Solo Trekk, Everest BC. Nervöst.

Hej!

Nu börjar det närma sig, och den första april flyger jag till Nepal, för att sedan vandra den kända Everest BC leden. Jag är helt själv, och behöver därför lite råd av er som tidigare har trekkat leden själva.
Läst en hel del om försvunna och mördade ensamma turister, och klart blir man lite uppskakad! Bör jag kanske anlita en porter? Hur är säkerheten? Kan man gå vilse? Eller är det lätt att kanske haka på andra vandrare? Annat man bör tänka på?

Om det inte har hänt något nytt på sistone så är ju de döda försvunna tjejer längs Langtang/Gosaikund Trek.

Everestleden är betydligt mer befolkad och säkerheten högre. Att gå fel är i princip omöjligt om man har den minsta fjällvana. Är Du osäker så fråga. Det Du kan råka ut för är höjdproblem så se till att ha koll på hur man acklimatiserar. Och flasha inte med värdesaker i stugorna. Håll dem lågt och skapa inget tillfälle för andra urfattiga bärare som normalt inte är tjuvar men kan bli det om tillfället kommer på silversked.

Den här tiden på året är det mycket folk i omlopp som går själva så om Du själv vill har Du säkert sällskap inom några dagar. Nu snackar jag om sträckan ovanför Lukla. Mellan Jiri och Lukla kan Du mycket väl bli helt själv om Du tänkt gå den biten. Den är också relativt säker men där finns det chans att gå vilse om man tappar koncentrationen.

Höjdpunkterna är Renjo La, Gokyo, Kala Pattar och Chhukung Ri. Missa inte dessa magiska ställen.

Enjoy.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Länge sedan jag var där men det farligaste då var att drabbas av höjdsjuka och att det kunde komma jakar springandes på leden när man har en dropoff på 200 m någon meter ifrån en. Att gå vilse måste nästan vara omöjligt om du följer huvudleden.

Som med det mesta resande, det farligaste vid vandring är transporten till vandringens början, framförallt om du tar buss.

Det har skett ett litet antal försvinnanden/mord bland trekkare under det senaste decenniet i Nepal - och i alla fall så har det handlat om människor som valt att vandra ensamma. Låt bli det , och släpp ämnet därefter. Bärare eller annan trekkare gör ingen skillnad i säkerhet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips