Han biodlarn 67 år.
detta är inte bin och björnar tråden, detta är får och vargar..
Han biodlarn 67 år.
detta är inte bin och björnar tråden, detta är får och vargar..
Då gör du ett stort grundfel - svara på frågan istället: löser stängsel problemet?
Om det kostar 10 eller 100 kr är totalt ointressant. Jag känner som sagt tidigare en fåruppfödare som nu lägger ned - pga att hon är less. Hon kan stängsla (kan säkert få bidrag om två år) men hon vill inte.
Nej. Vi kan inte ha ett land där folk som lever på och av naturen måste stänglsa in allt de gör. Helt obegripligt att vissa tror att detta kommer att fungera. På sikt dödar vi landsbygden, när rovdjursproblemen slår ut på riktigt - vi har inte ens sett en början på dessa problem.
nu tillhör ju jag "dom" du pratar om.. jag lever med "dom" varje dag.. de flesta av "oss" ser inte stängsel som ett problem.. många av "oss" är däremot ganska kass på att sätta upp stängsel..
vi hare stängslat landsbygden i 100-tals år, hotet mot landsbygden utgörs inte av varg eller stängsel.. det som kommer att döda landsbygden är att vi inte kan konkurrera på samma villkor som resten av världen, vi har världens hårdaste djurskydd och vi medicinerar inte djur i förebyggande syfte med antibiotika vilket gör att svenskt kött blir dyrare och det vill inte svenskarna betala för.. DET dödar landsbygden.. EMV dödar landsbygden.. inte stängsel eller 200 vargar...
200 vargar?
förlåt, enligt wwf så var dom faktiskt 230 vargar i augusti i sverige, eller om dom är runt 300.. tur att du behåller ditt sakliga fokus *pust* det kunde slutat illa..
meeeen det är fortfarande inte vargen oavsett om dom blir 1000 som kommer att döda landsbygden i sverige.. tyvärr.. så länge svensken väljer antibiotika impregnerad dansk fläskfilé så har vi ett mycket större problem..
Jag håller med dig. Men jag anser nog att du undervärderar problemen som kommer att komma när vargen i mellansverige består av 1000 djur. Då blir det kaos.
jag undervärderar inte problemet, du misstar mig med någon annan.. jag förstår inte ens finessen med att vi tvunget ska ha varg.. jag respekterar däremot beslutet, två skilda saker..
jag vet att en stor vargstam kommer att ställa till med ett helvete för djurägare med frigående djur, men med stängsling och en generös skyddsjakt så kan djurägarna få ett acceptabelt skydd..
men att bara kräva utrotning utan att ens försöka är lite löjligt.. dessutom är det inte rovdjuren som kommer att slå spiken i kistan på svensk djurhållning, det är alla snåla svenskar som vill tjäna en tia på tysk oxfilé eller liknande, ingen vill betala för svenskt djurskydd..
jag vill dock att man följer de beslut tidigare tagna vad gäller antal vargar, samt hur reviren skall utformas
Detta återkoms det till ideligen. Men beslut kan ändras. Tex så har kvinnan rösträtt, trots att konstituitionen redan 1771 förbjöd den. Vi kär även på höget sida numera, och är det någon som tror att kärnkraften kommer vara avvecklad 2010 (oops, redan passerat) trots att riksdagen så beslutat.
Ett beslut gäller, 'nda till det ersätts av ett annat beslut.