Nordkalotten försommaren

Planerar att ta mig till Treriksröset nästa år. Antingen genom att följa nordkalottleden med start vid Torneträsk eller att starta från Pulsujärvi. Vilket rekommenderar ni?
Jag vill starta så tidigt på året som möjligt men vill gärna att den värsta snösmältningen ska vara över. Hur tidigt kan man starta?
Och när skulle ni säga att insekterna börjar komma?
 
Det är helt beroende på vädret så jag skulle säga att från ca nu fram till någon vecka in i juli. Något år, tex 2016, så är det så lite snö kombinerat med tidig vår att att du kanske kan börja gå i slutet av maj. På Nordkalottleden så är stugorna öppna året runt, du måste bara ha DNT-nyckeln för att komma in. Ingen säsong att ta hänsyn till med dem.
Sen är det upp till din villighet att pulsa i snö. Se på senorge.no för snömängd olika år för att skapa dig en uppfattning. Du kan också hitta webcams från Riksgränsen, Björkliden och Abisko för att se snöläget. Just nu, i år, skulle jag säga att man måste vänta minst två-tre veckor till om man ser till snön vid Torneträsk.
Jag vet inte hur klimat och snömängd är på leden från Pulsujärvi jämfört med Nordkalottleden, det enda jag kan konstatera är att Nordkalottleden är mer kuperad och går flera gånger upp mot och över 1000 hm, medan den andra leden går till 900 hmm som högst. Den sistnämnda håller sig dock ganska jämnhögt, på den förstnämnda så får du ju komma ned lite igen vid Altevatnet och Dividalen.
 
Från Pulsujärvi finns ingen riktig led sommartid. Från början går det lättrampat fyrhjulingsspår i drygt 2 mil. Det stora hindret på den sträckan är Lainioälven. Jag vadade den förra året den 17/7 med vatten upp till midjan. Det gick bra tack vare att det inte strömmar så mycket, men med ett så pass stort vattendrag kan det ibland vara omöjligt att ta sig över. SMHI:s vattenwebb kan vara till hjälp här för att få en uppfattning om väntad vattenmängd närmaste dagarna.
Fyrhjulingsspåret tar slut vid en renvaktarstuga som inte är utmärkt på kartan, i närheten av fyra små tjärnar norr om Ruvsojohka. Där börjar ett parti på 5+ kilometer med tyngre terräng. Snår, stenar och bäckraviner. Sedan blir det allt lättare fram till man ansluter till sommarleden nordväst om Vuolimus Rávdojávri.
Vutnosjohka kan eventuellt ställa till problem också. När jag passerade den 19/7 kunde jag hoppa över på stenar.
Insekterna var det värsta jag någonsin varit med om. Ska dock påpeka att jag fick intryck från lokalbefolkning att det var ett exceptionellt år gällande just det.

För att sammanfatta går det relativt bra att gå här, men man bör vara beredd på en del tyngre terräng och att en älv kan sätta helt stopp ifall vattenståndet är högt.

Har skrivit ett blogginlägg här på utsidan om sträckan med utritad rutt på karta.
 
Insekterna börjar trivas väldigt bra här i området!
Vårfloden är kraftig nu så just nu är det nog knepigt att vada över Lainioälven. Enligt rapport från fågelskådare ska det inte vara så mycket snö kvar i Pulsu.
Jag hade nog väntat minst ett par veckor till innan jag försökte.
För tre veckor sedan var grannen en vintertur med isfiske på Rostojavvri.
 
Från björkliden/torneträsk och nordkalottleden röstar jag på då, tidigast mitten på juli, fin led, kanonfina norska hytter, tom rastplatserna har nybyggda vindskydd med säckad och kapad ved, svenska sidan är en skam och bör ej besökas.

ja jag skojar, men skillnaden är absurd mot STF, du åker 100 år bak i tiden. "vi har meterved på pall man får kapa själv".. okej...för att? "ja vi tänkte få till den där känslan du hade under värnplikten, en rostig såg och en slö yxa, det ska ju inte vara njutbart!" jaha nej förlåt det är ju en ynnest att få kapa ved och elda nån värme i eran knarriga gamla stuga som luktar som mormors tofflor, och betala 700 spänn för nöjet då en pensionär minsann har hälsat mig välkommen.
 
Enligt senorge tror jag det går att gå øver ett relativt snøfritt Sandåsland i næsta vecka. Men man blir nog helt stoppad av vaden. :/

Det vær verkligen stor skillnad på stugor och gemot i STF gentemot DNT! Jag ær uppvuxen med fjællvandringar i svenska fjællstugor men sedan jag flyttade till Norge har jag aldrig haft lust att besøka en STF-stuga igen.
 
Hur det är med snösmältning under 2022 vet ingen av oss i dagsläget...
Nordkalottleden kan vara riktigt blött nere i Anjavassdalen en bra bit efter snösmältningen, men det är väl bäst att kolla med DNTs Troms turlag.
Om man väljar den svenska varianten måste man ju inte börja i Pulsujärvi och vada Lainioälven.
Om man börjar i Järämä istället kan man följa leden mot Vuoskkojavri och sen norrut. Jag minns ingen störe vad, men jag gick där en torr sommar för 15 år sen.
Eller man följar fyrhjulingsspåret som vikar av norrut efter Vallasjohka mot Kamasjaure såhär måste man inte ner i de blötta område innan Vuoskkojavri. Vi fick förslaget att följa den av en same som tog oss med bilen den andra hälften av vägen från E45 till Järämä, men vi gick längs "vandringsleden" istället.

Henning
 
Enligt en källa på DNT har det varit snack om att flytta leden vid Anjavass upp på fjället istället, just för att Anjavassdalen är så våt. Den är ett riktigt lerhål hela sommaren. Men samerna motsätter sig det eftersom det var kalvningsområde eller något annat skyddsvärt.
 
Skulle inte välja att försöka vada Lainioälv (kanske simma ist) före juli iaf.
Inte ens där vid sammanflödet.
Är också konfunderad till varför många absolut ska till fjälls så tidigt på försommaren. Är för det mesta så mycket bättre på sensommar och rentav på hösten.
Är tidig semester enda alternativet så välj ett så sydligt resmål som möjligt och varken dalsänkor eller högfjäll.
 
När ni talar om Norge, tänk på inreseförbudet, kan bli rätt dålig stämning i de norska stugorna om man inte har ett giltigt inresetillstånd misstänker jag.
Själv håller jag tummarna för att ett tillstånd för fullvaccinerade kommer på plats till i sommar men vad vet man.
 
Sedan är området med myrmarkerna och snåren vid Pulsujärvi/Järämä ett riktigt paradis för mygg, knott och svedor vid olämplig väderlek så bra myggmedel anbefalles...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...