyller" ja på det och intalar mig själv nyttan av att skaffa en elsnurra!! så ja har beställt en platt böjbar solpanel på 75w + laddningsregulator och har en Watersnake SXW 44 eller 54 på gång, och ett kraftfullt batteri kan ja troligen få på informell avbetalning av en bekant handlare.

Viken fröjd att slippa motorskrammel, benzinslask å lukt!!!!!!
"Hängslen å svångrem" / Segel, rodd å tystgående motor, va mer kan man begära!
 

Bilagor

  • Resize of 271.jpg
    Resize of 271.jpg
    29.2 KB · Visningar: 488
Ja har troligen nämnt det tidigare, vikten av att upphöja de små, korta å opretentiösa vardagsutflykterna. En dagtur, halvdagstur eller bara nåra timmar.

Var man än bor i en stad, oavsett storlek finns det små eller stora områden natur som man kan ta sig till på kort tid. De flesta har ju bil, men även utan kan man lätt komma till små oaser med buss, cykel eller apostlahästar.

De kan vara små naturskyddade områden, parker, vanlig natur i utkanten av staden eller det som ja gillar mest, bortglömda partier förväxt natur / ingenmansland som kan ligga precis var som helst, ofta bland gamla industriområden.

Ett dylikt område fann ja för nåra veckor sedan här i Norrköping, fälten omkring Johannisborgs slottsruin, 5 minuters cykling från centralstationen!

Direkt ja anlände såg ja en havsörn, en duvhök å en falk över de öppna stora fälten med uppväxta träd å buskage här å där, lind å sälg bland annat.

I går i sol å värme; "1 fasantupp, koltrastar, talgoxar, 3 grävlingsgryt, ringduvor, lärkor drillar i skyn, skator, kråkor, 1 fluga på min bleka mage, björktrast, rådjursspillning, skrattmås, mängder av små kardborrar som fastnar på kläderna, nåra nässelfjärilar, inga rovfåglar".

De långa gamla skyddsvallarna gav härligt lä å bekväm liggställning för att lapa lite värmande vårsol. En halvdagstur med cykel som gav mersmak och en lisa för kropp å själ, som omväxling till lägenhetslivet.

Bild
1/ Resten av det ståtliga 1600-talsslottet.
2/ Fältet bakom med de långa smala dryga meterhöga skyddsvallarna, och min eminenta 3-växlade Vicky damcykel byggd av flygstål.
3/ Från fältsidan.
4/ "Flugan" som flyttat sig till armen (vid röda pilen).
5/ Här ser man de stjärnformade skyddsvallarna.
6/ Och från luften idag.
 

Bilagor

  • Rotation of 007.jpg
    Rotation of 007.jpg
    57.1 KB · Visningar: 421
  • 025.jpg
    025.jpg
    60.3 KB · Visningar: 415
  • 012.jpg
    012.jpg
    69.1 KB · Visningar: 409
  • Rotation of 015.jpg
    Rotation of 015.jpg
    113 KB · Visningar: 401
  • Jonannisborg Norrk. b.1614, Erik Dahlberg 1719, före ryssarnas angrepp.jpg
    Jonannisborg Norrk. b.1614, Erik Dahlberg 1719, före ryssarnas angrepp.jpg
    55.4 KB · Visningar: 424
  • Johannisborgs slotts befästningsräster, ursprungl. i regelbunden femuddig stjärnform foto jan no.jpg
    Johannisborgs slotts befästningsräster, ursprungl. i regelbunden femuddig stjärnform foto jan no.jpg
    63.6 KB · Visningar: 420
Det var inget idealt fotoväder, för starkt solsken från en molnfri himmel.

Säkert kan man ställa in kameran för att kompensera detta, men de har ja inte lärt mig än, eller snarare inte bemödat mig om (sån ä ja, bekväm å luststyrd!).

Bild.
En sömnig nässelfjäril lapar varm vårsol.
 

