Vem har rätt till fjällen?

Jag är lite kluven till frågeställningen. Å ena sidan tycker jag att frågeställningen kan tolkas som extrem då den ställer grupper och till och med folkslag emot varandra. Luktar lite Sydafrikas apartheid. Extrem och kanske olämplig jämförelse men ni förstår säkert.

Å andra sidan är naturen (fjällen i detta fall) något som vi vill bevara och då är det inte optimalt i längden att alla har tillgång till den. Tänk om hela Sveriges befolkning skulle utnyttja den, hur skulle det se ut då? Hur som haver tycker jag att diskussioner om detta kan vara nyttiga.
Jo, de som inte föddes i en betongförort, ska de ha privilegiet att slippa ha folk inpå sig, under sig och över sig som i ett höghus? Medan de som föddes i höghusområdet får acceptera sin situation? Om de inte är samer för då har ju deras förfäder bott i obygden. Men om mina förfäder kommer från ett ställe som var bonnvischan fram till 1980-talet, men numera är villaförort till en medelstor stad, har jag rätt att klampa tätt inpå deras tomter av sedvanerätt också då? Alla människors förfäder kommer ursprungligen från ett mindre befolkat ställe än dagens storstäder, så var har alla dessa människor rätt att vara?

Alla kommer inte komma till fjällen, det finns massor av ställen på jorden, mer eller mindre befolkade, som man kan sprida ut sig på. Att jorden är överbefolkad är inte bara storstadsbornas fel.
 
Jag tycker frågan är relevant. Den är också i högsta grad aktuell. Till Gustavs lista kan man också addera skogs, vattenkraft, gruv- och vindkraftsbolag som också i sina verksamheter är beroende av ytarealer och som ständigt naggar i kanten.

När det gäller allemansrätten är den i en friluftskontext en tämligen modern konstruktion som har lite att göra med äldre seder av att man ska kunna ha rätt att färdas över annans mark. Friluftsliv som begrepp är till stor del ett 1900-tals fenomen och kopplingen mellan allemansrätt och friluftsliv något som härrör från 40-talet. Jag sympatiserar med grundtanken, men samtidigt så var allemansrätten aldrig dimensionerad för "turism" och i synnerhet den massturism man på vissa platser. De olika seder och bruk som under lång tid haft fäste i den svenska allmogen har under begreppet allemansrätt gått från ett nyttosyfte till ett nöjessyfte.

När det gäller de flesta områden i Sverige, fjällvärlden inte minst, så är det ju också så att den enes "vildmark" är den andres kulturmark som bebotts av släkter i hundratals år, där verksamhet bedrivits, som sett generation efter generation födas och dö. För några år sedan frågade jag några fjällvandrare i Aktse om vad de kände till om Laponia. De visste i princip ingenting trots att de just då befann sig mitt i världsarvet. I mina ögon är det ungefär som att befinna sig i Rom och uppskattande se omgivningarna utan att känna till historien.

Vad som är hållbar turism är något som diskuteras mycket. Idag finns det certifieringar som ex Natures Best som syftar till en hållbar naturturism. Det handlar inte bara om hänsyn till naturen, utan även om att de företag som är certifierade ex i hög grad ska gynna den lokala ekonomin, värna resmålets begränsningar och bidra aktivt till natur- och kulturskydd.

Den "fria" fjällvandringsturisten (puristen i ts uppställning) påminner dock i hög grad om en "all-inclusive-turist" på charterresa. Man har det mesta packat och inhandlat hemma och på plats omsätts väldigt lite pengar i lokalekonomin förutom en del transporter, detta är ett perspektiv som sällan kommer fram bland fjällkonservativa turister. I mina ögon är det inte ett hållbart sätt att turista på och likt all-inclusivehotellen på charterresemålen bidrar det på sikt till att utarma lokalekonomi. En liknande diskussion har ju tidigare förts om STFs egna guider och kurser som prispressade bidrog till att slå undan ekonomi för de lokala guideföretagen. Tror dock de har bättrat sig nu och i hög grad anlitar lokala guideföretag ex Jokkmokkguiderna eller Laponia Adventures för sina evenemang.

