Nödsats

Vad man inte behöver = sånt man vet att man kan improvisera på annat sätt. Det går alltså inte att säga allmänt vad det är för något. (På Överlevnadssällskapets strapatskurser får man förutom kläderna ha med sig ett ombyte underkläder och en tändsticka med plån per man.)

Man ska alltså egentligen inte börja med utrustning utan med vad man har behov av att kunna göra. När man vet det och hur man gör det, då är utrustningen nästan given, både listan över den och vilka prylar som fungerar till olika saker.

Som exempel kan man ta Flygvapnets nödutrustning för bruk utomlands:
http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/suit/csv.html
 
Nödsatser...

Något som jag tycker är vitalt (och som i högsta grad gäller den tidigare tråden om knivar också) är _smidigheten_ i nödsatsen(eller kniven):

I samma ögonblick nödasken blir så stor (välutrustad) att den inte känns bekväm i fickan, blir risken stor att den hamnar nånstans där den inte finns till hands när den som bäst behövs. Jag har sett folk med välmatade askar (hela små väskor ibland) som de gärna har med sig på överlevndskursen, men aldrig orkar släpa på vid fjällvandringen eller hjortronmyren.

Utrustningen är ju värdelös om den är kvar hemma.

Ansluter mig förrexten gärna till David B's filosofi...

/Robban
 
Re: Nödsatser...

Robban; sa:
I samma ögonblick nödasken blir så stor (välutrustad) att den inte känns bekväm i fickan, blir risken stor att den hamnar nånstans där den inte finns till hands när den som bäst behövs. Jag har sett folk med välmatade askar (hela små väskor ibland) som de gärna har med sig på överlevndskursen, men aldrig orkar släpa på vid fjällvandringen eller hjortronmyren.

Jag har flera askar. Den största asken har jag haft med mig i princip 300 dagar om året de senaste 3-4 åren. Till stor del började jag med det för att det skulle bli en vana. Jag har samma jacka till vardags som när jag är ute i skogen så det blev att den fick ligga i jackfickan största delen av tiden.

Jag har aldrig fått användning för den, men hade en väldigt trevlig pratstund med en snubbe i säkerhetskontrollen på nån flygplats för ett par år sen när jag hade missat att lägga över den i incheckade bagaget. Roligaste repliken var väl "Är det där knarket?" när han hittade tvålbiten inlindad i folie.

(Min stora Victorinox som också låg i samma jacka brydde de sig inte alls om:)
 
Re: Re: Nödsatser...

nermander; sa:
Jag har flera askar. Den största asken har jag haft med mig i princip 300 dagar om året de senaste 3-4 åren. Till stor del började jag med det för att det skulle bli en vana. Jag har samma jacka till vardags som när jag är ute i skogen så det blev att den fick ligga i jackfickan största delen av tiden.

Jag har aldrig fått användning för den, men hade en väldigt trevlig pratstund med en snubbe i säkerhetskontrollen på nån flygplats för ett par år sen när jag hade missat att lägga över den i incheckade bagaget. Roligaste repliken var väl "Är det där knarket?" när han hittade tvålbiten inlindad i folie.

(Min stora Victorinox som också låg i samma jacka brydde de sig inte alls om:)


Lysande berättelse Peter! *skrattar*

Det är bra att göra som du berättar att alltid bära med sig "asken".

För några fredagar sedan satt vi på krogen och tog några öl. Då en vän till mig sa skrattande "det enda jag har emot överlevnadsaskar är att man inte har dem med sig".
Varpå undertecknad givetvis plockar fram sin ask.
Det skrattades givetvis mer (åt mig) men det bjuder jag så gärna på - bara man fått bevisat motsatsen! :)


/Ulf
 
Bra saker att ha i sin nödsats!

Vist det stämmer att kunskap är det viktigaste man kan ha med sig i en nödsituation. Men om man ska lista lite saker som kan vara bra att ha så tycker jag att följande är ett måste i en bra nödsats:
• Förstaförband (blodstopp)
• Kompass
• Visselpipa
• Fällkniv
• Värmeljus
• Några remsor av gummi från ett bildäck
• Tändstål
• Tändstickor
• Nylonlina
• Ståltråd
• Silvertejp
• Trådsåg
• Fiskkrokar, sänke och lina
• Vattenreningstablett
• Säkerhetsnålar
• Signalspegel
• Ett par 3 l plastpåsar
• Nål och björntråd

Sen har jag alltid med mig en egentillverkat inplastat fickminne över växter som är bra att använda i en nödsituation.

Allt packas i en vatten tätpåsen/låda som inte är större en att man får med sig den i en fickan.

Men som alltid, kunskap är A och O för att man inte ska hamna i en nödsituation.

MVH

Micke
 
Visst är det så...

... att kunskap är bästa "medicinen" för att undvika nödsituationer.

Man behöver inte vara ute på fjället eller speciellt långt bort från civilisationen för att en nödsituation skall uppstå.

Min systerdotter, 16 år, gick tillsammans med en väninna, ut i skogen straxt utanför Göteborg för en dryg vecka sedan. De skulle ut och titta på något som de kom på sent på kvällen.

