nötkråkan

såg en nötkråka utanför härnösand i västernorrland. Har för mig att dom gillar hassel?! Är fågeln vanlig i detta område, för jag har bara sett den en gång! såg också en häger i ramvik utanför härnösand!! trevligt!
 
Jag såg en bofink i söndags. Och klappade några får i lördags. De brukar ju vara så argsinta annars. Tänk vad fint. En dag såg jag en lurvig dam på gymet. Det var inte alls fint däremot.

/ G
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
tigertamjaren; sa:
Jag såg en bofink i söndags. Och klappade några får i lördags. De brukar ju vara så argsinta annars. Tänk vad fint. En dag såg jag en lurvig dam på gymet. Det var inte alls fint däremot.

/ G

du stod väl inte framför spegeln i gymet när du såg den lurviga damen :) ...kunde inte låta bli!
 
Nog för att undertecknad har en viss kroppsbehåring, men så värst kvinnlig tror jag mig inte vara. Det var ju å andra sidan inte den "skäggiga damen" heller. Och den odör hon utsöndrade skulle till och med kunna få fåren jag klappade i lördags att lägga benen på ryggen. Uffa!

Någon som har sett en tofsvipa än i år?

/ G
 
Reibel; sa:
såg en nötkråka utanför härnösand i västernorrland. Har för mig att dom gillar hassel?! Är fågeln vanlig i detta område, för jag har bara sett den en gång! såg också en häger i ramvik utanför härnösand!! trevligt!
Grattis. Jo dom gillar hasselnötter och gömmer dessa på otaliga platser i skogen. Men dom har också ett suveränt minne när det gäller att hitta dem igen. Jag vet inte hur vanlig den är i Härnösand, men det är ju inte en fågel som är vanlig någonstans. Dom har antagligen börjat häcka på en del ställen i Sverige redan om jag inte missminner mig.
/Hans
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Sibirisk?

Reibel; sa:
såg en nötkråka utanför härnösand i västernorrland. Har för mig att dom gillar hassel?! Är fågeln vanlig i detta område, för jag har bara sett den en gång! såg också en häger i ramvik utanför härnösand!! trevligt!

Hej,
Min gissning, utan att vara ornitolog, är att nötkråkan var en sibirisk nötkråka. Dessa lever inte på hasselnötter utan främst på fröna från cembratallen (Pinus cembra). Vissa år, när dessa tallars fröproduktion slår fel, kan en hel del sibiriska nötkråkor komma in över Norrland i jakt på föda. Förresten... undrar om det inte till och med finns en liten fast population i Ume-trakten???
Anders
 
Kan nog stämma att det finns en fast population i Ume. Jag har sett ett par i Vännäs (3 mil från Ume) två år i rad, och aldrig sett dem förr där. Jag är iofs ingen fågeldåre, så jag vet inte om det var sibirisk eller vanlig jag såg.
 
Nötkråkor i Umeå

Jo det lär finnas "sibiriska" nötkråkor i en liten population runt Umeå. De käkar cembratallfrön, helt riktigt. Cembratallar finns i planteringar runt Umeå. De är riktigt svåra att skilja från den andra rasen, näbben är något smalare -anpassning för att käka just cembratallfrön- hos de sibiriska så de brukar kallas för smalnäbbade nötkråkor. Men det är jättesvårt att se skilja dem åt i fält.

Roliga fåglar!

/Staffan
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.