Jag vet inte hur framtiden kommer se ut, men om besökstrycken inom vissa områden fortsätter att öka kommer vi se mer av regleringar. Nationalparksområden, naturreservat, världsarvsområden är ju redan reglerade och jag vet att man arbetar med zonering i olika nivåer i ex Muddus/Muttos nationalpark just för att kanalisera merparten av besökarna till lättillgängliga delar (nya entrén t ex). Det finns ju massor av åtgärder som går att använda om besökstrycken blir för höga ex att inte lägga ut/senarelägga utläggning av broar, tillträdesförbud vissa tider (vilket det redan är i vissa fågelskyddsområden), sätta bom över tillfartsvägar, eller t o m krav på att man anlitar lokal guide/vandrar i grupp osv.
 
Vem har rätt till marken i Skåne ? Skulle tro att allemansrätten fungerar klart sämre än i Lappland. Det beror säkert på att arealerna är klart mindre men också på äganderätten. Här ifrågasätts det inte på samma sätt om man kommer till ett staket som det görs i Lappland. I princip all mark ovan odlingsgränsen ägs av staten och det är ett märkligt förhållande då människor fanns här långt innan landet Sverige fanns. Jag har rättegångsprotokoll från 1700 talet där våra förfäder vinner mot människor som gör intrång på ett skatteland och får betala skadestånd för det. Det är mark som ärvts sålts och skiftats under hundratals år. Nu äger staten marken. I princip vart man än åker i landet och ska tex fiska så löser man fiskekort av bya föreningen som bestämmer vart och hur man ska fiska. Hos oss köper man den av staten som bestämmer hur och var. Tycker jag och många med mig att vi har en större rätt i området som ägts av våra släkter under långa tider. Ja det skulle jag säga. Jag kan nu inte göra mig till talesman för andra än mig själv men en decentralisering av att förvalta dessa områden är nödvändig. Vi som lever här är rädd om dessa resurser och vill skydda dom. Det kan betyda att jag inte får fiska här nu då kvoten av fiskare är full. Jag skulle inte vilja begränsa till att bara tillåta fiskare från länet eller regionen. Där emot ett sidningssytem som ger alla chansen men lokala lite större chans. Att helt utestänga långväga är ett dåligt alternativ men naturen är viktigast, när den är förstörd finns inte mycket kvar att bråka om. Allemansrätten ska den finnas ? Ja det tycker jag. Den kan dock begränsa dig precis som i Skåne
 
Senast ändrad:
Det är ju en sympatisk inställning.
Rent praktiskt innebär det att av de kategorier jag räknade upp så ger du tyngdpunkten till "Miljoner Svenssons" i förhoppningen att det stiftas lagar som skyddar träd, fåglar etc från överdriven mänsklig påverkan.

Hmm.. sympatiskt sätt att se demokratin men jag ser inte riktigt hur miljoner svenssons röstar om naturskydd i fjällen. Tror det är en ganska marginaliserad fråga.

Skydd av natur baseras oftast på EU-lagar. Ofta krävs det en hel del bråk för att ens EUs lagar ska implementeras i praktiken. Min egen favoritskog räddades från att avverkas av sin köpare, på 90-talet. Det var greenpeace som blockerade vägen och bråkade och nu är området skyddat och det skyddade området utökas med jämna mellanrum.Tack för det!

Just nu debatteras svenskt skogsbruk extra mycket i EU eftersom svensk skogsindustri påstår sig vara bra för klimatet. Världsnaturfonden är av en annan uppfattning och drog sig nyligen ur samarbetet med EU om miljövänligt bränsle för att EU gick för mycket på Sveriges linje.
Vår vanliga demokrati sträcker sig inte så väldigt långt in i EUs korridorer så tror nog mer på att det är lobbyföretag samt några få engagerade individer och kanske några politiker som driver de här frågorna.
Nu är väl klimatet en annan fråga än vem som får vistas var men det kan lätt användas som svepskäl när industrin lägger fram sina argument för "vanligt folk".

Det är tråkigt när det blir konflikt mellan folket i sverige angående detta. För det största hotet mot allemansrätten, den lokala naturen och klimatet är väl när företag med vinstintresse helt utan känsla bygger stora dammar, skövlar stor områden osv osv. Medan vi bråkar inbördes över vem som ska sälja fiskekort.. (alltså det är så klart en intressant och relevant fråga, men bättre om vi kunde hålla sams om sådant och se vilka som verkligen är problemet i naturen)
 
Så länge det ser ut som det gör nu har alla rätt till fjällen. Jag menar det som allemansrätten omfattar. Sedan har andra speciella rättigheter, såsom samerna.

