Nödsats

Har har börjat att botanisera i överlevnadsdjungeln. Det jag har kommit fram till att om man skall täcka alla nödvändiga senarion så blir nödsattsen väldigt stor. Man skall aldrig tumma på säkerheten men finns det någonting som ni vet av erfarenhet att man inte behöver?
Och jag är oxå intreserad av andra sidan av myntet. Är det någon som har hittat en(flera) finurlig och användbar grej till nödsattsen, är jag oxå glad om jag får reda på detta.

Tack på förhand!
Andreas
 
tips

Tja som tur är så har jag aldrig hamant i en skarp överlevnadssituation. men en sak som är bra att ha är en bit av en fallskärmslina. Dels så kan du använda hela till att binda och sen så finns det småsnöre inuti som kan tas ut och anväöndas till det samma eller till att sy med
MVH
 
Om man ska hårddra det mycket så finns det mycket i en nödsats som är onödigt och bara sustitut för den "moderna människan" att klara sig i nödsitutationer. En nödsats skulle ju teoretiskt sett kunna innehålla allt man behöver för en oändlig variation av situationer. Den klassiska "nödsituationen" som den ofta beskrivs tror jag inte mycket på och överlevnad har blivit en grej i sig där man utrustar sig utifrån "schablonbilden" av en överlevnadssituation. Vad gäller tex fjällvandring är den bästa överlevnadsutrustningen den man bär med sig. Ett bra tält, en schysst sovsäck, en bra planering och erfarenhet. Den troligaste överlevnadssituationen som kan uppstå beror till stor del på bristande planering/övermod. Till exempel kan ett harmlöst vad snabbt förbytas till en reell överlevnadssituation om man halkar, eller så kan enkelt vedletande förbytas till en dylik situation om man hugger sig i benet. Vad gäller vadet kan riskerna minskas om man lär sig var man ska vada, och om man säkrar sig med ett rep. Att packa sin packning i en sopsäck är även det ett lätt sätt att förindra en bister situation. Om man drattar i är det inte så bra om all packning inklusive sovsäck blir genomblöt. Om det väl händer finns det inte mycket i en nödsats som kan reparera skadan. Under svenska förhållanden handlar det inte så mycket om att skaffa föda som att hålla sig varm och förhållandevis torr, få i sig tillräckligt med vätska och ha med sig sjukvårdsmaterial tillräckligt att stoppa en kraftig blödning, ex första förband kompletterat med suturtape. Att behöva urlaka och koka skägglav för att överleva framstår inte som en reell situation under normalt friluftsliv. Om man däremot tränar för att klara av en så kallad fiktiv "militär överlevnadssituation" är förutsättningarna annorlunda, då man till varje pris ska undvika upptäckt och kanske "tvingas" till att tillbringa lång tid i skogen. Men under de vanligaste förhållanden så anser jag att första förband är otroligt viktigt och möjligen vattenreningstabletter om man inte befinner sig i norrländsk fjällmiljö. Personligen använder jag aldrig någon nödsats utan sätter min tillit till invanda rutiner ex att aldrig låta packningen "drälla" utanför tältet under natter hur bra väder det än är när man går och lägger sig och att alltid ha koll på sin utrustning och vara ödmjuk inför sin egen begränsning inför naturen. Någon må ha en annan uppfattning, men detta är min. Men lycka till i alla fall..

MVH
David Björkén
 
Flera tips..

