Nepal: Everest BC i vår (-04)

Fler frågor angående trekking i Nepal och Everest

Hej alla... Har läst igenom alla intressanta och lärorika inlägg angående nepal. Är en 38-årig kvinna som själv ska dit för första gången och jobba under några månader. Tänkte dessutom passa på att ta mig till Everest basecamp bland annat.

Har dock lite tillägg i form av frågor till det ni tagit upp. Vad kostar det inklusive allt, dvs. lodge, sherpas, mat mm att ge sig iväg till Basecampet? Vet ni någon som jag kan vända mig till och boka detta?

Tänkte ta detta någon gång mellan början på oktober till sista november, är detta en bra tid på året att göra detta?

Har vidare inga vidare vinterkläder samt utrustning och undrar vad det är för pris på jackor, byxor, liggunderlag, sovsäck, kängor, ryggsäck mm samt vilka märken som finnes. Ska vidare en vecka till Tibet - Lhasa. Är det kanske ännu billigare där, eller?

Är det någon som kommer att befinna sig där under samma tid som mig som man kanske kan få sällskap med?

Hälsningar
Mikaela
 
Får svara utifrån mina erfarenheter så får någon annan fylla i luckorna eller komma med andra åsikter. Var i Khumbu halva oktober och hela november i fjol.

Vill minnas att det i Kathmandu kostade runt 3500 rupies för en dunjacka och 4000 rupies för en sovsäck för min reskompis. Båda varma och bra och de höll fint i de sex veckor vi var ute. Min dunjacka för 2500 rupies läckte dock som ett såll, men det det värsta gick att fixa med nål och tråd. Men varm och skön var den. (En rupie är runt 10-11 öre)

Märkena är i huvudsak fejk och kvaliteten kan vara ojämn. Men man hittar sådant som duger. Om jag fattade saken rätt var det material tillverkat i Korea som sedan syddes ihop i Nepal. Kina tillverkar mycket sådant också. Aldrig varit i Lhasa, men även om Kina i sig är mycket billigt för sådana här prylar, skulle det inte förvåna om Lhasa var dyrare eftersom det ligger så avsides. I vilket fall är nog utbudet i Kathmandu svårslaget.

Såg även kängor i affärerna, men säkrast är nog att köpa dem innan i Sverige och gå in dem rejält. För min del måste jag alltid ta nya kängor till skomakaren för utlästning ett par vändor innan de sitter som de ska.
Ryggsäcken är en annan svag länk som det kanske är bäst att kolla in i Sverige innan. Måste ju sitta bra och framförallt inte gå sönder.

90 kronor per person för kost och logi kostade det i genomsnitt per dag för oss från Lukla och uppåt. Dyrare ju längre upp man kommer. Då undvek vi allt tungt som måste bäras upp av bärare, typ Coca Cola och konserver. Ris, potatis, grönsaker och te mestadels.

Innan vi startade från Lukla kom vi i kontakt med en engelsktalande guide som ville guida oss en månad för 10 dollar om dagen. Många, för att inte säga de flesta, hade någon form av guide/bärare. Om man är ovan vandrare kan det säkert vara fin trygghet i att ha en guide, men det är absolut inte nödvändigt. Det är lätt att hitta och tätt mellan lodgerna och knôketjockt med turister i oktober-november, så man hittar alltid någon att gå med om man vill. Vi hyrde bärare upp till, och ned från Namche. Sista gången fick vi tag i en icke engelsktalande proffsbärare med egen korg som tog 350 rupies per dag. Billigt för oss och ett kap för honom. Säg 1500-2000 rupies per dag för mat, logi och guide? Alltså 150 till 200 svenska kronor.

De flesta stora tour-agencies tycks köra från mitten av oktober till mitten av november. Verkar vara en kompromiss. Monsunen ebbar ut fram på höstkanten och sedan blir det efterhand allt klarare och kallare. Vi hade två nederbördsdagar i oktober, då det kom ca 2 decimeter snö över fyratusen, som sedan smälte bort, och en eftermiddag/kväll med lätt snöfall i november.
Kändes som att det hade gått bra att komma tidigare än vi gjorde, och det hade definitivt fungerat bra att stanna längre också.