Ska man bedriva näringsverksamhet så finns det regler kring det.

Ska man fjällvandra...ja, men varsågod...det är bara att knata på.
 
Eller så kan man se det så här..
Vem har rätt att förbjuda någon annan att ströva fritt i fjällen?

Jag tycker det känns mer naturligt att tänka att ingen har rätt att hindra någon än att alla har rätt till allt.
 
konstig och onödig frågeställning eftersom den går att applicera på allt i samhället. fjällen är inget undantag från resten av naturen. Sveriges natur är svenskarnas natur och vi har alla rätt att va där. fjällen är lika mycket västgötens som samens och skärgården är lika mycket samens som öbons osv
Jag har sett utlänningar och invandrare ute i vår svenska natur.
 
Jag tycker frågan är relevant. Den är också i högsta grad aktuell. Till Gustavs lista kan man också addera skogs, vattenkraft, gruv- och vindkraftsbolag som också i sina verksamheter är beroende av ytarealer och som ständigt naggar i kanten.

När det gäller allemansrätten är den i en friluftskontext en tämligen modern konstruktion som har lite att göra med äldre seder av att man ska kunna ha rätt att färdas över annans mark. Friluftsliv som begrepp är till stor del ett 1900-tals fenomen och kopplingen mellan allemansrätt och friluftsliv något som härrör från 40-talet. Jag sympatiserar med grundtanken, men samtidigt så var allemansrätten aldrig dimensionerad för "turism" och i synnerhet den massturism man på vissa platser. De olika seder och bruk som under lång tid haft fäste i den svenska allmogen har under begreppet allemansrätt gått från ett nyttosyfte till ett nöjessyfte.

När det gäller de flesta områden i Sverige, fjällvärlden inte minst, så är det ju också så att den enes "vildmark" är den andres kulturmark som bebotts av släkter i hundratals år, där verksamhet bedrivits, som sett generation efter generation födas och dö. För några år sedan frågade jag några fjällvandrare i Aktse om vad de kände till om Laponia. De visste i princip ingenting trots att de just då befann sig mitt i världsarvet. I mina ögon är det ungefär som att befinna sig i Rom och uppskattande se omgivningarna utan att känna till historien.

Vad som är hållbar turism är något som diskuteras mycket. Idag finns det certifieringar som ex Natures Best som syftar till en hållbar naturturism. Det handlar inte bara om hänsyn till naturen, utan även om att de företag som är certifierade ex i hög grad ska gynna den lokala ekonomin, värna resmålets begränsningar och bidra aktivt till natur- och kulturskydd.

Den "fria" fjällvandringsturisten (puristen i ts uppställning) påminner dock i hög grad om en "all-inclusive-turist" på charterresa. Man har det mesta packat och inhandlat hemma och på plats omsätts väldigt lite pengar i lokalekonomin förutom en del transporter, detta är ett perspektiv som sällan kommer fram bland fjällkonservativa turister. I mina ögon är det inte ett hållbart sätt att turista på och likt all-inclusivehotellen på charterresemålen bidrar det på sikt till att utarma lokalekonomi. En liknande diskussion har ju tidigare förts om STFs egna guider och kurser som prispressade bidrog till att slå undan ekonomi för de lokala guideföretagen. Tror dock de har bättrat sig nu och i hög grad anlitar lokala guideföretag ex Jokkmokkguiderna eller Laponia Adventures för sina evenemang.

Jag vet inte hur framtiden kommer se ut, men om besökstrycken inom vissa områden fortsätter att öka kommer vi se mer av regleringar. Nationalparksområden, naturreservat, världsarvsområden är ju redan reglerade och jag vet att man arbetar med zonering i olika nivåer i ex Muddus/Muttos nationalpark just för att kanalisera merparten av besökarna till lättillgängliga delar (nya entrén t ex). Det finns ju massor av åtgärder som går att använda om besökstrycken blir för höga ex att inte lägga ut/senarelägga utläggning av broar, tillträdesförbud vissa tider (vilket det redan är i vissa fågelskyddsområden), sätta bom över tillfartsvägar, eller t o m krav på att man anlitar lokal guide/vandrar i grupp osv.