De cyklade iväg och gick ömsom cyklade ut i skogen ca: 1 km från hemmet. Allt under mörkrets intåg.

Efter en dryg timme insåg de att de inte hittade det de letade efter och skulle bege sig hemmåt igen. Vo a la, de var vilse.

16 år, klädda i tunna långbyxor, låga skor, tunn tröja med cykel och (viktigast av allt, åt minstånde för denna gången) mobiltelefoner.

Kl. var nu ca: 23:30 och det var mörkt. 16 år och ovan att vara till skogs = rädda = misstag.

I strävan att försöka hitta tillbaka till den lilla stigen, som syntes så väl när det var ljust, blev de blötare och blötare. Trampade snett, blev än mer rädda. Tills de kom på att de kunde ringa.

Halvt hysteriskt ringde hon till mig, som satt i mitt tält nere i Frankrike efter att ha fått den lysande kommentaren från någon hemma (som de ringt innan hon ringde mig):
- Gå samma väg tillbaka...!? (Hur dum får man vara! *Suck*).

Nåja, efter att ha försökt lugna ner dem, vilket inte var så lätt, så fick jag i alla fall förklarat lite för dem om vad som händer när man går vilse (man går ofta i cirklar) och vad de skulle se upp med (skador och att blöta ner sig). Plus mycket annat naturligtvis.

Det allra viktigaste med detta samtal var att få dem till att tänka klart och att få dem till att förstå att det kommer att lösa sig (dvs. inge dem med hopp).

En knapp halvtimme senare ringer hon och säger att de blöta, leriga och trötta har hittat ut på en större asfalterad väg. En knapp timme senare var de hemma. En erfarenhet och ett äventyr rikare.

16 år ung har man ingen eller liten erfarenhet av dylika situationer. Så slutsatsen jag drar av denna lilla händelse är att för deras del så var den bästa utrustningen mobiltelefonen. Med den kunde de kommunicera med övriga världen och hade det krisat till sig riktigt ordentligt så hade möjligheten att pejla in dem funnits.

Ett litet äventyr då och då hör väl å andra sidan bardomen till. Det ger om inte annat henne och hennes väninna något att berätta om i framtiden.

Samma mobiltelefon har varit till hjälp vid ytterligare ett tillfälle när hon har känt sig hotad (antastad) halvsent på kvällen. Och kunde då kalla på hjälp!

Jag tror att om man har kommit så långt att man har börjat fundera i banorna överlevnad/nödsituationer så har man kommit långt. Kanske så långt så att man näst intill aldrig råkar ut för en så allvarlig situation att man behöver nyttja div. prylar man släpar med sig över allt.

En olycka kan dock hända så lätt så det är väl aldrig fel att ha utrustning för att kunna ta sig ur situationen. Denna utrustning varierar dock kraftigt beroende på situation (erfarenhet, omgivning etc.).

Men som sagt, man behöver inte vara långt borta från civilisation för att en nödsituation skall uppstå.

Mvh!
// Niklas
 
Re: Re: Bra saker att ha i sin nödsats!

asp; sa:
mikerait; sa:
...
• Några remsor av gummi från ett bildäck
...

Vad har du gummiremsorna till?

Mvh p-a

Det använder jag till att starta en eld men när allt är fuktigt, det har fungerat för mig att starta en eld i regn till och med! Det enda du behöver göra är att skära några tunna remsor av ett bildäck, typ som större hyvelspån. Sen använder du det som tändvirke.

MVH

Micke
 
Nödsats ?

Det är klart att funderar du på att frekvent lämna din packning så behöver du en nödsats av något slag, annars är ju din packning en komfortabel nödsats. Med säkerhetsnålar nål+tråd mm.
Den lättaste nödsatsen bär man mellan ögonen och öronen!
Använder du glasögon så skall det ingå ett reservpar i nödsatsen!
Vattenreningstabletter och tvärstoppare, opium eller Retardin. Båda är på recept så du behöver ett handtag.
Själv bär jag en liten fällkniv, ficklampa och cigarettändare. I livremmen kan man sy in stumpar av persienn eller fallskärmslina, 8 dubbla så kommer du upp till mer än 5 meter! Detta kan man även göra i byxlinningen.
Nyset om att bära vatten i kondom och strumpa tycker jag kan stanna vid kvällssnacket. Det funkar inte! En plastpåse till bär och svamp och en liten flaska till vatten.
Ett par rena strumpor och en bit tvål, förutom tandborste och lätt rakhyvel höjer livs kvaliteten åtskilligt.
Väl närmare civilisationen brukar telefonkort/Nalle med rätt system och kreditkort kunna göra stor skillnad. En lagom stor sedel i rätt valuta är aldrig fel.
Står det gevär på utrustningslistan så skall det vara med!
Chokladkakan skall alltid med!

Gläd dig åt upplevelserna! Var förberedd på det värsta men gör det bästa av det!

Go tur

Johan K

(som hitintills aldrig behövt sina nödprylar men väl haft dem med)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.