Tycker inte du ska boka någonting i förväg. Vänta så länge som möjligt och se om du hittar andra alternativ. Någon i Kathmandu att vandra med. Finns anslagstavlor där trekkare söker vandringspartners. I princip alla nepaleser man stöter på vill att man ska boka någonting hos dem. Grupptrekk är jag skeptiskt till. Dels försvinner mycket pengar till mellanhänder, dels får man svårt att själv diktera sitt eget tempo, vilket är väsentligt att kunna göra för att undvika höjdsjuka.

Hälsningar Svante
 
Flyg Kathmandu-Lukla

Jag har kallt räknat med att boka flygningen till och från Lukla på plats så snart jag kommer dit, är det realistiskt/enda möjligheten?
Jag har försökt boka YETI-airlines över nätet men det blev nått tokigt med tiderna och sen svarar de inte på mail så jag har inte fått nån bekräftelse...
Är det samma flygplats för alla flygbolagen?
 
flyg

Ja, alla flyg går från inrikesterminalen på Kathmandus flygplats. Det finns många olika flygbolag. Kontakta Sharada på Equator Expeditions. Hon ordnar alltid flyg till mig. Mycket hjälpsam. Kontoret finns i närheten av Kathmandu guest house i Thamel.

Equator Expeditions P. Ltd.
Thamel, Kathmandu
Nepal
Post Box No : 8404
Sales Office Phone no : 00977 1 4700854/4700782
Main Office Phone no : 00977 1 4356644/4354169
Fax line : 00977 1 4700801
equator@mos.com.np

Lycka till
 
flyg

Ja, alla flyg går från inrikesterminalen på Kathmandus flygplats. Det finns många olika flygbolag. Kontakta Sharada på Equator Expeditions. Hon ordnar alltid flyg till mig. Mycket hjälpsam. Kontoret finns i närheten av Kathmandu guest house i Thamel.

Equator Expeditions P. Ltd.
Thamel, Kathmandu
Nepal
Post Box No : 8404
Sales Office Phone no : 00977 1 4700854/4700782
Main Office Phone no : 00977 1 4356644/4354169
Fax line : 00977 1 4700801
equator@mos.com.np

Lycka till!
:) Inka
 
Hotell nära flygplatsen

Nu när ni talar om flygplatsen. Finns det några hotell nära denna? Ska nämligen mellan landa i nepal på kvällen och ska vidare till Lhasa med annat flyg på morgonen. känns inte som någon större idé att åka in till kathmandu eftersom jag ska dit efter Lhasa. Är det någon som känner till detta?
 
hotell Hyatt vid Kathmandu flygplats

Hyatt ligger ett par kilometer från flygplatser - det kostar nog 30-40 usd gissar jag. Annars tar det bara 40 minuter till Thamel, med billiga hotell och trevliga restauranger osv.
 
Hotell vid flygplatsen

Tack för tipset om Hyatt Regency hotell!! Letade på internet men fann att detta kostade 100 dollar natten vilket känns alldeles för dyrt. Någon som vet nåt annat? Känner verkligen inte för att ta mig in i centrum om detta kan undvikas, när jag ändå ska göra detta sen. Känner att jag skulle vilja äta gott för att sedan hoppa i säng tidigt så jag är pigg efter en massa flygning när jag kommer till Lhasa.

//Mikaela
 
Annars står det fullt med folk direkt utanför terminalbyggnaden som bara väntar på att få kasta sig över en, släpa iväg en till sina fordon och skjutsa en till sina hotell. Är man groggy efter en lång flygning får man lägga mer kraft på att INTE hamna i Thamel än vice versa. ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
tovalova Konfliktstop i Nepal Trekking 3
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.