En skillnad på ensamvandraren som har med egen mat jämfört med all-inclusive är ju åndå att det skapas ett antal tjänstejobb lokalt för all inclusive, det som lagar mat och odrnar dryck, städar, ordnar aktiviteter mm som ingår i all inclusive-paketet. Detta ger väl ett visst lokalt bidrag med arbete, som inte "ensam-vandraren med medhavd mat" bidrar med.

/Patrik
 
Vem har rätt till marken i Skåne ? Skulle tro att allemansrätten fungerar klart sämre än i Lappland. Det beror säkert på att arealerna är klart mindre men också på äganderätten. Här ifrågasätts det inte på samma sätt om man kommer till ett staket som det görs i Lappland. I princip all mark ovan odlingsgränsen ägs av staten och det är ett märkligt förhållande då människor fanns här långt innan landet Sverige fanns. [...] Att helt utestänga långväga är ett dåligt alternativ men naturen är viktigast, när den är förstörd finns inte mycket kvar att bråka om. Allemansrätten ska den finnas ? Ja det tycker jag. Den kan dock begränsa dig precis som i Skåne
Tack, Stallo! Detta med hur det fungerar med äganderätten i fjällen är ett viktigt perspektiv. Eftersom staten äger nästan all mark så kan ju en majoritet hävda att deras intresse är mycket större än den minoritet som har rötter där sedan århundraden. Så skulle aldrig ske i Skåne - om en bonde vill använda sin areal till exempelvis odling (och det handlar om mycket stora arealer) så får besökare anpassa sig. I praktiken löser man behovet av friluftsområden genom t ex promenad- och cykelstråk, i samarbete mellan markägare, kommuner och myndigheter. I skogsområden kan man i allmänhet ströva helt fritt, i enlighet med allemansrätten. Sedan finns det naturligtvis också mark där stängsel och skyltar sätts upp med förbud mot tältning osv. Ingen tycker det är konstigt och de allra flesta rättar sig.

i fjällvärlden är det alltså annorlunda eftersom exempelvis samebyar inte har fått lov att äga den mark deras förfäder levde på och där de bedrev renskötsel, jakt och fiske. Om förhållandet varit annorlunda hade vi troligen haft en situation som mer liknar den som finns i södra halvan av landet. Friluftsliv och turism hade sett ut på ett lite annat sätt. Sannolikt med fler och annorlunda begränsningar än nu men ingen hade tyckt att det varit något konstigt med det. Plats för turism och friluftsliv hade ändå funnits i tillräcklig omfattning och lösts i samarbete mellan olika parter.
 
En skillnad på ensamvandraren som har med egen mat jämfört med all-inclusive är ju åndå att det skapas ett antal tjänstejobb lokalt för all inclusive, det som lagar mat och odrnar dryck, städar, ordnar aktiviteter mm som ingår i all inclusive-paketet. Detta ger väl ett visst lokalt bidrag med arbete, som inte "ensam-vandraren med medhavd mat" bidrar med.
Detta är nu inget som är unikt för fjällturismen. Vi har exempelvis dem som fyller sin tyska husbil med mat hemifrån, åker till Sverige och bor och äter i bilen. De är förstås ändå välkomna till vårt land och bidrar säkert i någon mån. Under lång tid har vi ju haft den inställningen - både i fråga om friluftsliv och turism i allmänhet - att det ska vara gratis att befinna sig här (dvs allmänna medel ska bekosta vägar, naturreservat, vandringsleder och liknande). Det vi nu ser är en uppluckring av detta och frågan är vart vi är på väg.
 
... Vi har exempelvis de som fyller sin tyska husbil med mat hemifrån,
åker till Sverige och bor och äter i bilen. ...
Inte det minsta förvånande med tanke på de enorma skillnaderna på prisnivå för livsmedel som råder.
Jag bunkrar gärna själv i Tyskland innan jag åker hem till Norden. Brukar fylla en släpvagn...
/Odd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 15
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
lsjonsson I spåren av Girjasdomen: Fler samebyar kräver samma rätt Allmänt om friluftsliv 54
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.