Nordkalotten försommaren

Skulle inte välja att försöka vada Lainioälv (kanske simma ist) före juli iaf.
Inte ens där vid sammanflödet.
Är också konfunderad till varför många absolut ska till fjälls så tidigt på försommaren. Är för det mesta så mycket bättre på sensommar och rentav på hösten.
Är tidig semester enda alternativet så välj ett så sydligt resmål som möjligt och varken dalsänkor eller högfjäll.
Vi ska ta oss från treriksröset till smygehuk och tänkte börja i norr. Därav vill vi börja tidigt för att hinna förbi den värsta insektsbiten innan insekterna kommer för fullt.
 
Vi ska ta oss från treriksröset till smygehuk och tänkte börja i norr. Därav vill vi börja tidigt för att hinna förbi den värsta insektsbiten innan insekterna kommer för fullt.
Ska det ske nästa sommar så startar ni ju självklart i Kilpisjärvi med båttransport till Koltalahti alt vandring över Malla. Och går mot Torneträsk. Måste hela resan ske inom Sverige? Annars finns ju Nordkalottleden.
Dock blir det svårt att få någorlunda snöfritt och utan höga vårflöden innan myggen kommer.
Har själv alltid tänkt att om jag skulle göra en liknande tur eller Gröna/vita bandet så skulle jag starta i söder och gå mot norr. Men det är mina tankar.
 
Ska det ske nästa sommar så startar ni ju självklart i Kilpisjärvi med båttransport till Koltalahti alt vandring över Malla. Och går mot Torneträsk. Måste hela resan ske inom Sverige? Annars finns ju Nordkalottleden.
Dock blir det svårt att få någorlunda snöfritt och utan höga vårflöden innan myggen kommer.
Har själv alltid tänkt att om jag skulle göra en liknande tur eller Gröna/vita bandet så skulle jag starta i söder och gå mot norr. Men det är mina tankar.
Tack för tipset. Vi ska inte åka båt tänker vi, så Malla fungerar ev. Kan man ta sig över/runt Torneträsk utan båt tro?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...