Ett sällsynt begåvat inlägg av David. Allting man har med sig på turen är ju en form av "överlevnadsutrustning". För min egen del försöker jag använda sunda förnuftet när jag planerar mina vandringar/utflykter. Vad kan jag råka ut för och vad behöver jag ha med mig. Vissa saker är ju självklara, äta, bo, vandra etc. För mig betyder nog "överlevndssaker" prylar som jag behöver ha för det oväntade som t ex olyckshändelser. En liten ask med plåster, nål och tråd, värktabletter, säkerhetsnålar mm samt första förband och tejp. Det enda tillfället som jag skulle fundera i djupare banor kring begreppet överlevnad vore nog vid längre turer i "obanad" terräng typ Sarekturer eller liknande. Trots allt går ju de flesta turer i ganska civilserade områden. Överlevnad, precis som David skriver, är ju egentligen ingenting som ställs på sin spets vid normala turer. Många bär ju med sig prylar som skulle räcka för en månads vistelse på den Sibiriska tundran eller nåt annat place bortom all ära och redlighet! Överlevnadsbegreppet har ju dessutom blivit kommersiellt gångbart, böcker, kurser, den ena fantastiska prylen efter den andra. Man behöver inte bära med sig tre knivar + multiverktyg.
Man ska givetvis inte bortse från att man kan råka illa ut på ett eller annat sätt men just begreppet överlevnad tycker jag nog missbrukas en hel del.
Jag tar med mig ett par pilsner istället!

Go' Tur
 
såja

Detta ämnet har vi ältat tidigare och då gällde det "överlevnadsknivar".. Precis som tidigare sagts i tråden så kan man inte välja vad som skall finnas till hands den gången man hamnar i ett nödläge. En överlevnadssituation är ju trots allt en situation man har svårt att hantera, annars så är det inte frågan om ett hot mot ens fortsatta levnad.. Man skall som Davis säger planera sin tid och utrustning efter det man skall göra, sedan är det viktigare att fylla sitt huvud med kunskap än att fylla en låda med småsaker.

Ne sutor supra crepidam (Kunskap är makt)

Länk till liknande trådar:
[ http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12063 ]

[ http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=4389&pagenumber=3 ]
(här finns ett av mina favorit inlägg, killen som hävdar att man ska skita i prylarna och ta med en chokladkaka, det e aldrig längre än 80km till någon väg i Sverige)
 
Tycker att de andra svaren är lite ute och cyklar... En överlevnadssituation är när man har blivit av med den ordinarie utrustningen. Att då påstå att tält och sovsäck är en del av överlevnadsutrustningen är ju inte riktigt rätt. Ponera att man tappat hela sin ryggsäck vid ett misslyckat vad. Det är DÅ man har nytta av det man har i den ask man ALLTID bär med sig.

I den asken skall man ha sånt som är svårt att improvisera. Det är ganska få saker som är svåra att improvisera. En bra egg är exempel på en sådant sak (det är inte direkt lätt att knacka till en flintkniv eller så).

Det bästa sättet att komponera sin nödsats är egentligen att gå ut i skogen utan någon utrustning alls. Sen får man börja fundera över vad man hade haft mest nytta av.

(Insåg när jag sparat inlägget at det är lite terminologiföbistring. Överlevnadssituation är fel ord. Nödsituation är rätt. Nödsats heter det ju, inte överlevnadssats.)
[Ändrat av nermander 2002-07-13 kl 21:26]
 