Bilagor

  • 020.jpg
    020.jpg
    114.7 KB · Visningar: 400
Nu ska de väl ÄNTLIGEN BÄRA UT!!!
Isen har gått upp, kompletteringstaxi är beställd, tjurarna är ute å en vän på en grannö sjösatte igår å kommer å hämtar mig: Så om allt flyter så ska ja va ute i eftermidda!!!!!

Önskar Er en go lång-natur-helg!

Bild; för 11 år sedan, även då tidig islossning, Lasse W å Lasse H.
 

Bilagor

  • Save0081.jpg
    Save0081.jpg
    73.4 KB · Visningar: 390
De blev 19 välbehövliga dagar i öriket! och dito datorsemester.
Kyligt i luften men varmt i sollä. Ofta fina mornar å kvällar med stiltje.
När det friskade i gick ja till skogs å rensade holkar.
En ungsäl ända inne i viken, troligen jagande lekgäddor.
Fiskjusen kom och min saknade mindre hackspett, ett par, en av Sveriges mest hotade arter som är på stark tillbakagång.
Tjursällskap å sista veckan kom bror å hundarna ut.

Bilder:
-Premiärtur runt ön.
-Nässelfjärilen vaknade i stugvärmen.
-Sista isresten.
-Ny tjurig tjurkalv, troligen inget tämjarämne.
-Uddens mobila kök. Här vankas bönpasta, makrill i tomatsås å röd pesto.
-Timjan; trevligt skrivsällskap å skön axelvärmare.
 

Bilagor

  • 428.jpg
    428.jpg
    28.3 KB · Visningar: 370
  • 431.jpg
    431.jpg
    50.2 KB · Visningar: 372
  • 438.jpg
    438.jpg
    59.8 KB · Visningar: 378
  • 459.jpg
    459.jpg
    85.3 KB · Visningar: 376
  • 463.jpg
    463.jpg
    59.1 KB · Visningar: 370
  • 529.jpg
    529.jpg
    43.2 KB · Visningar: 376
Även storstan kan bjuda på natur. Hade en fin promenad med en vän i varm sol å kylig luft; Angarns naturreservat med grund fågelsjö, Vallentuna Stlm.

-1 sävsparv
-Större hackspett
-I en sandssluttning massor av svartbruna små solitära sandbin
-1 röd bildörr å dito baklucka; Taunus Turnier
-1 raserad bod

och passage genom en hage med minst 15 hästar av olika sorter, färger å storlek, något nervöst för en hästskeptiker. Väl utanför elstängslingen :) kom alla rusande ända fram till oss, för att snart gallopera bort igen. Mäktigt!

Vill gärna bekanta mig med nåra snälla dito för att bli av med min skepsis/viss rädsla som sitter i sen otrevliga möten som barn.

Till ön i början av veckan.

Har beställt elsnurra Watersnake SXW 54/(42") nu fattas bara ett bra batteri, sen kommer man att susa fram tyst å stilla bland kobbarna :)
 

Bilagor

  • 008.jpg
    008.jpg
    86 KB · Visningar: 337
  • 009.jpg
    009.jpg
    75.7 KB · Visningar: 341
  • Suvin förslag sidomontage för snurra_20151214_0001.jpg
    Suvin förslag sidomontage för snurra_20151214_0001.jpg
    53.4 KB · Visningar: 332
Åter efter 16 dar bland skären, mestadels "sommar"värmebölja, med höstrusk, styv nordlig å kall kuling med regn som avslutning, men regnet behövligt, för det var väldigt torrt i markerna,

Ovanlig maj; vitsippor, adam&eva å mandelblom blommade samtidigt! och likaså ljudade alfågel, ejder å tranor!

fortsättning följer

bild, rekordadam! + eva, gullvivor å mandelblom,
 

Bilagor

  • Rotation of 073.jpg
    Rotation of 073.jpg
    103.4 KB · Visningar: 301

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.