Visst Peter ligger det en del i det du säger. Vad jag menar är att exempelvis ett vad är en sådan situation i vilken man kan kalkylera riskerna och minimera dom, därvid sagt att det inte kan hända att man förlorar sin packning då. Vad jag menar är att en nödsituation nog oftast innebär den stereotypa bilden av att man förlorar sin utrustning när man idkar friluftsaktivitet, vilket jag ej håller med om. Om man vidgar perspektivet anser jag det mycket farligare just de situationer då man ej kan göra en riskbedöming exempelvis olycka eller akut sjukdom, eller likväl att drabbas av ispropp när man kör bil under sträng kyla, vilket jag en gång drabbats av. Därför hade jag då, och brukar alltid ha extra kläder med mig, tändstickor och extra kylarglykol. Det är ju självklart upp till var och en att bära med sig en nödsats, själv har jag alltid ett eldstål och en leatherman i fickan. Jag menar dock att det bästa är att ständigt bedömma risker man utsätter sig för och agera därefter. Att drabbas av lågt blodsocker eller för den delen bli starkt nedkyld för att man inte packat på rätt sätt är saker som man ofta kan förhindra genom rätt beteende. Olyckshändelser eller sjukdom kan man aldrig gardera sig mot, därför menar jag att man i en reell nödsituation oftast ej kan reparera skadan med det som kan tänkas finnas i en nödsats. Vid det tillfälle då min bil drabbades av ispropp hade inte en nödsats hjälp mycket, kylarglykol hade nog inte fått plats. Men missförstå mig rätt. Jag menar att för varje aktivitet där man kan beräkna riskerna bör man utrusta sig för och förbereda sig därefter. I den meningen bär jag också med mig en "nödsats" i form av utrustning och planering. Att minska riskerna till ett minimum anser jag är den bästa försäkringen. Man får helt enkelt inte förlora sin packning, det kan jag med stor marginal försäkra mig mot genom mitt eget agerande. Avslutningsvis vill jag bara säga att du kanske missförstod mig till viss del. Jag anser dock att den utrustning som ofta "ska" ingå i en nödsats är anpassad efter väldigt fiktiva situationer som jag anser starkt överdrivna i så kallad överlevnadaslitteratur. I den meningen får väl jag rikta självkritik mot mig själv då mitt inlägg ej direkt svarade på en ganska öppen fråga utan var ett uttryck för en personlig inställning. Kanske är det även ett uttryck för den aversion jag känner mot grejen "stora knivar och nödsats så är du homefree".. Som den gode FJS´aren skrev så har ju detta debatterats även i en tråd om "överlevnadsknivar".. så där finns som sagt mer att hämta..

Go helg på er alla. Nu ska jag korka upp en flaska vin och undvika att hamna i en nödsituation..

/David
 
Såg ett inslag på TV för ett tag sedan om en överlevnadsexpert. Reporten frågade vilken situation som varit den allra värsta. Han svarade att han aldrig hade råkat ut för någon riktigt allvarlig sitation. Han förklarade att om man genom noggranna förberedelser och ödmjukhet inför naturen och att aldrig ta några onödiga risker så behöver en nödsituation sällan eller aldrig uppstå.

Kloka ord som jag ska bära med mig.

Mvh Stefan
 
Re: tips

Aardwolf; sa:
men en sak som är bra att ha är en bit av en fallskärmslina. Dels så kan du använda hela till att binda och sen så finns det småsnöre inuti som kan tas ut och anväöndas till det samma eller till att sy med
MVH

Jag har fallskärmslina (bärlina och styrlina) till helt andra saker, men min fallskärmslina är hopflätad av 16 trådar och innehåller inget "småsnöre inuti som kan tas ut " utan vidare. Ska man ha lös en tråd som min fallskärmslina är hopflätad av, måste man fläta upp hela fallskärmslinan och det tar en smärre evighet, och kräver bra ljus och en nål.
Men det finns förmodligen olika fabrikat av fallskärmslinor.

Per Brune /just nu i sytagen
 
Konstigt nog förknippas ofta ordet överlevnadssituation med att någon är tvungen att klara sig i naturen med lite eller ingen utrustning. Det finns ju folk som kämpar för sin överlevnad varje dag fast de befinner sig i civiliserade områden. Ett annat ord är friluftssäkerhet som kanske bättre betonar att det är aktiviteter ute i naturen det handlar om. Att någon tvingas klara sig i naturen med minimal utrustning får nog ses som något sällsynt. Rent statistiskt är det nog så att flertalet av dessa nödsituationer uppstår genom skador, oväder, dålig planering eller inte helt genomtänkta beslut. Är man medveten om detta så torde säkerhetsutrustningen inte vara så svår att välja ut. Första hjälpen kurs tillsammans med sjukvårdsutrustning är ovräderligt (tycker jag). Karta, nödraketer och kanske en mobiltelefon är andra viktiga saker. Trots detta uppstår det situationer med tragisk utgång. Men det gäller ju att minimera och begränsa att sådant här inträffar.
Mvh
mattias :)
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.